بلومبرگ: مک پرو بعدی مجهز به ۴۰ هسته پردازشی و ۱۲۸ هسته گرافیکی، در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد

پنج‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل در حال توسعه مک پرو بعدی مجهز به پردازنده اپل سیلیکون با حداکثر ۴۰ هسته پردازشی و ۱۲۸ هسته گرافیکی برای عرضه در سال ۲۰۲۲ است.
تبلیغات

اپل با توجه به نقشه‌ی راه و ضرب‌الاجل دوساله برای مهاجرت کامل به پردازنده‌های ساخت خود، در حال به‌روز کردن کامپیوترهای مک در کالبد و قلب تپنده‌ای جدید است. در این میان، از مک پرو به‌عنوان آخرین سنگر کامپیوترهای مک مبتنی بر تراشه‌های اینتلی یاد می‌شود و از قرار معلوم، اپل قصد دارد با معرفی نسل جدید آن، مهاجرت خود را تکمیل کند.

بنا بر گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به گفته‌های مارک گِرمن از بلومبرگ، اپل در حال کار روی مدل جدید مک پرو است که پردازنده‌ای دو یا چهار برابر قدرتمندتر از تراشه‌های تعبیه‌شده در مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ را در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار خواهد داد.

طبق گفته‌های قبلی گِرمن، نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی مکبوک پرو تابستان سال ۲۰۲۱ عرضه و به‌دنبال آن، جانشین مک‌‌بوک ایر در پایان همان سال معرفی خواهد شد. اپل قصد دارد مک‌بوک پرو را با دو پردازنده متفاوت تولید کند‌. گفته می‌شود پردازنده‌های یادشده با نام رمز Jade C-Chop و Jade C-Die، به هشت هسته قدرتمند برای پردازش‌های سنگین و دو هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره مجهز می‌شوند. علاوه بر این، گمان می‌رود پردازنده‌های یادشده ۱۶ و ۳۲ هسته گرافیکی در بطن خود دارند و موتور عصبی بهبودیافته‌ای آن‌ها را همراهی می‌کند.

گفته می‌شود اپل برای به رخ کشیدن قدرت پردازشی پردازنده‌های اپل سیلیکون، دو تراشه با اسم رمز «Jade 2C-Die» و «Jade 4C-Die» در دست توسعه دارد که به ۲۰ و ۴۰ هسته‌ی پردازشی آراسته شده‌اند و به‌ ترتیب ۱۶ و ۳۲ هسته با عملکرد بالا به همراه چهار یا هشت هسته با بازده بالا، چینش موسوم به Big.Little آرم را تشکیل می‌دهند.

اپل در بخش گرافیک نیز قصد دارد بهترین عملکرد ممکن را به ارمغان بیاورد؛ از این‌رو، پردازنده گرافیکی مک پرو جدید در دو پیکربندی ۶۴ و ۱۲۸ هسته‌ای در دسترس خواهد بود؛ البته هنوز مشخص نیست پردازنده گرافیکی بعدی اپل از نوع مجتمع و بخشی از SOC (سیستم-روی-چیپ) خواهد بود یا اپل کارت‌ گرافیکی گسسته برای این محصول در نظر گرفته است. در واقع تراشه‌های اپل جایگزین پردازنده‌های سری ورک‌استیشن اینتل موسوم به Xeon می‌شوند که در حال حاضر با حداکثر ۲۸ هسته‌ی پردازشی در دسترس است. از سوی دیگر، کارت‌های گرافیک رادئون AMD احتمالا در حرفه‌ای‌ترین کامپیوتر مک منسوخ خواهند شد.

طبق ادعای بلومبرگ، غول دنیای فناوری از مدت‌ها پیش در حال توسعه مک پرو بعدی است. انتظار می‌رود در مقایسه با مدل فعلی، طراحی بسیار کوچک‌تری داشته باشد. این نشریه قبلاً گزارش داده بود که اهالی کوپرتینو توسعه‌ی مک پرو را در نوامبر ۲۰۲۰ آغاز کرده‌اند و متعاقب آن، جان پراسر، افشاگر نام‌آشنای محصولات اپل نیز در ماه فوریه، رندرهایی بر اساس تصاویر و توضیحات منتشرشده از دستگاه به اشتراک گذاشت.

گفته می‌شود علاوه بر مک پرو، اپل روی رایانه‌های رومیزی دیگر مجهز به پردازنده‌های به‌روزشده اپل سیلیکون، همچون آی‌مک ۲۷ اینچی و نسخه بهبودیافته‌ی مک مینی کار می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات