چطور یک صفحه خاص را در فایل ورد افقی کنیم؟

پنج‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
لپ تاپ که نیمی از نمایشگر آن درحال نشان دادن برنامه ورد است
هنگام ساخت اسناد ورد گاهی نیاز داریم صفحه‌ی خاصی را درحالت افقی قرار دهیم تا محتوای مورد نظر به‌بهترین شکل نمایش داده شود.
تبلیغات

صفحات در نرم‌افزار مایکروسافت ورد به‌طور پیش‌فرض درحالت عمودی (Portrait) نمایش می‌یابند که برای اکثر اسناد مناسب است؛ اما امکان دارد بخواهید صفحه‌ای خاص یا گروهی از صفحات را به‌صورت افقی (Landscape) بچرخانید تا جداول و تصاویر عریض به‌شکل بهینه‌تری نمایش داده شوند. دو راه برای اینکار وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم.

چرخاندن صفحات خاص در ورد با استفاده از Section Break

در سند ورد می‌توانید با استفاده از Section Break، یک صفحه یا گروهی از صفحات را به صورت افقی درآورید. نحوه‌ی انجام این کار بسته به موقعیت صفحاتی که می‌خواهید بچرخانید کمی متفاوت است.

نمایش یا مخفی‌کردن Break

Section Break در ورد به‌طور پیش‌فرض قابل مشاهده نیست و این موضوع می‌تواند باعث سردرگمی شود، به‌خصوص اگر فراموش کنید کجا آن‌ها را اضافه کرده‌اید. برای نمایش Section Break، در بخش Paragraph روی آیکون نمایش/پنهان (¶) کلیک کنید.

روش نمایش و مخفی کردن Section Break در ورد
زومیت

چرخاندن صفحه‌ی اول یا گروهی از صفحات

ماوس را در انتهای صفحه یا صفحاتی که می‌خواهید به صورت افقی درآیند، قرار دهید. در تب Layout روی Breaks کلیک کرده و گزینه‌ی Next Page را انتخاب کنید. اینکار یک Section Break در سند شما وارد می‌کند.

افزودن Page Break در ورد
زومیت

ماوس را روی اولین صفحه و قبل‌از Section Break که اخیراً اضافه کرده‌اید قرار دهید. در تب Layout و بخش Page Options روی Orientation کلیک و Landscape را انتخاب کنید. با انجام این مراحل، صفحه‌ی اول یا گروهی از صفحات به‌صورت افقی درخواهند آمد.

افقی کردن صفحه اول در سند ورد
زومیت

چرخاندن صفحات وسط ورد

اگر سند شما سه یا تعداد بیشتری صفحه دارد و می‌خواهید صفحات وسط را به‌صورت افقی درآورید، ماوس را ابتدای اولین صفحه‌ای که می‌خواهید بچرخانید قرار دهید. سپس، مثل روش قبل در تب Page Options روی Breaks و سپس Next Page کلیک کنید. اینکار یک Section Break در ابتدای صفحاتی که می‌خواهید بچرخانید اضافه می‌کند.

افقی کردن صفحه وسط در فایل ورد
زومیت

ماوس را ابتدای بخش جدیدی که ایجاد کرده‌اید قرار دهید، به تب Page Options بروید، روی Orientation کلیک و سپس Landscape را انتخاب کنید. با اینکار، صفحه‌ی فعلی و تمام صفحات بعدی به‌صورت افقی نمایش داده می‌شوند.

افقی شدن صفحه وسط در ورد
زومیت

ازآنجاکه فقط می‌خواهید صفحات وسط سند به‌صورت افقی باشند، باید یک Section Break دیگر در انتهای بخش افقی اضافه کنید. سپس، روی هر جایی بعد از این Section Break جدید کلیک کنید و در تب Page Options گزینه‌ی Orientation را انتخاب کنید تا صفحات باقی‌مانده را به‌صورت عمودی درآورید. بدین ترتیب، صفحات بین دو بخش به‌صورت افقی باقی خواهند ماند.

چرخش جهت آخرین صفحه یا صفحات پایانی ورد

برای اینکه فقط انتهای سند ورد شما به‌صورت افقی نمایش یابد، نشانگر موس را ابتدای آخرین بخش قرار دهید، از تب Insert گزینه‌ی Section Break و سپس Next Page را انتخاب کنید. حالا می‌توانید جهت‌گیری این بخش مجزا را با استفاده از روش‌های ذکر شده، به افقی تغییر دهید.

نکته: برای حذف یک Section Break، ماوس را قبل‌از علامت پاراگراف (¶) ببرید و کلید Delete را روی کیبورد فشار دهید.

تغییر جهت‌گیری صفحات خاص با تنظیمات صفحه (Page Setup)

روش دیگر برای تبدیل یک یا چند صفحه‌ی کنار هم از حالت عمودی به افقی در ورد، انتخاب محتوای آن صفحات و تغییر جهت آن‌ها است. این روش برای متن، تصاویر، جداول و سایر موارد موجود در صفحه کاربرد دارد.

انتخاب کل متن در ورد
زومیت

ابتدا تمام آیتم‌های موجود در صفحاتی که می‌خواهید جهت‌گیری‌شان را ۹۰ درجه بچرخانید، انتخاب کنید. برای متن، کلید موس را روی تمام متن مورد نظر بکشید. همچنین می‌توانید تصاویر، جداول، نمودارها و سایر اشیاء را با یک کلیک انتخاب کنید.

انتخاب Page Setup در ورد
زومیت

با کلیک روی فلش کوچک گوشه‌ی پایین‌راست در بخش Page Setup در تب Layout، بخش تنظیمات صفحه را باز کنید. در تب Margins و بخش Orientation، گزینه‌ی Landscape را انتخاب کنید. سپس در پایین کادر، در منوی کرکره‌ای Apply To گزینه‌ی Selected Text را برگزینید و درنهایت، روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.

افقی کردن صفحه‌ی انتخابی در ورد با Page Setup
زومیت

این روش در عین سادگی، ممکن است در برخی موارد با مشکلاتی مواجه شود. برای مثال، اگر در سند شما تصویری وجود داشته باشد که متن دور آن قرار گرفته باشد، تغییر جهت‌گیری صفحه می‌تواند چیدمان آن را بر هم بزند. همچنین، اگر بخواهید صفحات افقی بیشتری به سند خود اضافه کنید، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. از نظر ساختاری، امن‌ترین روش برای تغییر جهت‌گیری صفحه، استفاده از روش اولی است که در ابتدای مقاله ذکر شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات