گران‌ترین لبخندهای دنیا؛ فهرست میم‌های NFT که با قیمت‌های عجیبی معامله شدند

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
میم دوج
برخی میم‌های محبوب و پرکاربرد در میان کاربران به NFT تبدیل شده‌اند. در این مقاله، فهرستی از گران‌ترین میم‌های NFT را تهیه کرده‌ایم.
تبلیغات

حتماً تابه‌حال تصاویر بامزه‌ای را دیده‌اید که در خلاصه‌ترین شکل ممکن و به‌صورت نمادین برای بیان احساسات درباره‌ی موضوعی استفاده می‌شوند و اکثراً بار طنزی دارند که باعث لبخند شما می‌شوند. به‌ این تصاویر میم یا به‌ انگلیسی Meme می‌گویند. میم‌های چند سالی است که محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و بخشی از کاربران امروزی معتقدند یا ناشناس از دنیا می‌رویم یا آن‌قدر عمر می‌کنیم که تبدیل به میم شویم!

در زمان تب‌وتاب NFT، تبدیل‌کردن میم‌ها و تصویرهای هنری به توکن‌های غیرقابل‌معاوضه یکی از روش‌هایی بود که توجه عموم مردم را به دنیای NFT و نقاشی‌های دیجیتالی جلب کرد و متعاقب آن بازار آن را گسترش و وجهه قانونی‌تری به آن داد. قیمت‌های گرانی که گاه برای برخی از میم‌های ان‌اف‌تی‌شده برداخت می‌شد، نشانه‌ای از ارزشمندبودن فرهنگ آنلاین و ارتباط احساسی افراد با آن‌ها میم‌ها تلقی می‌شود.

NFT APE
از مجموعه‌ی ان‌اف‌تی APE

اگر می‌خواهید بدانید ان اف تی چیست، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله جامع آن را مطالعه کنید.

همچنین، میم‌های NFT راه جدید برای خالقان محتوای طنز و هنرمندان ایجاد کرد تا راحت‌تر از اثر خود کسب درآمد کنند و فرصت‌های جدیدی برای آن‌ها به‌وجود آورد؛ اما عده‌ای دیگر به‌طور‌کلی دید مثبتی به NFT نداشتند و قیمت‌های عجیب آن‌ها را زیرسوال می‌بردند.

درادامه، قصد داریم به چند نمونه از گران‌ترین میم‌های NFT در دنیا اشاره کنیم؛ اما ابتدا اجازه دهید ببینیم میم NFT چیست.

میم NFT

میم‌های NFT به دارایی دیجیتالی تبدیل شده‌اند که روی بلاک‌چین قرار دارند

این دسته از توکن‌های غیرقابل‌معاوضه میم‌های معروفی هستند که در سراسر اینترنت حتماً به‌ چشمتان خورده است و شاید حتی شما هم از آن‌ها برای بیان برخی احساسات و موضوعات استفاده کنید. این میم‌ها با تبدیل‌شدن به NFT به دارایی دیجیتالی شده‌اند که روی بلاک‌چین قرار دارند و سازندگان اصلی آن میم می‌توانند از این‌ طریق برای احراز هویت و کسب درآمد از آثار خود کمک بگیرند.

میم‌ها با اینکه خیلی سریع فراگیر می‌شوند و در فضای اینترنت پخش می‌شوند، سازندگان آن درآمدی از آن‌ها نخواهند داشت. از‌این‌رو، با کمک تبدیل‌کردن آن میم به NFT سازنده و ایده‌پرداز میم می‌تواند این امید را داشته باشد که به کسب درآمد منجر شود.

فهرست گران‌ترین میم‌های NFT

۱۰. بچه موفق

به‌ ارزش ۱۵ اتر معادل ۳۲ هزار دلار

میم کودکی با مشت گره کرده

این میم که تصویر کودکی خردسال با چهره‌ای مصمم و مشت گره کرده است و در بین کاربران همیشه به‌عنوان نمادی برای موفقیت و اتمام کاری ردو‌بدل می‌شود، به‌عنوان NFT با قیمت ۱۵ اتر معادل ۳۲٬۳۶۵ دلار در آن زمان معامله شد.

۹. برایان بدشانس

به‌ ارزش ۲۰ اتر معادل ۳۷ هزار دلار

مردی در حال لبخند زدن

عکسی که کایل ادوارد کریون برای سال‌نامه دبیرستان گرفت، به میمی تبدیل شده است که اغلب با متن‌هایی درباره بدشانسی و اتفاقات ناگوار و خجالت‌آور در اینترنت اشتراک‌گذاری شد و با همه‌ی فرازونشیب‌هایی که برای صاحب تصویر ایجاد کرد. در سال ۲۰۲۱، این میم به قیمت ۲۰ اتر فروش رفت که در آن زمان ارزشی برابر با ۳۷٬۳۶۱ دلار داشت.

۸. گربه نوازنده کیبورد

به‌ ارزش ۳۳ اتر معادل ۶۵ هزار دلار

گربه کیبوردنواز گربه‌ای در آغوش مرد

ویدئویی از گربه‌ای که در حال کیبورد نواختن است، مارس ۲۰۲۱ به‌ ارزش ۳۳ اتر فروخته شد. در سال ۱۹۸۴، چارلی اشمیت صاحب گربه‌ای به‌ نام Fasto ویدئو اولیه را ضبط کرد که برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ در یوتیوب منتشر و مدتی بعد به یکی از میم‌های محبوب بین کاربران تبدیل شد.

۷. ترول‌فیس

به‌ ارزش ۴۲ اتر معادل ۶۹ هزار دلار

ترول

در سال ۲۰۰۸، کارلو رامیرز ۱۸ ساله طرح ترول یا ترول‌فیس با لبخندی شیطنت‌آمیز را در برنامه Paint مایکروسافت کشید و رفته‌رفته در فضای اینرتنت به‌عنوان چهره ترول‌های اینترنتی شناخته و استفاده شد. سرانجام در مارس ۲۰۲۱ رامیرز اعلام کرد که قصد دارد توکن غیرقابل‌معاوضه‌ای از این طرح را بفروشد و درنهایت، فردی ناشناس با ۴۲ اتر توکن ترول را خرید.

۶. گربه اخمو

به‌ ارزش ۴۴ اتر معادل ۷۸ هزار دلار

گربه‌ای اخمو در دستان آدم

گربه اخمو یکی دیگر از شخصیت‌های محبوب اینترنتی آمریکایی است که به‌‌دلیل جهش ژنتیکی نادر بدنی نامتناسب، ظاهرش به‌دلیل ناهنجاری دندانی حالتی همیشه عبوس و اخمو به‌ خود گرفته بود. اولین عکس از او در ردیت منتشر شد و در کانون توجه کاربران قرار گرفت و به میمی برای طنزهای منفی و ابزار حس بدبینی تبدیل شد.

توکن غیرقابل‌معاوضه گربه عبوس در سال ۲۰۲۱ با مبلغی بیشتر از ۴۴٫۲ اتر معامله شد. درحال‌حاضر، این گربه ۸٫۳ میلیون لایک در فیسبوک، ۲٫۶ دنبال‌کننده در اینستاگرام و ۱٫۵ میلیون دنبال‌کننده در ایکس (توییتر سابق) دارد و تعداد مشترکان کانال یوتیوب او به ۲۷۶٬۰۰۰ نفر می‌رسد؛ هرچند در سال ۲۰۱۹ به‌دلیل عفونت در ۷ سالگی مرد.

۵. چارلی انگشتم را گاز گرفت

به‌ ارزش ۳۸۹ اتر معادل ۷۶۰ هزار دلار

بازسازی میم پسری جوان انگشت پسر دیگری را گاز می‌گیرد

ویدئویی از دو برادر خردسال که در سال ۲۰۰۷ وایرال و در آن زمان به‌عنوان پربازدیدترین ویدئوِ یوتیوب شناخته شد، تعداد بازدیدهای آن در سال ۲۰۲۲ به عدد ۸۹۷ میلیون رسید. این ویدئو در سال ۲۰۲۱ در حراجی به‌عنوان NFT با ۳۸۹ اتر معامله شد که در آن زمان ارزشش به بیشتر از ۷۶۰ هزاردلار می‌رسید.

۴. پپه قورباغه

به‌ ارزش ۱ میلیون دلار

میم Pepe the Frog

توکن غیرقابل‌معاوضه Pepe با قیمت یک‌میلیون دلار معامله شد و بحث‌های زیادی را در مجامع اینترنتی ایجاد کرد؛ زیرا این میم مرتبط به راست‌گرایان آلترناتیو ایالات متحده است که جنبشی ناسیونالیست سفیدپوست به‌شمار می‌روند و با رد جریان اصلی سیاست و استفاده از رسانه‌های آنلاین برای انتشار محتوای تحریک‌آمیز غالباً بر محور مخالفت با برابری نژادی و مذهبی و جنسیتی تلاش می‌کنند.

۳. دختر شرور

به‌ ارزش ۱۸۰ اتر معادل ۴۰۲ هزار دلار

دختری که در جلوی خانه‌ای درحال سوختن لبخند می‌زند

دختر شرور تصویری از دختربچه‌‌ای است که با نگاهی شرارت‌آمیز به دوربین خیره شده؛ درحالی‌که ساختمانی در پس‌زمینه در حال سوخت است. دختربچه درون عکس Zoë Roth نام دارد که در زمان ثبت عکس در سال ۲۰۰۵‌، چهار سال داشته است. میم دختر شرور یا Disaster Girl در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان توکن غیرقابل‌معاوضه با ارزش ۱۸۰ اتر معادل ۴۷۰٬۰۰۰ به حراج رفت.

۲. گربه نیان‌

به‌ ارزش ۳۰۰ اتر معادل ۵۸۸ هزار دلار

گربه انیمیشنی با رد رنگین‌کمان

میم گربه نیان یا Nyan Cat برگرفته از ویدئویی پیکسلی است که در سال ۲۰۱۱، در یوتیوب بارگذاری شد. این ویدئو ترکیبی از آهنگ پاپ ژاپنی با انیمیشنی از گربه‌ای کارتونی با پاپ‌تارتی که به بدنش چسبیده است، در فضا حرکت می‌کند و رنگین‌کمانی در مسیر حرکت او به‌جا می‌ماند. ویدئو گربه نیان در سال ۲۰۱۱ در فهرست پربازدیدترین ویدئوهای یوتیوب رتبه پنجم را ازآنِ خود کرد.

میم NFT گربه نیان در سال ۲۰۲۱ با قیمت ۳۰۰ اتر معامله شد که در آن زمان ارزشی برابر با ۵۸۸ هزار دلار داشت. فروش اولین میم با چنین قیمتی قدم بزرگی برای جامعه NFT به‌حساب می‌آمد و در راستای مشروعیت بیشتر مفهوم فروش آثار هنری به‌عنوان NFT اثر مستقیم گذاشت.

۱. میم دوج

به‌ ارزش ۱۶۹۶٫۹ اتر معادل ۴ میلیون دلار

میم دوج سگ نژاد شیبا اینو

میم دوج عکسی از سگ نژاد شیبا اینو است که سال ۲۰۱۳ بین کاربران محبوب شد. میم‌های ساخته‌شده از این عکس غالباً حالتی مشابه با کتاب‌های مصور دارند که گفت‌وگویی درونی را بیان می‌کنند که با ادبیاتی محاوره‌ای روی عکس نوشته شده است. سگ محبوب میم دوج Kabosu نام داشت و در ۱۹ آگوست ۲۰۲۳ درگذشت.

میم محبوب دوج در سال ۲۰۲۱ با قیمت ۱۶۹۶٫۹ اتر معادل حدودی ۴ میلیون دلار معامله شد.

جمع‌بندی

ساختن توکن غیرقابل معاوضه یا NFT از روی میم‌ها و آثار هنری دیجیتال محبوب یکی از راهکارهای مفید برای تبلیغ گسترده دنیای NFT به‌شمار می‌رود که دیدگاه‌های موافق و مخالف خود را دارد. از یک سو، با تبدیل این تصاویر به NFT حقوق خالق آن حفظ می‌شود و از سوی دیگر مخالفان این رویکرد معتقدند ساخت چنین ان‌اف‌تی‌هایی حباب قیمتی در رمزارزها ایجاد می‌کند که در‌نهایت به‌ضرر جامعه مشارکت‌کنندگان NFT خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات