چطور در نرم‌افزار ورد حاشیه‌نویسی کنیم؟

جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مرد جوان درحال کار با لپ تاپ و حاشیه نویسی در ورد
حاشیه‌نویسی در ورد مزیت‌های بسیار خوبی مثل افزایش دقت ویراستاری و سازماندهی بهتر اطلاعات متنی را به‌ارمغان می‌آورد و استفاده از آن بسیار آسان است.
تبلیغات

حاشیه‌نویسی در ورد به شما اجازه می‌دهد بدون اعمال تغییر در محتوای اصلی، نظرات، توضیحات و اصلاحیه‌ها را به متن اضافه کنید. این ابزار برای طیف وسیعی از کاربران، از دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته تا نویسندگان و ویراستاران، و حتی در محیط‌های کاری، بسیار مفید و کاربردی است.

ازجمله مزیت‌های مهم حاشیه‌نویسی در ورد بهبود تعامل است؛ زیرا افزودن نظرات و پرسش‌ها و توصیه‌ها، زمینه‌ را برای گفت‌وگوی پویا درمورد محتوای متنی مهیا خواهد کرد. این قابلیت همچنین به ارائه‌ی بازخوردهای سازنده کمک می‌کند و بدون تغییر در متن اصلی، امکان اشتراک‌گذاری اصلاحیه‌ها و نظرات را در متن فراهم می‌سازد. از دیگر مزیت‌های این ویژگی می‌توان به بهبود دقت ویرایش اسناد و سازماندهی بهتر اطلاعات اشاره کرد؛ به‌بیان دیگر حاشیه‌نویسی به دسته‌بندی بهتر و علامت‌گذاری اطلاعات مهم در سند متنی کمک می‌کند.

چطور در ورد حاشیه‌نویسی کنیم؟

حاشیه‌نویسی در اسناد ورد بسیار آسان است و بدین‌منظور باید مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. قبل‌از حاشیه‌نویسی، یک کپی از سند اصلی ایجاد و با نام دیگری ذخیره کنید تا در صورت نیاز به فایل اصلیِ بدون حاشیه‌نویسی بتوانید از آن استفاده کنید. برای انجام این‌کار از منوی اصلی برنامه گزینه‌ی Save As را انتخاب و سپس نام جدیدی برای فایل خود وارد کنید.

۲. وارد برنامه‌ی مایکروسافت Word شوید.

۳. سند ورد مورد نظر را که قصد دارید روی آن حاشیه‌نویسی انجام دهید باز کنید.

۴. ویژگی Markup را برای حاشیه‌نویسی در ورد فعال کنید.

فعال سازی گزینه Markup برای حاشیه نویسی در ورد مایکروسافت

در ورد ۲۰۲۳ برای فعال‌سازی Markup به منوی View مراجعه کنید.

در ورد ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ روی تب Review کلیک کنید و در بخش Comments در کادر کشویی، Show Markup را برگزینید.

۵. اکنون کلمه، عبارت یا پاراگرافی را که می‌خواهید برای آن حاشیه‌نویسی انجام دهید، انتخاب کنید.

انتخاب متن برای حاشیه نویسی در ورد

۶. برای نوشتن یادداشت در ورد ۲۰۰۳ روی منوی Insert کلیک و سپس Comment را انتخاب کنید. در ورد ۲۰۰۷ یا ۲۰۱۰ در بخش Review > Comments روی New Comment کلیک کنید.

نوشتن یادداشت درمورد پارگراف سند ورد

اکنون باید یادداشت مورد نظرتان را وارد کرده و کلید Esc را فشار دهید تا ناحیه‌ی حاشیه‌نویسی بسته شود. نکته‌ی دیگر اینکه می‌توان با راست‌کلیک روی حاشیه‌نویسی‌ها، آن‌ها را ویرایش یا حذف کرد.

حذف حاشیه نویسی های ورد

نکاتی برای حاشیه‌نویسی بهتر در ورد

برای استفاده‌ی مؤثرتر از ویژگی حاشیه‌نویسی ورد می‌توانید از نکات کاربردی زیر بهره ببرید.

  • به گیرندگان بعدی سند ورد توصیه کنید ویژگی Markup را فعال کنند تا بتوانند نظرات و حاشیه‌نویسی‌ها را ببینند.
  • ویژگی Track Changes در ورد به شما اجازه می‌دهد سندی را ویرایش و برای هر تغییری یادداشت ثبت کنید. به‌بیان دیگر اگر شخص دیگری بخواهد متن ویرایش شده را بررسی کند به‌راحتی می‌تواند هرکدام از تغییرات را تأیید یا رد کند.
  • ورد این امکان را فراهم کرده است با استفاده از ابزار Cross-reference یا Reference که در برگه و منوی Insert قرار دارد، پاورقی‌ها و یادداشت‌های پایانی را برای متن مورد نظرتان ثبت کنید.
  • همان‌طور که اشاره شد حاشیه‌نویسی در ورد مزیت‌های مختلفی دارد و برای سازماندهی بهتر اطلاعات و بهبود روند ویرایش متن به‌خصوص درمورد اسنادی که به‌صورت گروهی روی آن‌ها کار می‌کنید می‌تواند به‌میزان چشم‌گیری در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی کند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات