کامپیوتر اپل وان در مزایده eBay بیش از ۱٫۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شد

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل وان اولین رایانه‌ی تولیدشده‌ی اپل است که گفته می‌شود یکی از آن‌ها در مزایده‌ی eBay بیش از ۱٫۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است.
تبلیغات

سال‌ها پیش از آنکه اپل به شرکتی چند‌تریلیون‌دلاری تبدیل شود و صدها میلیون دستگاه مختلف در سال بفروشد، محصولی عرضه کرد ‌که آن را «پدر معنوی رایانه‌های شخصی» می‌دانند و در موفقیت و محبوبیت اکوسیستم آینده‌ی اپل نیز نقش بسزایی ایفا کرد. حال بعد از چهار دهه، نام Apple I (بخوانید اپل وان) باردیگر رسانه‌ای شده و آن نیز به‌دلیل ارزش انکارناپذیرش است.

هر‌از‌گاهی، رایانه‌های کلاسیک اپل با قیمت‌های بعضا نجومی در مزایده‌های eBay فروخته می‌شوند؛ اما برخی از این محصولات ویژگی‌های خاصی دارند که به منحصربه‌فردشدنشان منجر می‌شود و به‌تبع، قیمتشان نیز بسیار افزایش می‌یابد. به‌گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به اطلاعات به‌دست‌آمده از نشریه‌ی IGN، کامپیوتر Apple I یکی از آن‌ها است که به‌تازگی با قیمتی افزون‌‌بر ۱٫۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است؛ زیرا این رایانه را استیو وزنیاک و استیو جابز ساخته‌اند.

در گزارش مذکور، آمده است که این محصول‌ یکی از شش رایانه‌ی دارای قاب چوبی موسوم به Byte Shop KOA اورجینال و مادربرد NTI اصلاح‌نشده است. نکته‌ی دیگری که به ارزش رایانه‌ی اپل وان یادشده می‌افزاید، این است که هنوز در وضعیت مناسبی کار می‌کند که برای رایانه‌های آن زمان بسیار نادر است. افزون‌براین، گفته می‌شود این محصول یکی از ۵۰ واحدی است که استیو جابز و استیو وزنیاک ساخته‌اند و از قرار معلوم، فقط اتصالات ویدئویی و صفحه‌کلید آن جایگزین شده است. این دقیقا جایی است که به ارزش آن لطمه نمی‌زند.

مالک فعلی دستگاه در eBay ادعا می‌کند که آن را در سال ۱۹۷۸ به‌عنوان بخشی از معاملات Apple II جدید در فروشگاهش واقع در شهر مونترال کانادا به‌دست آورده است. منطقه‌ی ترانسفورماتور روی این کیس اخیرا تقویت شده تا از آسیب‌دیدگی سایر موارد مشابه Apple-1 در گذشته جلوگیری کند؛ زیرا معمولا با گذشت زمان چسب‌های اتصال خاصیت خود را از دست می‌دهند.

گفتنی است که اپل وان اولین رایانه‌ای بود که کوپرتینویی‌ها در سال ۱۹۷۶ رونمایی و عرضه کردند. درواقع، این رایانه تنها در ۲۰۰ عدد تولید شد و هیچ‌گاه به موفقیت و فروش خیره‌کننده‌ای دست پیدا نکرد؛ زیرا بیشتر حکم دستگاهی برای دوستداران صنعت الکترونیک و خوره‌های فناوری را داشت. رایانه‌ی یادشده در آن زمان بدون منبع تغذیه و نمایشگر با قیمت ۶۶۶/۶۶ دلار فروخته می‌شد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی کامپیوتر ۱٫۵ میلیون دلاری اپل وان چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات