بلومبرگ: اپل سال آینده مهاجرت از تراشه‌های اینتل را تکمیل خواهد کرد

دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل طبق ضرب‌الاجل دوساله برای گذار از پردازنده‌های اینتل، قصد دارد تا انتهای سال آینده میلادی تمامی کامپیوترهایش را به تراشه‌های سفارشی مبتنی بر معماری آرم مجهز کند.
تبلیغات

شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل در حال توسعه کامپیوترهای بالارده مک برای تکمیل مهاجرت بزرگ به پردازنده‌های سفارشی خود است. با استناد به طبق گفته‌های تیم کوک در WWDC سال گذشته، این شرکت تا انتهای سال ۲۰۲۲ باید تمامی کامپیوترهای مک را به تراشه‌ی اپل سیلیکون مبتنی بر معماری آرم منتقل کند. در جدیدترین اخبار، مارک گِرمن از بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که اپل با وجود برخی چالش‌ها و محدودیت‌ها، با ارائه‌ی نسل بعدی مک پرو در سه‌ماهه پایانی سال آینده، این گذار را به سرانجام خواهد رساند.

به گفته‌ی گِرمن، اپل در حال آماده شدن برای تکمیل توسعه برخی تراشه‌های پیشرفته‌تر با عملکرد پردازشی بسیار قوی‌تر از تراشه M1 کنونی است که ظاهرا در بطن کامپیوترهای بالارده مک تعبیه خواهند شد و می‌توانند نقطه‌ی عطفی در نشان دادن تبحر اپل در طراحی تراشه‌های اختصاصی محسوب می‌شوند. به ادعای تحلیلگر مذکور، پاییز سال جاری تراشه مورد انتظار M1X به‌عنوان قلب تپنده‌ی نسل بعدی مک‌بوک پرو رونمایی خواهد شد و از قرار معلوم، نسخه جدید مک مینی  قدرت پردازشی‌اش را از این تراشه خواهد گرفت.

در این گزارش آمده است که غول دنیای فناوری احتمالا تا انتهای سال آینده، نسل بعدی مک‌بوک ایر و مک پرو را عرضه خواهد کرد. شواهد نشان می‌دهد که نسل بعدی مک‌بوک ایر از طراحی جدیدی بهره  خواهد برد و مانند آی‌مک ۲۴ اینچی با گزینه‌های رنگی متنوعی در دسترس خواهد بود. گمان می‌رود اپل برای غوطه‌ور کردن کاربران در محتوای بصری، مک‌بوک ایر جدید را به نمایشگر مینی ال‌ای‌دی مجهز خواهد کرد و قدرت پردازشی آن توسط تراشه M2 متشکل از ۸ هسته پردازشی و تا ۱۰ هسته‌ی گرافیکی تأمین خواهد شد.

گفته می‌شود اپل می‌کوشد ورک‌استیشن مک پرو را تا سال ۲۰۲۲ با طراحی جدید رونمایی کند؛ کامپیوتری که احتمالاً  قلب تپنده‌ی آن را قوی‌ترین دستاورد اپل در حوزه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر آرم تشکیل خواهد داد. مک پرو ۲۰۲۲ از بسیاری جهات می‌تواند محصولی بسیار شاخص با بهبودهای در خور توجه در مقایسه با نسل گذشته‌ باشد که برای اپل و به‌طور کلی کامپیوترهای مبتنی بر آرم بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ زیرا غول دنیای فناوری با ارائه‌ی این محصول می‌تواند پتانسیل و تجربه‌ی خود در طراحی تراشه را نشان و شرکت‌های دیگر را به استفاده از تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم سوق بدهد.

پیش‌بینی می‌شود چهارمین نسل مک پرو در مقایسه با نسل گذشته‌ ابعاد بسیار کوچک‌تری خواهد داشت و از تراشه‌هایی با تعداد هسته بیشتر استفاده خواهد کرد که احتمالاً شامل دو پیکربندی برای پردازنده مرکزی (CPU) متشکل از ۲۰ و ۴۰ هسته خواهد بود. گِرمن همچنین معتقد است که شایعات مربوط به آخرین پیکربندی اینتلی حقیقت دارد. برای یادآوری، گزارش‌های قبلی حاکی از آن بودند که اپل قصد دارد آخرین پیکربندی مک پرو ۲۰۱۹ را با سری پردازنده‌های ورک‌استیشن Xeon W-3300 در سال آینده ارائه بدهد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با کامپیوترهای مک به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات