کامپیوتر رومیزی هواوی با پردازنده‌ اختصاصی مبتنی بر آرم عرضه خواهد شد

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس اطلاعات منتشرشده، هواوی اولین رایانه‌ی رومیزی خود را با پردازنده‌ی اختصاصی مبتنی بر آرم Kunpeng 920 عرضه خواهد کرد.
تبلیغات

اپل به‌تازگی از رایانه‌های مک مبتنی بر پردازنده‌های اختصاصی M1 رونمایی کرده است. بر اساس اخبار منتشرشده، اپل تنها شرکتی نیست که روی رایانه‌های مجهز به پردازنده‌های اختصاصی کار می‌کند؛ بلکه هواوی نیز در حال توسعه‌ی اولین رایانه‌ی تجاری با پردازنده‌ی اختصاصی مبتنی بر آرم موسوم به Kunpeng 920 است. انتظار می‌رود حرکت هواوی بخشی از پروژه‌ی بزرگ چین برای کاهش وابستگی به تکنولوژی‌های غربی باشد. روز گذشته تصاویری از کامپیوتر رومیزی هواوی موسوم به «MateStation B515» در سطح اینترنت پخش شد. انتظار می‌رود رایانه‌ی جدید شرکت چینی‌ قبل از فروش عمومی، ابتدا به دولت‌ها و شرکت‌های چینی فروخته شود؛ به همین منظور هواوی باید کارایی بالا و ارتقاپذیری مناسبی در رایانه‌ی جدید خود ارائه دهد.

مادربرد کامپیوتر هواوی Kunpeng

همان‌طور که گفته ‌شد، رایانه‌ی جدید هواوی از پردازنده‌ی اختصاصی Kunpeng 920 مبتنی بر معماری آرم استفاده می‌کند که HiSilicon (بخش طراحی پردازنده‌ی هواوی) آن را طراحی و TSMC آن را با فرایند ساخت ۷ نانومتری به تولید انبوه رسانده است. قلب تپنده‌ی پردازنده‌های جدید را ۴ یا ۸ هسته‌ی پردازشی با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز تأمین می‌کنند. طبق شایعات، پردازنده‌ی بالارده‌ی Kunpeng 920 می‌تواند تا ۶۴ هسته و ۱۸۰ وات ‌ساعت توان ‌مصرفی (TDP) داشته باشد.

کامپیوتر هواوی Kunpeng

برخلاف اپل، هواوی از مؤلفه‌های استاندارد صنعت رایانه‌ استفاده کرده است؛ از جمله چهار درگاه UDIMM برای حداکثر ۶۴ گیگابایت رم از نوع DDR4-2400، حداکثر شش درایو SATA 3.0 برای ذخیره‌سازی انبوه و در نهایت، دو حافظه‌ی SSD M.2. این امر باعث می‌شود MateStation انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با مک‌های مجهز بهM1 ارائه دهد. البته رایانه‌های مک معرفی‌شده در کلاسی متفاوت با Mini Tower هواوی قرار می‌گیرند. هواوی برای قدرت بخشیدن به بخش گرافیکی کامپیوتر جدید خود از پردازنده‌ی گرافیکی استاندارد R7 Radeon 430 شرکت AMD استفاده و امکان ارتقای آن را ازطریق چندین درگاه PCIe 3.0 فراهم کرده است. در MateStation چهار پورت USB 3.0 و چهار پورت USB 2.0 به‌علاوه دو NIC برای گیگابیت اترنت تعبیه شده است.

کامپیوتر هواوی Kunpeng

انتظار می‌رود هواوی درکنار کامپیوتر MateStation B515، از مانیتور ۲۳٫۸ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و ۷۲ درصد پوشش فضای رنگی NTSC، نسبت کنتراست ۱:۱۰۰۰ و زاویه دید ۱۷۸ درجه‌ای رونمایی کند و این رایانه در یک کیس فلزی جمع‌و‌جور عرضه شود.

کامپیوتر جدید هواوی با پیکربندی پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای، ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع SSD، درایو DVD و پردازنده‌ی گرافیکی R7 430 و در نهایت، منبع تغذیه‌ی ۱۸۰ وات ‌ساعتی عرضه خواهد شد. هنوز چیزی در مورد قیمت نهایی و نوع سیستم‌عامل‌ آن مشخص نیست؛ اما طبق شایعات، انتظار می‌رود رایانه‌ی جدید هواوی از سیستم‌عامل UOS استفاده کند که توزیع چینی لینوکس محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات