بیت کوین پس از ۹ ماه از شاخص ترس خارج شد

دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
بیت کوین / Bitcoin
شاخص‌ ترس‌ و طمع بیت کوین برای اولین‌بار در ۹ ماه اخیر به امتیاز ۵۲ رسید و اکنون سطح احساسات در حالت تعادل قرار دارد.
تبلیغات

شاخص ترس و طمع بیت کوین (Fear & Greed) در روزهای اخیر پس‌ از چندین ماه ثبات در حالت ترس، اکنون به محدوده‌ی خنثی رسیده است. این شاخص در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۵ دی ۱۴۰۱) به سطح ۵۲ رسید که از ۵ آوریل ۲۰۲۲، بیشترین امتیاز آن محسوب می‌شود. این حرکت پس‌ از افزایش ۲۴ درصدی قیمت پادشاه رمزارزها در ۷ روز گذشته صورت گرفت.

شاخص احساسات بازار در ژوئن ۲۰۲۲ به کمترین سطح خود، یعنی رقم ۹، در چند سال اخیر رسید. از آن زمان تا‌کنون این معیار در ناحیه‌ی ترس شدید، یعنی بین رقم ۲۰ تا ۳۰، در نوسان بوده است. به‌گزارش کوین تلگراف، این دوره درواقع طولانی‌ترین زمانی به‌حساب می‌آید که شاخص مذکور همواره در محدوده‌ی ترس ثابت باقی ماند.

شاخص ترس و طمع از حرکات و احساسات منابع مختلف ازجمله نوسان‌های فعلی، حرکت و حجم بازار، رسانه‌های اجتماعی و داده‌های Google Trends استفاده می‌کند. این معیار با کنارهم قراردادن منابع اشاره‌شده، برای بیان خلاصه‌ی وضعیت احساسی معامله‌گران در بازار رمزارزها عدد ساده‌ای ارائه می‌دهد.

ترس و طمع پنج ناحیه‌ دارد که شامل ترس شدید تا طمع شدید است. علاوه‌براین، این شاخص از اکتبر ۲۰۲۱ تا‌کنون در ناحیه‌ی طمع شدید قرار نگرفته است. در لحظه‌ی نگارش این مقاله، امتیاز ترس و طمع به ۴۵ کاهش یافته است که آن را در محدوده‌ی ترس قرار می‌دهد. این یعنی معامله‌گران همچنان به‌‌طور‌کامل به روند صعودی بازار رمزارزها اطمینان ندارند.

شاخص ترس و طمع در بازار رمزارزها در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳

در همین‌ حال، بیت کوین در ماه جاری دومین دوره‌ی طولانی‌ترین رشد خود را در تاریخ تجربه کرد. این دارایی دیجیتال که از اوایل سال جاری تاکنون ۲۸ درصد رشد یافته است، همه‌ی ضررهای ناشی از سقوط بازار رمزارزها پس‌ از فروپاشی FTX را جبران کرده است.

جهش قیمتی بیت کوین، حرکت بزرگی در شاخص‌های فنی مثل RSI (شاخص قدرت نسبی) ایجاد کرده است که در بازه‌ی زمانی روزانه به بیشترین میزان خود در چهار سال گذشته رسیده است. ارقام زیاد RSI می‌تواند نشان‌دهنده‌ی رسیدن دارایی به سطح اشباع خرید باشد و بدین‌ترتیب، می‌توان انتظار اصلاح قیمت را در این منطقه متصور بود.

برخی تحلیلگران رشد چند روز اخیر قیمت بیت کوین را تله‌ی گاوی توصیف کرده‌اند؛ اما ازنظر برخی دیگر، بسته‌شدن کندل هفتگی در سطوح قیمتی زیاد از ادامه‌ی حرکت طی روزهای آینده حکایت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات