پردازنده هفت نانومتری دسکتاپ هواوی Kunpeng 920 آزمایش شد

چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌ای مخصوص دسکتاپ هواوی برای کامپیوترهای شخصی بازار چین Kunpeng 920 نام دارد که با معماری هفت نانومتری ساخته و اخیرا وارد آزمایش عملی شده است.
تبلیغات

یکی از کانال‌های یوتیوب چینی Kunpeng 920، پردازنده‌ کامپیوتر رومیزی هفت نانومتری هواوی را آزمایش کرده است. این اولین‌بار است که هواوی به‌عنوان تولیدکننده و توزیع‌کننده‌ی کامپیوترهای شخصی رومیزی به‌طور جدی آزموده می‌شود. بررسی کامپیوتر رومیزی جدید هواوی به‌وضوح مشکل پشتیبانی نرم‌افزاری و کمبودهای دیگری آن را نشان می‌دهد. از سخت‌افزارهای دیگر که در پردازنده‌ی اختصاصی هواوی در کامپیوتر شخصی استفاده می‌شود، می‌توان به پردازنده‌ی گرافیکی AMD Radeon RX550 و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ ذخیره ‌سازی از نوع SATA SSD اشاره کرد.

کامپیوتر رومیزی هواوی مشکل و کمبودی از بابت نصب و اجرای ویندوز ۱۰ ندارد؛ البته شرکت سازنده از سیستم‌عامل داخلی ۶۴ بیتی موسوم به UOS در کامپیوتر خود استفاده می‌کند که نسخه‌ای سفارشی از لینوکس محسوب می‌شود. سیستم‌عامل UOS برای رسیدن به موفقیت نهایی باید برخی از مشکلات بزرگ خود را حل کند تا با استقبال چشمگیری در بازار روبه‌رو شود. یکی از مشکلات دسترسی پولی به اپ‌استور سیستم‌عامل است که هزینه‌ای حدود ۱۱۵ دلاری دارد. چنین هزینه‌ای قطعا جزو هزینه‌های الزامی خریدارانی بود که برای خود دستگاه حدود ۱،۰۷۰ دلار پرداخت می‌کنند.

بنچمارک BMW روی کامپیوتر رومیزی جدید هواوی
فن پردازنده کامپیوتر رومیزی هواوی
پردازنده کامپیوتر رومیزی هواوی
مشخصات کامپیوتر رومیزی هواوی

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حتی پس از پرداخت هزینه برای دسترسی به اپ‌استور، هم تعداد زیادی از اپلکیشن‌ها دردسترس کاربر قرار نمی‌گیرند. کاربری که ویدئو بررسی را منتشر می‌کرد، می‌گوید به‌عنوان تولیدکننده‌ی محتوا دسترسی‌نداشتن به Adobe Suite و DaVinc کارایی کامپیوتر شخصی رومیزی هواوی را برای او از بین می‌برد. تنها نکته‌ی جالب در سیستم‌عامل اختصاصی چینی‌ها امکان انتخاب دو طراحی متفاوت برای نوار وظیفه است که کاربر می‌تواند نوار وظیفه‌ی UOS را شبیه به ویندوز (با قرارگیری آیکن‌ها در سمت چپ) یا مک (قرارگیری آیکن‌ها در مرکز) پیکربندی کند.

پردازنده‌ی دسکتاپ هواوی در بررسی‌های بنچمارکی عملکرد چندان موفقی از خود نشان نمی‌دهد. این پردازنده در اجرای بنچمارک Blender BMW، طرح سه‌بعدی را در ۱۱ دقیقه و ۴۷ ثانیه رندر کرد. بسیاری از کامپیوترهای مدرن دیگر رندر را در زمان کوتاه‌تری انجام می‌دهند. آزمایش استریم 4K مشکلات کمی در کامپیوتر هواوی نشان داد؛ البته در پخش‌کردن محتوای محلی با همین کیفیت، مشکلات بسیاری گزارش شد و احتمالا کارایی انکودینگ در پردازنده‌ی هواوی مشکلات جدی دارد. درنهایت، کامپیوتر شخصی هواوی را می‌توان تنها برای کارهای اداری و آن‌هم نه با فشار کاری زیاد مناسب دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات