سیستم گیمینگ ریزر تاماهاک سرانجام وارد بازار شد

جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
تاماهاک کیس گیمینگ ریزر است که از پردازنده‌ی نسل نهمی اینتل استفاده می‌کند و یکی از کانفیگ‌هایش با RTX 3080 ساخته می‌شود. تاماهاک پس از مدت‌ها انتظار سرانجام وارد بازار شد.
تبلیغات

۱۱ ماه پس از رؤیت شدن در مراسم CES 2020، کامپیوتر‌ دسکتاپ گیمینگ ریزر که با نام کامل Razer Tomahawk Gaming Desktop شناخته می‌شود رسما وارد بازار شد. ریزر تاماهاک کامپیوتر‌ی کوچک در کیسی به ظرفیت ۱۰ لیتر است که درون آن یک المان رایانشی اینتل (Intel Compute Element) با پردازنده‌ی Intel Core i9-9980HK وجود دارد. کیس ریزر تاماهاک در ماه جاری میلادی برای پیش‌خرید دردسترس قرار دارد و برای انجام این کار باید مستقیما وارد وب‌سایت رسمی ریزر شوید.

ریزر دو مدل از سیستم گیمینگ تاماهاک را به بازار عرضه می‌کند؛ در مدل اول تراشه‌ی نسل نهمی اینتل در کنار کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition قرار می‌گیرد، درحالی‌که در مدل دوم شاهد ۱۶ درگاه PCIe هستیم تا پردازنده‌ی گرافیکی خود را روی سیستم قرار دهید.

به‌منظور تهیه‌ی سیستم گیمینگ ریزر باید پول زیادی بدهید؛‌ براساس اطلاعات رسمی، مدل مجهز به پردازنده‌ی اینتل و کارت گرافیک انویدیا ۳٬۱۹۹٫۹۹ دلار قیمت دارد و مدلی که از کارت گرافیک بهره نمی‌گیرد برچسب قیمت ۲٬۳۹۹٫۹۹ دلار را یدک می‌کشد. این موضوع باعث می‌شود ریزر تاماهاک گران‌قیمت‌تر از بسیاری از کامپیوتر‌‌های دسکتاپ گیمینگ باشد. 

پنل جلویی ریزر تاماهاک / Razer Tamahawk

پردازنده‌ی مرکزی به‌کاررفته در ریز تاماهاک اندکی قدیمی است، زیرا امروزه مدل جدید آن در قالب تراشه‌های نسل دهمی سری Comet Lake H در بازار پیدا می‌شود. البته پردازنده‌های نسل دهمی موردبحث هرگز در المان‌های رایانشی اینتل رؤیت نشده‌اند (المان‌های رایانشی، راهکاری ویژه ازسوی اینتل برای قرار دادن پردازنده درون مینی PCها هستند). پردازنده‌های سری Tiger Lake H هنوز به بازار عرضه نشده‌اند و هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که این تراشه‌ها در قالب المان‌های رایانشی نیز عرضه می‌شوند یا خیر.

به‌غیر از کارت گرافیک، دو مدل کیس ریزر تاماهاک کاملا شبیه به یکدیگر هستند و از ۵۱۲ گیگابایت درایو PCIe NVMe SSD به‌همراه دو ترابایت حافظه‌ی HDD با ۵٬۴۰۰ دوربردقیقه (RPM) بهره می‌برند. کاربر درصورت تمایل می‌تواند برای افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی سیستم، درایو M.2 به آن اضافه کند. تاماهاک مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 است که درون المان رایانشی قرار دارد؛ این کیس همچنین از منبع تغذیه‌ی ۷۵۰ وات بهره می‌گیرد. 

بخش درونی ریزر تاماهاک / Razer Tamahawk با کارت گرافیک RTX 3080

مشخصات فنی سیستم دسکتاپ ریزر تاماهاک

پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

Intel Core i9-9980HK

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)

کانفیگ اول: Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition

کانفیگ دوم: بدون پردازنده‌ی گرافیکی

حافظه‌ی رم

۱۶ گیگابایت DDR4 با فرکانس ۲٬۶۶۷ مگاهرتز

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۵۱۲ گیگابایت PCIe NVMe SSD و ۲ ترابایت HDD 5400 RPM و درگاه اضافی PCIe NVMe 

ارتباطات

وای فای ۶ (Intel AX200) و بلوتوث ۵٫۰

ابعاد

۳۶۵ در ۲۱۰ در ۱۵۰ میلی‌متر

قیمت

کانفیگ مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا: ۳٬۱۹۹٫۹۹ دلار

کانفیگ بدون پردازنده‌ی گرافیکی: ۲٬۳۹۹٫۹۹ دلار

درگاه‌های سیستم به‌طور عمده شامل همان درگاه‌هایی است که روی المان رایانشی محصول پیدا می‌شود؛ بدین ترتیب در ریزر تاماهاک شاهد دو درگاه تاندربولت ۳ (Thunderbolt 3) و یک‌ جفت درگاه اترنت (Ethernet) و چهار درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A و یک درگاه HDMI 2.0A و یک جک هدفون هستیم. اینکه پردازنده‌ی گرافیکی محصول چه درگاه‌هایی دارد، به کانفیگی که خریداری می‌کنید وابسته است. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد در پنل جلویی ریزر تاماهاک درگاه وجود ندارد.

درگاه های ریزر تاماهاک / Razer Tamahawk پنل پشتی

افزون‌بر سیستم‌ حنک‌کننده در المان رایانشی و پردازنده‌ی گرافیکی، در بخش بالایی کیس دو فن ۱۲۰ میلی‌متری دیده می‌شود. این فن‌ها هوا را به درون کیس منتقل می‌کنند تا فرایند خنک‌سازی قطعات به‌خوبی انجام شود. پیش‌تر در مراسم CES کیس ریزر تاماهاک را با پنل شیشه‌ای دیده بودیم، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که ریزر تصمیم گرفته است در محصول نهایی از پنل آلومینیومی با حفره‌هایی برای انتقال هوا استفاده کند. 

در سال جاری میلادی شاهد انتشار اخبار زیادی با محوریت المان‌های رایانشی اینتل نبودیم. پیش‌تر کارشناسان Intel NUC 9 Extreme Kit را بررسی کردند و به‌طور کلی دیدگاه مثبتی نسبت‌به آن داشتند؛ اما از بهار امسال تاکنون شاهد عرضه‌ی هیچ سیستم دیگری با المان رایانشی اینتل نبوده‌ایم، این درحالی است که در جریان برگزاری مراسم CES 2020 چند سیستم دسکتاپ با المان رایانشی اینتل معرفی شده بودند. آنچه خود اینتل به بازار عرضه کرد ابعاد کوچک‌تری نسبت‌به کیس ریزر تاماهاک داشت؛ اما کیس ۱۰ لیتری سیستم گیمینگ ریزر به خنک‌سازی بهتر منتهی می‌شود و امکان استفاده از کارت‌های گرافیک بزرگ‌تر را فراهم می‌سازد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات