قانون‌گذاران ایالات‌متحده، اپ‌استور اپل را تهدیدی برای نوآوری رمزارزها می‌دانند

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل پی و رمزارزها
نامه‌ی قانون‌گذاران به تیم‌ کوک، به سوءاستفاده‌ی اپل از موقعیت مسلط به بازار در مواجهه با توسعه‌دهندگانی مثل کوین بیس اشاره دارد.
تبلیغات

گاس بیلیراکیس و یان شاکوفسکی، نمایندگان مجلس نمایندگان ایالات‌متحده، درمورد برخی سیاست‌های اپل‌استور اپل که می‌تواند مانع رشد حوزه‌ی رمزارزها شود ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان ایالات‌متحده در نامه‌ای خطاب به تیم کوک، مدیرعامل اپل هشدار دادند دستورالعمل‌های کنونی این شرکت می‌تواند به‌طور بالقوه، برتری آمریکا در فناوری‌های نوظهور مثل بلاک چین، توکن‌های غیرقابل معاوضه(NFT) و تکنولوژی‌های مشابه دیگر را تضعیف کند.

بیلیراکیس و شاکوفسکی به‌ترتیب به‌عنوان رئیس و عضو رتبه‌بندی کمیته‌ی فرعی مجلس نمایندگان دو حزب در زمینه‌ی نوآوری، داده و تجارت فعالیت می‌کنند. آن‌ها می‌گوید شاید قوانین اپ‌استور اپل منجر به از دست رفتن رقابت سالم شود.

یکی از مسائل مهمی که در نامه‌ی ارسالی نمایندگان ایالات‌متحده به تیم کوک وجود دارد، چالشی است که توسعه‌دهندگان بازی و اپلیکیشن مبتنی‌بر وب ۳ با آن مواجه هستند. گفتنی است این نوع برنامه‌ها و بازی‌ها با ادغام رمزارز و فروش NFT، کسب درآمد می‌کنند.

رمزارز و اپل

با توجه به پایگاه گسترده‌ی کاربران iOS، وجود هرنوع برنامه‌ای در اپ‌استور بسیار حیاتی است. قانون‌گذاران توجه خود را به سیاست‌های فروشگاه برنامه‌ی اپل معطوف کرده‌اند که براساس آن، ۳۰ درصد حق کمیسیون به‌عنوان هزینه‌های مرتبط با تراکنش‌های NFT از توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و بازی‌های مبتنی‌بر وب ۳ دریافت می‌کند.

سیاست‌های اپل درمورد رمزارزها طی سال‌های اخیر تغییراتی داشته است

نمایندگان ایالات‌متحده، نارضایتی شرکت‌هایی مثل کوین بیس و اکسی اینفینیتی را نسبت‌به سیاست‌های اپل ابراز کردند. کوین بیس درسال گذشته، امکان نقل‌وانتقالات NFT را برای کاربران نسخه‌ی iOS کیف پول خود به‌حالت تعلیق درآورد.

در نامه نمایندگان آمریکا آمده است بسیاری از توسعه‌دهندگان، استفاده‌ی اپل از سیاست‌های اپ‌استور را ابزاری علیه رقابت سالم می‌دانند. این نامه همچنین ادعا می‌کند سازنده‌ی آیفون با اعمال محدودیت‌های متناقض، در بسیاری از موارد مانع پیشرفت برنامه‌هایی می‌شود که به نفع کاربران هستند.

قانون‌گذاران برای دستیابی به شفافیت بیشتر، به‌دنبال جزئیات دیگری درمورد سیاست‌های اپ‌استور هستند. آن‌ها همچنین درمورد مکانیسم‌های بررسی برنامه‌های این شرکت پرس‌وجو کرده‌اند. اپل نیز باید تا ۱۴ آگوست پاسخ خود را ارائه دهد.

اپل قوانین خود را درمورد برنامه‌های مرتبط با بلاک چین در طول زمان تغیر داده است. ازطرفی انتشار اکسی اینفینیتی در اپ‌استور که ماه می رخ داد نقطه عطف مهمی بود.

پیش‌از این کاربران iOS مجبور بودند برای دریافت NFTهای درون برنامه‌ای کیف پول رمزارزی خود را به برنامه‌ها و بازی‌های موردنظر متصل کنند. اکنون می‌توان برای خرید NFT از کارت‌های اعتباری و سرویس پرداخت اپل استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات