کامپیوتر Apple-I ساخت استیو وزنیاک با حداقل قیمت ۲۰۰ هزار دلار به حراج گذاشته می‌شود

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
کامپیوتر کمیاب Apple-I اواخر نوامبر در یکی از حراجی‌های کالفرنیا با قیمت اولیه ۲۰۰ هزار دلار به‌فروش می‌رسد.
تبلیغات

کامپیوتر اپل ۱ (Apple-I) نخستین تلاش اپل برای قدم‌گذاشتن در مسیری بود که اکنون از آن به‌عنوان انقلاب و دوران ریزکامپیوترها یاد می‌شود. وظیفه‌ی ساخت و طراحی Apple-I را هم‌بنیان‌گذار اپل، استیو وزنیاک، برعهده داشت که در آن زمان، نقش بسار مهمی در پیشبرد اپل ایفا می‌کرد. بااین‌حال، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان Apple-I را محصول موفقی برای اپل دانست و درنهایت، عرضه‌ی آن پس از تولید تنها ۲۰۰ دستگاه متوقف شد.

بااین‌همه، افرادی که این محصول را تهیه و تا الان نگه‌داری کرده‌اند، بسیار خوش‌اقبال هستند؛ چراکه با‌‌توجه‌‌به تولید محدود کامپیوتر یادشده و گذشت بیش از چهار دهه از عرضه‌ی آن، Apple-I اکنون محصول کلکسیونی باارزش و جزئی از تاریخچه شرکت چند‌تریلیون‌دلاری اپل محسوب می‌شود و داشتن یکی از آن‌ها شاید زندگی‌تان را برای همیشه دگرگون کند.

گزارش جدیدی نشان می‌دهد که به‌زودی جان موران یک دستگاه کامپیوتر Apple-I را با قیمت پایه ۲۰۰ هزار دلار به حراج خواهد گذاشت؛ کامپیوتری که استیو وزنیاک آن را ساخته است. مدل خاص یادشده به‌عنوان کالج چفی (Chaffey College) شناخته می‌شود؛ زیرا یکی از استادان الکترونیک در سال ۱۹۷۶ خرید و به دانش‌آموزی فروخته شد.

هر‌از‌گاهی، کامپیوترهای کلاسیک اپل با قیمت‌های بعضا نجومی در مزایده‌ها فروخته می‌شوند؛ اما برخی از این محصولات ویژگی‌های خاصی دارند که به منحصربه‌فردشدنشان منجر می‌شود و به‌طبع، قیمتشان نیز بسیار افزایش می‌یابد. طبق فهرست حراج، این کامپیوتر از مادربرد اصلی «NTI» با خازن‌های اسپراگ 39D و تنظیم‌کننده‌های برق اصلی و خازن‌های سرامیکی کمیاب «Circle D» تشکیل شده است.

علاوه‌براین، این مجموعه شامل آداپتور کاست اپل است و در کیس چوبی اصلی ByteShop Apple-1 koa با صفحه‌کلید Datanetics، کابل اتصال، پاور و مانیتور ویدئویی ۱۹۸۶ قرار دارد. سایر اقلام مختلف موجود در مجموعه شامل راهنمای عملیاتی مختلف و دفترچه راهنما و کابل‌ها است.

جان موران می‌گوید که مدل خاص Apple-I به‌دقت احراز هویت (برای تشخیص اصلی‌بودن) و بازیابی و ارزیابی شده است و از قرار معلوم، در رجیستری رسمی کامپیوترهای Apple-I با نام «Chaffey College Apple-I» ثبت خواهد شد.

همان‌طور‌که گفته شد، این کامپیوتر ارزنده با قیمت ۲۰۰ هزار دلار به حراج گذاشته می‌شود؛ اما گمان می‌رود که قیمت نهایی آن حتی به بیش از نیم‌میلیون دلار نیز برسد! گفتنی است کامپیوتر یادشده در آن زمان بدون منبع تغذیه و مانیتور با قیمت ۶۶۶ دلار فروخته می‌شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات