بلومبرگ: مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی بازطراحی‌شده نیمه‌ی دوم ۲۰۲۱ رونمایی می‌شوند

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارشی جدید، اپل قصد دارد مک‌بوک ایر و مک مینی و مک‌بوک پرو را با طراحی و سخت‌افزار بهبودیافته نیمه دوم سال ۲۰۲۱ رونمایی و روانه بازار کند.
تبلیغات

سال گذشته، اپل در رویداد موسوم به One More Things و پس از رونمایی پردازنده M1، متعهد شد در دو سال تمامی مک‌های خود را به پردازنده‌های اپل سیلیکون منتقل کند؛ اما اکنون گفته می‌شود این انتقال طراحی مجدد حتی مک‌های جدید مجهز به پردازنده M1 را نیز شامل می‌شود. اخیراً در گزارشی ادعا شده است مدل‌های جدید و بازطراحی‌شده مک‌بوک پرو تابستان سال ۲۰۲۱ عرضه و متعاقب آن، جانشین مک‌‌بوک ایر نیز در پایان همان سال معرفی می‌شود.

به‌گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به بلومبرگ، اپل قصد دارد مک‌بوک پرو را با دو پردازنده متفاوت تولید کند‌. گفته می‌شود پردازنده‌های یادشده با نام رمز Jade C-Chop و Jade C-Die، به هشت هسته قدرتمند برای پردازش‌های سنگین و دو هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره مجهزند. افزون‌براین، گمان می‌رود پردازنده‌های مذکور به ۱۶ و ۳۲ هسته گرافیکی مجهز خواهند شد که از قرار معلوم، موتور عصبی بهبودیافته‌ای آن‌ها را همراهی می‌کند.

هر دو مدل جدید مک‌بوک پرو با شاسی بازطراحی‌شده رونمایی می‌شوند که طبق پیش‌بینی‌، شامل درگاه شارژر مگ‌سیف و کارت‌خوان SD هستند و از HDMI نیز پشتیبانی می‌کنند. همچنین، این دو مدل از حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم بهره‌مند خواهند بود. گفتنی است جدیدترین پیکربندی مک‌بوک پرو ۱۳٫۳ اینچی ۱۶ گیگابایت حافظه رم دارد؛ بنابراین، مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ پیشرفتی درخورتوجه در بحث سخت‌افزاری خواهد بود.

اعتقاد بر این است که اپل جدا از مک‌‌بوک پرو، در حال برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی مک مینی است که از هر دو پردازنده ۱۰ هسته‌ای جدید استفاده خواهد کرد. به‌گزارش بلومبرگ، این به‌روزرسانی درگاه‌های تاندربولت را به عدد چهار می‌رساند؛ البته این احتمال نیز وجود دارد که عرضه مک مینی با تأخیر مواجه یا کلا لغو شود. علاوه‌براین، ادعا می‌شود نسخه ۲۷ اینچی آی‌مک نیز در دست تولید است؛ اما اهالی کوپرتینو تصمیم گرفته‌اند به‌دلیل لطمه‌نزدن به فروش آی‌مک ۲۴ اینچی، عرضه آن را به زمان دیگری موکول کنند.

به‌طورکلی، اپل مشغول کار روی جانشین مستقیم M1 است. نام رمز این پردازنده Staten است که جایگزین M1 با همان تعداد هسته محاسباتی مجهز خواهد شد؛ اما با توجه به طراحی جدید هسته‌ها و استفاده از فرایند ساخت پنج‌نانومتری پلاس، سرعت و قدرت بیشتری در‌مقایسه‌با M1 به‌ارمغان می‌آورد و هسته‌های گرافیک به ۹ و ۱۰ افزایش می‌یابد. در مقام مقایسه، پردازنده M1 در دو پیکربندی با هفت و هشت هسته گرافیکی عرضه می‌شود. گویا اپل قصد دارد از همان پردازنده Staten در جایگزین مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی استفاده کند؛ با‌این‌حال، جدول زمانی برای آن تعیین نشده است.

اپل می‌گوید پشتیبانی از کامپیوترهای مک مبتنی‌بر اینتل را ادامه خواهد داد و حتی شایعاتی درباره مدل جدیدی مجهز به پردازنده اینتل شنیده شده است. گفتنی است مدل‌های فعلی M1 نیز از برخی از فناوری‌های اینتل بهره می‌برند. برای مثال، همه آن‌ها از یک Intel USB Retimer بهره می‌گیرند که کمک می‌کند کاربران از درگاه‌های USB-C و تاندربولت استفاده کنند. بااین‌حال، بلومبرگ ادعا می‌کند اپل احتمالاً از سال ۲۰۲۲ خود را برای ساخت جایگزین نسخه اینتل با طراحی خاص خود آماده خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات