اپل در سال ۲۰۲۲ حداقل یک کامپیوتر مک را با تراشه اینتل به‌روز خواهد کرد

چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود اپل سال آینده حداقل یک کامپیوتر مک را با تراشه اینتل به‌روز خواهد کرد. کامپیوتر مذکور که احتمالا مک پرو خواهد بود، به جدیدترین تراشه مقیاس‌پذیر سری Xeon اینتل مجهز خواهد شد.
تبلیغات

اگر به خاطر داشته باشید، تیم کوک، مدیرعامل اپل، در کنفرانس WWDC 2020 اعلام کرد که این شرکت ممکن است برخی محصولات مبتنی بر پردازنده اینتل را تا دو سال آینده روانه‌ی بازار کند و ظاهرا سال‌ها از کامپیوترهای کنونی اینتلی پشتیبانی خواهد کرد؛ احتمالا منظور کوک از محصولات جدید، پیکربندی‌های به‌روزشده سخت‌افزاری بوده است و شواهد نشان می‌دهد که مک پرو کنونی نیز با تراشه جدید تیم آبی به‌روز خواهد شد.

شواهد نشان می‌دهد که دو مدل مک پرو در سال آینده رونمایی می‌شود که ظاهرا نخستین محصول شکل‌وشمایلی مشابه مک پرو کنونی دارد و تنها سخت‌افزارش دستخوش تغییر می‌شود؛ درحالی‌که مدل دوم پذیرای طراحی کاملا جدید و بسیار کوچک‌تر از مدل کنونی است و احتمالا قدرتمندترین دستاورد اپل در حوزه طراحی تراشه، قدرت پردازشی آن را تأمین خواهد کرد. گفته می‌شود مدل دوم با‌‌توجه‌‌‌به ابعاد کوچک از قابلیت ارتقای کمی برخوردار است و درواقع، اپل با ارائه به‌روزرسانی سخت‌افزاری جدید برای مک پرو ۲۰۱۹، قصد دارد خریدارنی را راضی نگه دارد که به گزینه‌های ارتقای بیشتری نیاز دارند.

اپل با تعبیه پردازنده M1 در کامپیوترهای مک، امکان ارتقای رم و حافظه آن‌ها را از بین برد. در‌حقیقت، پردازنده M1 اپل سیستم-روی-یک-‌چیپ (SoC) است؛ یعنی تراشه‌ای مجتمع که بیشتر اجزای اصلی مربوط به پردازش شامل، پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و حافظه و ... را به‌صورت یک واحد کلی در بطن خود دارد و این اجزا با تکنیک خاصی به سیلیکون اصلی لحیم شده‌اند. بنابراین، کاملا طبیعی است که کاربر بدون مهارت و استفاده از تجهیزات خاصی نمی‌تواند بسیار از اجزای آن را ارتقا دهد. افزون‌براین، نسل بعدی مک پرو ابعاد بسیار کوچک‌تری در‌مقایسه‌با نسل پیشین خود دارد و این مسئله قابلیت ارتقا را کاهش می‌دهد و در‌صورت استفاده از SOC، محدودیت بیشتر نیز خواهد شد.

انتظار می‌رود مدل اینتلی، دارای پردازنده Xeon Scalable باشد که به گفته اینتل دارای عملکرد پیشرفته، امنیت، کارایی و شتاب‌دهنده هوش مصنوعی برای مدیریت بارهای کاری اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی قدرتمندتر است؛ اما در سوی دیگر، کوپرتینویی‌ها دو تراشه با اسم رمز «Jade 2C-Die» و «Jade 4C-Die» نیز در دست توسعه دارند که به ۲۰ و ۴۰ هسته پردازشی مجهز شده‌اند و به‌‌ترتیب ۱۶ و ۳۲ هسته با عملکرد قدرتمند به‌همراه چهار یا هشت هسته با بازده زیاد چینش موسوم به Big.Little آرم را تشکیل می‌دهند.

گفته می‌شود پیکربندی Jade 4C-Die از چهار بلوک مبتنی بر تراشه M1 مکس تشکیل شده است؛ بنابراین، گمان می‌رود که پردازنده گرافیکی مک پرو جدید در دو پیکربندی ۶۴ و ۱۲۸ هسته‌ای در‌دسترس باشد و تمامی مؤلفه‌های دیگر نیز روی کاغذ تقریبا چهار برابر از مدل‌های استاندارد عملکرد بهتری را به‌ارمغان خواهند آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات