تبدیل بیت کوین به پول نقد

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
سکه بیت کوین در کنار مجسمه گاو
تبدیل بیت کوین و سایر رمزارزها به پول نقد، فرایند بسیار ساده‌ای دارد اما باید با دقت بسیار زیاد انجام شود.
تبلیغات

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال سروکار دارید، قطعاً باید با روش‌های تبدیل رمزارزهایی مثل بیت کوین، تتر و غیره به پول نقد و برعکس آشنایی داشته باشید. انجام این کار روند نسبتاً ساده‌ای دارد اما باید مراحل کار را با دقت بسیار زیاد انجام داد؛ زیرا می‌توان گفت در صورت ارسال اشتباه رمزارز به کیف پولی غیر از آدرس مقصد موردنظر، تقریباً امکان بازیابی آن وجود ندارد، زیرا تراکنش‌ها در بلاک چین یک‌طرفه هستند.

تبدیل ارز دیجیتال به پول نقد

در فرایند تبدیل رمزارز به پول نقد یعنی هرجای جهان که باشید، با پرداخت ارز دیجیتال موردنظر خود، معادل آن را براساس وجه رایج هر کشور دریافت می‌کنید. بدین‌ترتیب با تبدیل رمزارز به پول نقد، قطعاً می‌توانید از دارایی خود برای خرید هر وسیله یا پرداخت صورت‌حساب‌های خدماتی و غیره استفاده کنید.

واحد رسمی پول کشور ما ریال است و می‌توان رمزارزها را به‌راحتی به ریال تبدیل کرد. برای انجام این‌ کار چند روش وجود دارد که روند انجام آن‌ها بسیار مشابه است ولی همان‌طور که اشاره کردیم باید با دقت زیادی هنگام جابه‌جایی رمزارزها داشته باشید.

برای تبدیل بیت کوین یا سایر رمزارزهای موردنظر خود به پول نقد، ابتدا باید آن را به حساب کیف پول صرافی داخلی یا شخصی که قصد دارید با او معامله کنید، انتقال دهید. توصیه می‌کنیم حتماً در یکی از صرافی‌های معتبر رمرارز ایرانی ثبت‌نام کنید و سپس مراحل احراز هویت را به‌طور کامل انجام دهید تا امکان واریز و برداشت و تبدیل دارایی‌های دیجیتال به ریال دردسترس شما قرار گیرد.

علاوه‌براین امکان دارد بخواهید در ازای پرداخت مقدار مشخصی رمزارز به دوستان یا افراد دیگر، وجه ریالی دریافت کنید یا هزینه‌ی خدمات خاصی را به رمزارز پرداخت کنید که روند انجام این‌ کار نیز تقریباً با روند ارسال این دارایی‌های دیجیتالی به صرافی ایرانی یکسان است، با این‌ تفاوت که آدرس کیف پول دیجیتالی مقصد، درواقع آدرس کیف پول شخص گیرنده خواهد بود.

در ادامه قصد داریم روش انتقال بیت کوین و سایر رمزارزها به صرافی و کیف پول را به‌طور کامل آموزش دهیم، پس با زومیت همراه باشید.

مراحل تبدیل بیت کوین و سایر رمزارزها به تومان و واریز به حساب بانکی

همان‌طور که گفتیم، برای استفاده از این روش، ابتدا باید در یک صرافی رمزارز ایرانی معتبر ثبت‌نام و مراحل احرازهویت آن‌ها را کامل کنید. در این حالت صرافی موردنظر کیف پول داخلی دراختیارتان قرار می‌دهد که برای دریافت هر نوع رمزارز مثل بیت‌ کوین، اتریوم، تتر و غیره می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اکثر صرافی‌ها امکان انتقال رمزارز را روی چندین بستر مثل ERC-20، TRC-20، BEP-20 و غیره ارائه می‌دهند که هرکدام کارمزد متفاوتی دارند و زمان ارسال و دریافت رمزارز در آن‌ها کمی تفاوت خواهد داشت.

پیشنهاد ما این است ابتدا رمزارز موردنظرتان را به تتر تبدیل، و سپس نسبت‌ به انتقال آن به صرافی داخلی اقدام کنید زیرا در این شرایط ارزش ارز دیجیتال موردنظرتان در فاصله‌ی ارسال و دریافت به صرافی، حفظ خواهد شد و درواقع ارزش هر واحد تتر همیشه معادل یک دلار آمریکا است.

در ادامه مراحل انتقال بیت کوین یا هر رمزارز دیگر به صرافی‌های داخلی را مرور می‌کنیم.

۱. اگر بخواهید رمزارز موردنظر خود (مثلاً بیت کوین یا تتر) را از صرافی خارجی به صرافی داخلی انتقال دهید، ابتدا باید آدرس کیف پول مقصد را مشخص کنید. بدین‌منظور وارد حساب کاربری خود در صرافی ایرانی شده و سپس در بخش دارایی‌ها، گزینه‌ی واریز رمزارز را انتخاب کنید. در این مرحله باید نوع رمزارزی را که قصد دارید به حساب صرافی داخلی خود واریز کنید، برگزینید. ما در این مثال قصد داریم تتر انتقال دهیم پس در میان فهرست رمزارزهای قابل واریز، USDT را انتخاب می‌کنیم. سپس با توجه به صرافی‌ای که از آن استفاده می‌کنید امکان دارد گزینه‌هایی برای بستر انتقال دردسترس شما قرار گیرد که پیشنهاد ما استفاده از بستر TRX یا همان TRC-20 است.

انتقال رمزارز از صرافی خارجی
انتقال رمزارز از صرافی خارجی

۲. کد تولیدشده در بخش واریز رمزارز صرافی داخلی، درواقع شماره حساب رمزارزی شما (در این مثال تتر بر بستر شبکه‌ی TRC-20) است. اگر قرار است شخص دیگری برای شما رمزارز انتقال دهد باید این آدرس را به او ارائه دهید. اکثر رمزارزها مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و غیره، هرکدام بستر انتقال مخصوص خود را دارند و به‌عنوان مثال اگر در مرحله‌ی یک بخواهید به‌جای تتر، بیت کوین را به حساب صرافی ایرانی خود انتقال دهید باید BTC را انتخاب کنید و سپس آدرس مخصوص دریافت این رمزارز برای شما تولید خواهد شد و هرکسی بیت کوینی را به آدرس مذکور ارسال کند، به حساب صرافی ایرانی شما خواهد نشست.

تبدیل رمزارز به تومان
تبدیل رمزارز به تومان

۳. اکنون می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی تبدیل دارایی‌ها در صرافی ایرانی، رمزارز موردنظر را به معادل ریالی آن تبدیل کنید. قیمت رمزارزها می‌تواند در هر صرافی ایرانی کمی تفاوت داشته باشد که با توجه به نوسانات بازار کریپتو کاملاً طبیعی است. البته در صورت انتقال تتر، ارزش آن همیشه معادل یک دلار آمریکا خواهد بود.

۴. اگر رمزارز موردنظر شما در حساب صرافی خارجی است باید ابتدا طبق آموزش مرحله‌ی یک، آدرس دریافت‌کننده را که خود شما هستید، ایجاد کنید. سپس به بخش Assets صرافی خارجی خود مراجعه کرده و گزینه‌ی Withdraw را انتخاب کنید. در این مرحله از شما درخواست می‌شود نوع رمزارزی که قصد انتقال آن را دارید برگزینید. به‌عنوان مثال ما USDT را انتخاب می‌کنیم. سپس باید بستر انتقال را هم انتخاب کنید و اگر آدرس مقصد (آدرس کیف پول تتر شما در صرافی ایرانی) بر بستر TRC-20 است، هنگام برداشت موجودی از صرافی خارجی نیز باید بستر آن حتماً TRC-20 باشد.

انتقال رمزارز از صرافی خارجی
انتقال رمزارز از صرافی خارجی

۵. در مرحله‌ی بعد به‌منظور حفظ امنیت حساب، احتمالاً کد تأیید برداشت یک‌بار مصرف به ایمیل یا شماره موبایل شما ارسال خواهد شد و اکثر صرافی‌های خارجی هنگام برداشت رمزارز، کد یک‌بار مصرف Google Authenticator را نیز درخواست می‌کنند. پس‌ از وارد کردن این کدها و کلیک روی دکمه‌ی Submit یا Send، مراحل انتقال پایان می‌یابد و پس‌ از چند دقیقه، رمزارز شما وارد کیف پول شما در صرافی ایرانی خواهد شد. سپس می‌توانید مرحله‌ی ۳ را انجام داده و دارایی‌های دیجیتالی خود را به ریال تبدیل کنید.

برداشت ریال از صرافی رمزارز و واریز به حساب بانکی ایرانی

۶. در نهایت درخواست برداشت موجودی به حساب بانکی ثبت‌شده در صرافی ایرانی خود را ثبت کنید و بسته به نوع خدمات صرافی شما، این عملیات بین چندساعت یا یک روز انجام خواهد شد.

انتقال بیت کوین به کیف پول

مراحل انتقال رمزارز از مبداً موردنظر به کیف پول، بسیار شبیه روش انتقال رمزارز از صرافی‌های خارجی به صرافی‌های ایرانی است. با توجه به نوع کیف پولی که از آن استفاده می‌کنید، شاید مراحل انجام کار برای شما کمی تفاوت داشته باشد اما از آنجا که اکثر ایرانی‌ها از متامسک استفاده می‌کنند، ما در این آموزش، کیف پول مذکور را معیار قرار می‌دهیم.

کیف پول متامسک

ابتدا آدرس شخصی دریافت رمزارز موردنظر خود را از کیف پول کپی کنید. به‌عنوان مثال ما در تصویر بالا آدرس کیف پول اتریوم خود را در متامسک کپی کرده‌ایم. اگر قصد دارید رمزارزهای خود را از صرافی به کیف پول انتقال دهید، باید مراحل کار را دقیقاً مشابه روش تبدیل بیت کوین به ریال انجام دهید و فقط به‌عنوان آدرس دریافت‌کننده، آدرس کیف پول تولیدشده را ارائه دهید.

پس‌ از ثبت درخواست برداشت موجودی از صرافی، بسته به نوع رمزارزی که قصد انتقال آن را دارید، بین چند دقیقه تا چند ساعت زمان می‌برد تا به حساب کیف پول شما واریز شود.

سوالات متداول زومیت

  • برای تبدیل بیت کوین و سایر رمزارزها به تومان چه ابزارهایی نیاز است؟

    برای تبدیل بیت کوین یا هر رمزارز دیگری به تومان، ابتدا باید در یک صرافی ایرانی معتبر ثبت‌نام و احرازهویت کنید و سپس طبق آموزش‌های ارائه‌شده در این مقاله نسبت به انتقال دارایی‌های خود به صرافی ایرانی و تبدیل آن به پول نقد اقدام کنید.

  • هنگام انتقال رمزارز باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

    از آن‌جا که اکثر تراکنش‌ها در بلاک چین به‌صورت یک‌طرفه انجام می‌شود، هنگام انتقال رمزارز موردنظر به مقصد، باید به آدرس شخص دریافت کننده و بستر انتقال آن بسیار دقت داشته باشید و قبل‌از اقدام به ثبت درخواست انتقال دارایی‌های خود، چندبار این مشخصات را بررسی کنید زیرا درصورت بروز اشتباه، احتمال ازدست رفتن دارایی‌های رمزارزی شما برای همیشه، وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات