استلار چیست؟ هر آنچه باید درباره شبکه استلار و رمزارز لومنز (XLM) بدانیم

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
شبکه استلار دفترکل و دیتابیسی مبتنی‌بر بلاک چین توزیع شده است که انتقال دارایی‌های مختلف و انجام پرداخت‌ها را ممکن می‌کند. در این مقاله، با شبکه استلار و کوین بومی آن به نام لومنز (XLM) آشنا می‌شویم.
تبلیغات

شبکه متن‌باز استلار امکان ساخت و ارسال و ترید شکل دیجیتال دارایی‌‌ها مانند پول یا هر چیز دیگر را امکان‌پذیر می‌کند. استلار طوری طراحی شده است تا تمام سیستم‌های مالی دنیا بتوانند روی یک شبکه واحد با یکدیگر کار کنند.

استلار مالکی ندارد، در دنیای استلار همه‌چیز متعلق به عموم است، نرم‌افزار آن روی شبکه‌ای باز و غیرمتمرکز اجرا می‌شود و روزانه میلیون‌ها تراکنش را پردازش می‌کند. استلار برای هم‌زمان‌سازی شبکه همانند بیت کوین و اتریوم مبتنی‌بر بلاک چین است؛ اما تجربه کاربری آن همانند پول نقد است؛ سریع‌تر و ارزان‌تر و با مصرف انرژی کمتر. در این مقاله، به‌طورکامل شبکه استلار را بررسی خواهیم کرد و با نحوه کار و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

استلار چیست؟

بر‌‌‌‌اساس وب‌‌سایت رسمی استلار، این شبکه «پلتفرمی برای اتصال بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت و افراد است. هدف این شبکه انتقال سریع و امن و تقریباً بدون هزینه پول است.»

استلار تکنولوژی پرداخت متن‌بازی است که مشابهت‌های زیادی با ریپل دارد و بنیان‌گذار آن، یعنی جد مک‌کالب، هم‌بنیان‌گذار ریپل است. در ابتدا ریپل و استلار از پروتکلی یکسان استفاده می‌کردند؛ اما استلار با انجام فورکی در اوایل ۲۰۱۴، باعث ایجاد «پروتکل اجماع استلار (SCP)»شد. برخلاف ریپل، استلار متن‌باز است.

همچنین، این دو شبکه مشتریان جداگانه‌‎ای دارند. رپیل با مؤسسه‌های مالی و بانک‌های مطرح مشارکت می‌کند و تکنولوژی انتقال فرامرزی خود را ترویج می‌دهد؛ ولی استلار بر بازارهای در‌حال‌توسعه متمرکز است. شبکه استلار کاربردهای متعددی دارد که حواله پول و توزیع وام بانکی به کسانی را شامل می‌شود که به این خدمات دسترسی ندارد.

جد مک کالب بنیان گذار استلار

جد مک‌کالب، بنیان‌گذار استلار

جد مک‌کالب سال ۲۰۱۳ به‌دلیل اختلافاتی که درباره رویکرد آتی ریپل داشت، این شرکت را ترک کرد و همراه وکیلی به نام جویس کیم، استلار را تأسیس کرد. مک‌کالب درباره پروژه استلار می‌گوید: «طراحی اولیه استلار اجازه می‌دهد پول‌های فیات و سایر اشکال دارایی‌های باارزش را به‌موازات دارایی‌های رمزارز در این شبکه دراختیار داشته باشید.»

هدف جد مک‌کالب اطمینان از این موضوع است که در تبدیل پول فیات به رمزارز، کارمزدها را حذف کند. او در‌حال‌حاضر به‌عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات استلار و هم‌بنیان‌گذار «بنیاد توسعه استلار» مشغول کار است.

پروژه استلار بودجه اولیه‌اش را از استارتاپ Stripe به‌دست آورد و از سازمان‌های مانند گوگل و BlackRockT و Fastforward نیز کمک‌هایی دریافت کرد. سال ۲۰۱۸، استلار قراردادی با TransferTo برای پرداخت‌های فرامرزی در بیش از هفتاد کشور دنیا امضا کرد.

کدام مؤسسه‌ها از بلاک چین استلار استفاده می‌کنند؟

استلار مرداد ۱۳۹۶ ( اکتبر ۲۰۱۷)، زمانی‌که همکاری با IBM را اعلام کرد، در کانون توجه قرار گرفت. هدف این همکاری ایجاد مجراهای ارزی متعدد بین کشورها در جنوب اقیانوس آرام است.

این پروژه اعلام کرده است که قصد دارد ۶۰ درصد از کل پرداخت‌های فرامرزی در ناحیه را انجام دهد که کشورهای استرالیا و فیجی و تونگا را شامل می‌شود. این امر باعث ایجاد ارتباط بین مشاغل کوچک و غیرانتفاعی و مؤسسه‌های بانکی برای انجام تراکنش‌‍‌های تجاری می‌شود. برای مثال، کشاورزی در ساموا می‌تواند به خریداری در اندونزی متصل شود و تراکنش انجام دهد.

سال ۲۰۱۶، شرکت معروف Deloitte همکاری با استلار برای توسعه اپلیکیشن پرداخت را اعلام کرد. در کنفرانسی در سال ۲۰۱۷، مک‌کالب تأیید کرد که سی بانک برای استفاده از بلاک چین استلار برای انتقال‌های فرامرزی اعلام آمادگی کرده‌اند. سرویس پرداخت Stripe نیز بیت کوین را از خدماتش حذف و به‌جایش استلار را برای پلتفرم خود انتخاب کرده است.

ویژگی‌های بلاک چین استلار چیست؟

استلار چیست 1

سرعت: استفاده از استلار و رمزارز بومی آن لومنز روشی بسیار سریع برای انتقال پول است و به‌طورمعمول بین بین سه تا پنج ثانیه طول می‌کشد. انتقال پول در این روش سریع‌تر از روش‌های معمول است؛ مخصوصا زمانی که پرداختی فرامرزی باشد.

قیمت: کارمزد انتقال لومنز بسیار ناچیز است؛ به‌همین‌دلیل، آن را به روشی رقابتی برای انتقال پول در میان رقبا تبدیل می‌کند.

سهولت در تبادل ارز: ممکن است هنگام تبدیل ارزی به دیگری، یافتن جفت آن کاری ساده نباشد؛ اما با استفاده از لومنز، این کار برای فرستنده و گیرنده به‌طورمستقیم انجام می‌گیرد.

سهولت در استفاده: تمامی آنچه استفاده‌کنندگان خُرد برای دستیابی به لومنز نیاز دارند، اتصال اینترنت و نرم‌افزاری مانند ولت لومنز یا استفاده از صرافی رمزارز آنلاین است.

غیرمتمرکز: شبکه استلار غیرمتمرکز است؛ یعنی هیچ مقامی نقل‌و‌انتقال لومنز را کنترل نمی‌کند. جامعه کاربران تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و سابقه هر تراکنش در بلاک چین ذخیره می‌‌شود و این سوابق دردسترس همگان است.

شبکه استلار چگونه کار می‌کند؟

استلار چیست 2

مرحله تأیید تراکنش در شبکه استلار

برای درک بهتر نحوه کار شبکه پرداخت استلار، بیایید مثالی بزنیم. جانت در آمریکا و کیث در انگلیس زندگی می‌کند. جانت می‌خواهد پنج‌هزار دلار را پس از تبدیل به پوند استرلینگ (GBP) به کیث بفرستد. این انتقال در شبکه استلار چگونه صورت می‌گیرد؟ بیایید فرض کنیم جانت حسابی در بانک آمریکایی A و کیث حسابی در بانک انگلیسی B دارد. هر دو بانک‌ ازطریق شبکه استلار به‌هم متصل هستند و اصطلاحا Anchor یا نقطه اتصال هستند. فرایند این انتقال بدین‌صورت انجام می‌‎گیرد:

جانت پنج‌هزار دلار را می‌فرستد. تأیید تراکنش در چند ثانیه به بانک B فرستاده می‌شود تا کیث آن را قبول کند. به‌محض آنکه بانک A تأییدیه را از بانک B دریافت کرد، مبلغ از حساب جانت کسر می‌شود. دلارهای جانت به استخر نقدینگی بانک A و سپس به شکل کوین بومی شبکه استلار به نام لومنز (XLM) در شبکه استلار منتقل می‌شود. درادامه، شبکه به‌دنبال بهترین نرخ تبدیل XLM به پوند برای تبدیل می‌گردد و درنهایت، پول بانک B منتقل و به حساب کیث اضافه می‌شود.

Anchors در شبکه استلار به چه معنا است؟

در شبکه استلار، انکرز (Anchors) یا نقاط اتصال نهادهایی هستند که واریزی‌ها را نگه‌داری و برحسب نیاز اعتبار صادر می‌کنند؛ یعنی پولی را به حسابی می‌افزایند. نقطه اتصال مانند پلی بین ارزهای مختلف در شبکه استلار هستند. تمامی تراکنش‌های انجام‌گرفته در استلار به‌غیر از تراکنش‌های مربوط به رمزارز XLM ازطریق نقاط اتصال صادر می‌شود. شبکه استلار به‌شدت به انکرها وابسته است. افراد برای نگه‌داری مبالغ واریزی و انتقال پول باید به انکرها اعتماد کنند.

امنیت شبکه استلار چگونه تأمین می‌شود؟

همانند هر پلتفرم بلاک چین دیگر، تراکنش‌ها در شبکه استلار به دفترکلی (لجر) عمومی و توزیع‌شده اضافه می‌شود. استلار از الگوریتم اجتماعی برمبنای «توافق فدراتیو بیزانس (FBA)» ساخته شده است و «پروتکل اجماع استلار (SCP)» نامیده می‌شود.

SCP تراکنش‌های سریع را با کارمزد ناچیز امکان‌پذیر می‌کند و اجماع در شبکه استلار، تنها در چند ثانیه صورت می‌گیرد. هر شرکت‌کننده که یک گره نامیده می‌شود، تراکنش‌ها را در دفترکل جهانی اضافه و ریزشبکه‌ای از شرکت‌کنندگان معتمد خود را انتخاب می‌کند. این ریزشبکه‌ها قطعات کوورم (Quorum Slices) نامیده می‌شود. زمانی‌که این قطعات کوورم هم‌پوشانی داشته باشند، شبکه گسترده استلار می‌تواند به‌سرعت به اجماع برسد و تراکنش‌های تأیید‌شده را به دفترکل اجازه کنند.

در سیستم FBA، مشارکت‌کنندگان به ریزشبکه‌هایی تقسیم شده‌اند. هر گره در چنین ریزشبکه‌ای، مشارکت‌کننده‌های حیاتی خود را می‌شناسد. زمانی‌که تراکنشی شروع می‌شود، گره منتظر مشارکت‌کنندگانِ ریزشبکه خود می‌ماند تا قبل از انجام تراکنش، روی آن توافق کنند. به‌همین‌ترتیب، سایر مشارکت‌کنندگان نیز تا وقتی اعضا حیاتی‌شان به‌توافق نرسند، با تراکنش موافقت نمی‌کنند.

درنهایت، تعدادی کافی از مشارکت‌کنندگان در شبکه تراکنش را قبول می‌کنند و این کار حمله هکرها و بازگردانی تراکنش را غیرممکن می‌کند؛ بنابراین، اجماع FBA از امنیت شبکه‌ای مالی و یکپارچگی آن که روی شبکه استلار به‌اجرا درمی‌آید، مطمئن می‌شود.

صرافی‌های غیرمتمرکز در استلار چیست؟

برای درک مفهوم صرافی غیرمتمرکز، باید «پیشنهادها» را بشناسیم. در استلار، پیشنهاد (Offer) تعهدی عمومی برای تبدیل ارزی خاص به‌ازای مبلغی از‌پیش‌تعیین‌شده است. بنابراین، شبکه استلار به بازاری برای تسهیل خریدوفروش ارزهای مختلف تبدیل می‌شود. تمامی پیشنهادها در استلار مانند «دفتر سفارش» هستند. شبکه برای هر جفت ارز دفتر سفارشی دارد. برای مثال، دفتر سفارشی برای تبدیل دلار به پوند یا بیت کوین به توکن بیت استمپ وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با صرافی غیرمتمرکز به این مقاله در زومیت مراجعه کنید: «صرافی رمزارز غیرمتمرکز چیست؛ هر آنچه باید درباره DEX بدانیم»

تراکنش‌های چندارزی در شبکه استلار

استلار چیست 3

یکی از ویژگی‌های مهم استلار، تراکنش‌های چندارزی است. برای مثال، مقداری یورو دارید و می‌خواهید آن را در قالب دلار به دوستی در ایالات متحده انتقال دهید. صرافی غیرمتمرکز ارزهای خارجی یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در استلار است. تبدیل ارز در استلار می‌تواند ازطریق یکی از راه‌های زیر انجام شود:

  • صرافی مستقیم: شبکه استلار می‌توانددر مبادلات دلار و یورو جست‌وجو کند و ببیند آیا کسی حاضر است یورو را به‌ازای دلار بخرد یا خیر. اگر فروشنده‌ای پیدا شد، تراکنش به‌سرعت انجام می‌گیرد.
  • صرافی غیرمستقیم: شبکه استلار می‌توند در بین افرادی جست‌وجو کند که حاضرند دلار را در ازای XLM تبدیل کنند. در این حالت، شبکه فردی را خواهد یافت که به‌دنبال XLM می‌گردد و در ازای آن XLM پرداخت می‌کند و معامله تبدیل اولیه ما را انجام خواهد داد.
  • زنجیره تبادل: اگر هیچ‌کدام از حالت‌های قبل دردسترس نبودند، شبکه وارد زنجیره‌ای از تبادل‌ها می‌شود. برای مثال دلار و یورو، سپس یورو و بیت کوین، درادامه بیت کوین و XLM و درنهایت XLM و یورو.

فرمت آدرس استلار

پروتکل استلار این امکان را می‌دهد که کلید عمومی خود را (‌برای مثال ...GCCVPYFOHY7ZB7557 ) به آدرسی شبیه به ایمیل همانند‌سازی کنید. فرمت این آدرس‌ها به‌صورت yourname*domain.com است.

آدرس‌های استلار شامل دو قسمت است: نام کاربری و دامنه. این دو بخش با علامت * از هم جدا می‌شود. برای مثال: yoda*lumenauts.com. در این مثال، یودا نام کاربری و lumenauts.com دامنه است. نام کابری محدودیت استفاده از کاراکترهای UTF-8 چاپی دارد.

هنگام ارسال لومنز، به‌جای وارد‌کردن آدرسی که شامل اعداد و حروف تصادفی است و اغلب باعث ایجاد اشتباه می‌شود، می‌توان از این فرمت آدرس نام کاربری و دامنه استفاده کرد. نرم‌افزار کلاینت استلار خود این آدرس‌های ایمیل مانند را به آدرس‌های مرسوم تبدیل می‌کند.

مرورگر بلاک چین استلار

مرورگر بلاک چین به کاربران امکان می‌دهد تا درباره بلاک‌های استخراج‌شده و تراکنش‌هایی جست‌وجو کنند که اخیراً روی بلاک چین انجام شده است. مهم‌ترین ویژگی مرورگر بلاک چین برای کاربران پیگیری تراکنش‌ها است. از این لینک می‌توان به مرورگر بلاک چین استلار دسترسی پیدا کرد و با ورود آدرس والت خود وضعیت تراکنش‌های انجام‌شده را مشاهده کرد.

توکن لومنز (XLM) چیست؟

کوین بومی شبکه استلار لومنز (Lumens) نام دارد و با نماد XLM مبادله می‌شود. افراد اغلب لومنز را استلار می‌نامند؛ همان‌گونه که XRP را ریپل و اتر را اتریوم می‌نامند. در تمامی این موارد، آن‌ها نام به‌جای نام توکن، از نام شرکت سازنده‌اش استفاده می‌کنند. گفتنی است از XLM برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه استلار استفاده می‌شود.

کارمزد پایه در شبکه استلار چقدر است؟

کارمزد پایه‌ برای تراکنش در شبکه استلار معادل ۰٫۰۰۰۱ XLM است که فرستنده تراکنش باید آن را بپردازد. این مقدار ناچیز کارمزد برای کسب سود نیست و راهی برای جلوگیری از فعالیت‌های مخرب در شبکه (مانند وقوع حملات DoS) است. مقدار کارمزد را دفترکل جمع‌آوری و دوباره ازطریق فرایند تورم توزیع می‌کند.

استخراج و موجودی استلار لومنز

XLM استخراج‌کردنی نیست و به‌جای آن موجودی لومنز در کنترل بنیاد استلار است. در ابتدا، صدمیلیارد لومنز با تورم سالانه ۱ درصد به‌مدت پنج سال تولید شده بود؛ اما بعدها جامعه استلار ضد آن رأی‌گیری کرد. بنیاد استلار به گفته جامعه استلار توجه کرد و مقدار موجودی استلار را به پنجاه‌میلیارد کاهش داد. از این مقدار بیست‌میلیون کوین در گردش است و بقیه را بنیاد استلار برای اهداف توسعه ذخیره کرده است. ازآنجاکه ماینینگی در استلار وجود ندارد، تراکنش‌های XLM ازطریق پروتکل اجماع بین حساب‌ها انجام می‌گیرد.

قیمت استلار لومنز (XLM) چقدر است و آن را از کجا به‌دست بیاوریم؟

راه‌های متعددی برای مشاهده قیمت لحظه‌ای استلار وجود دارد که درادامه، به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • عبارت «stellar price» را در گوگل جست‌وجو کنید.
  • از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ یا کوین‌گکو، قیمت استلار (XLM) و سایر رمزارزها را به‌همراه چارت مشاهده کنید.

تاریخچه قیمتی استلار

سال ۲۰۱۷، با انتشار خبر همکاری استلار با IBM قیمت رمزارز لومنز با رشدی ۳۴،۹۰۰ درصدی مواجه شد. با اتمام بازار گاوی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸، XLM مانند بقیه رمزارزها دچار افت شدید شد و سقوطی ۷۷ درصدی را تجربه کرد. قیمت این رمزارز در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تقریباً ثابت بود. سال ۲۰۲۱، XLM مجددا شاهد رشد بود و از ژانویه تا مارس آن سال، افزایشی ۲۲۶ درصدی را تجربه کرد.

کیف‌ پول استلار

هر آدرس استلار همیشه باید حاوی حداقل یک XLM باشد. این مقدار قبلا بیست XLM بود؛ ولی بعدها به یک XLM کاهش یافت. درادامه به برخی از ولت‌های پیشنهادی وب‌سایت رسمی استلار اشاره می‌کنیم:

  • ولت سخت‌افزاری استلار: این نوع کیف‌پول کلیدهای خصوصی را در دستگاهی سخت‌افزاری ذخیره می‌کند. ولت سخت‌افزاری بدین‌دلیل که نیازی ندارد به‌طوردائم به اینترنت متصل شود، بیشترین امنیت را در بین انواع کیف‌پول‌ها دارد. از‌جمله کیف‌پول‌های سخت‌افزاری معروف «لجر» و «تروز» را می‌توان نام برد.
  • ولت‌های دانلود‌شدنی استلار: این نوع کیف‌پول کلیدهای خصوصی را در اپلیکیشنی روی موبایل یا دستگاهی دسکتاپ ذخیره می‌‎کند. ولت‌های دانلودشدنی استلار به‌دلیل اتصال مداوم دستگاه به اینترنت برای نگه‌داری طولانی‌مدت رمزارز پیشنهاد نمی‌شود و برای خرید‌و‌فروش‌های روزانه کاربرد دارد. از‌جمله این ولت‌ها می‌توان به Keybase و Solar Wallet و Lobstr اشاره کرد. از دیگر ولت‌های استلار می‌توان به گواردا و اتومیک اشاره کرد.

مقاله مرتبط:

خرید استلار لومنز (XLM)

تقریباً تمام صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی امکان خرید مستقیم استلار (XLM) یا از‌طریق خرید تتر را فراهم کرده‌اند. همچنین در‌صورت داشتن سایر رمزارزها، با مبادله در صرافی‌های یادشده یا صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، می‌توان استلار را به‌دست آورد.

آینده استلار (XLM)

تمرکز اصلی استلار بر اقتصادهای در‌حال‌توسعه و ارائه خدمات حواله و وام بانکی به مناطقی است که خارج از محدوده‌ خدمات بانکی قرار دارند. استلار از سازمان‌ها و افرادی که از این شبکه استفاده می‌کنند، هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و درکنار آن، زمان انتقال پول را تا حد چند ثانیه کاهش می‌دهد.

استلار از مدل صرافی توزیع‌شده استفاده می‌کند. این مدل به کاربران امکان انجام پرداخت با ارزی خاص با وجود داشتن ارزی دیگر را می‌دهد. در این حالت، شبکه به‌طورخودکار تبدیل فارکس را انجام می‌دهد. دریافت‌کننده نیز می‌تواند ارز معادل را ازطریق مؤسسه‌های همکار مانند بانک‌ها دریافت کند.

هرچند تکنولوژی استلار مانند بیت کوین کار می‌کند، ویژگی متمایزکننده آن پروتکل اجماع است. استلار کنونی حاصل فورکی در سال ۲۰۱۴ است که باعث ایجاد پروتکل اجماع استلار (SCP) و تبدیل‌ آن به سیستمی متن‌باز شد. در این پروتکل، فرایند تأیید تراکنش به تعدادی از گره‌های مطمئن محدود می‌شود و دیگر درمعرض شبکه‌ای گسترده از گره‌ها قرار ندارد.

هر گره به‌نوبه خود مجموعه‌ای از گره‌های مطمئن را انتخاب می‌کند و تراکنش زمانی تأیید می‌شود که تمامی گره‌های این گروه منتخب درباره درستی آن به‌توافق برسند. این چرخه کوتاه‌شده‌ باعث تأیید سریع‌تر تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها می‌شود.

آیا سرمایه‌گذاری در استلار ارزش دارد؟

قیمت رمزارزها می‌تواند به‌شدت نوسانی باشد و از‌دست‌دادن سرمایه به‌آسانی اتفاق می‌افتد. تا وقتی کاملاً تحقیق نکرده‌اید، نباید در استلار لومنز یا هیچ رمزارزی دیگر سرمایه‌گذاری کنید. مهم‌تر از همه اینکه هیچ‌گاه آن‌قدر سرمایه‌گذاری نکنید که از عهده تقبل ضرر آن برنیایید.

با‌‌‌توجه‌‌‌به موجودی زیاد استلار لومنز و قیمت اندک هر کوین XLM و این واقعیت که این رمزارز ذخیره ارزش نیست، انتخاب آن برای سرمایه‌گذاری در‌مقایسه‌با بیت کوین یا اتریوم ممکن است شک‌برانگیز باشد؛ اما اگر افراد بیشتری در سرتاسر جهان از لومنز استفاده کنند، داستان فرق خواهد کرد.

انتقال پول‌های فیات فرایندی گران‌قیمت و زمان‌بر است و استلار این فرایند را ارزان و سریع می‌کند. از XLM برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و مدیریت حساب‌ها در شبکه استلار استفاده می‌شود؛ در‌نتیجه افزایش استفاده از شبکه باعث افزایش قیمت این رمزارز خواهد شد.

استلار درمقابل ریپل

انتخاب بین استلار یا ریپل برای سرمایه‌گذاری به نتیجه دادگاه ریپل و اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بستگی دارد. حذف ریپل از برخی از صرافی‌های بزرگ دنیا معاملات این رمزارز را کاهش و امکان مبادله آن را محدود می‌کند. پرونده SEC این قابلیت را دارد که تا مدت‌ها طول بکشد و همین امر باعث شود ریپل به حداکثر ظرفیت خود نرسد.

ازلحاظ ریسک، به‌نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری روی XLM عاقلانه‌تر به‌نظر برسد. پروژه استلار به‌دنبال توسعه پلتفرم و شرکای خود است و یکی از این دو عامل باعث پیشرفتی غیرمتنظره در کوین بومی آن خواهد شد. اگر فضای ارزهای دیجیتال به پیشرفت خود ادامه دهد، XLM در جایگاهی بهتر برای جذب سرمایه‌ها خواهد بود. به‌دلیل پرونده ریپل و حذف آن از برخی صرافی‌ها، کفه ترازو در سمت استلار سنگین‌تر است.

هنگام تصمیم‌گیری در سر دو راهی انتخاب ریپل یا استلار، باید قابلیت جذب مخاطبان بیشتر به‌وسیله این دو شبکه را مدنظر قرار دهیم. کوین بومی ریپل، یعنی XRP، دلخواه بسیاری از افرادی است که درباره ثروتمند‌شدن ازطریق آلت کوین‌ها رؤیاپردازی می‌کنند. این کوین طرفدارانی دارد که به‌شدت از آن حمایت می‌کنند. XRP به‌عنوان رمزارزی برای پرداخت‌های فرامرزی با کارمزد کم و عملکرد سریع طراحی شده است؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری آن را جایگزینی برای سیستم مالی سنتی می‌بینند. در جهانی که انتقال پول به‌صورت بین‌المللی هزینه‌بر است و چندین روز طول می‌کشد، تراکنش‌ها در ریپل در کمتر از پنج ثانیه انجام می گیرید.

پروژه استلار مشابه ریپل است؛ اما خدماتی گسترده‌تر عرضه می‌کند. استلار اپلیکیشن‌های جهانی پرداخت را ارائه کرده است و از ارزهایی پشتیبانی می‌کند که توکن معادل آن‌ها در شبکه خودش وجود دارد. افزون‌براین، استلار از صرافی غیرمتمرکز داخلی برخوردار است که به کاربران امکان مبادله رمزارزها و فارکس و سایر اوراق بهادار را می‌دهد. استلار از خدمات ریزتراکنش نیز پشتیبانی می‌کند که در مواقع انعام‌دادن یا پرداخت حق عضویت کاربرد دارد.

تعداد کوین بومی استلار، یعنی لومنز (XLM)، حداکثر صدمیلیارد عدد است. این موجودی در ابتدا سیستم تورمی رشد یک‌سنتی در سال داشت؛ اما بعدها با رأی‌گیری کاربران حذف شد. پس‌از‌آن، موجودی XLM به نصف کاهش پیدا کرد و این امر باعث افزایش قیمت لومنز شد. درحال‌حاضر، ۲۲ میلیارد کوین از کل موجودی ۵۰ میلیاردی آن در گردش است.

ناگفته نماند ۴۵ میلیارد از کل موجودی ۱۰۰ میلیون کوین ریپل (XRP) در گردش است. این مقدار دو برابر XLM است؛ اما ریپل امیدوار است بر بازار پرداخت‌های فرامرزی سلطه پیدا کند که روزانه جابه‌جایی تریلیون‌ها دلار را شاهد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات