آموزش Undo و Redo روی کامپیوترهای مک

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ویرایش عکس در لپ تاپ مک بوک پرو 14 اینچی 2021 اپل / Apple MacBook Pro 14 2021 M1 Max
قابلیت Undo کردن یکی از ویژگی‌های کاربردی هر سیستم‌عاملی است. درادامه آسان‌ترین روش‌های Undo و Redo روی مک را برای بازگردانی آموزش می‌دهیم.
تبلیغات

یکی از قابلیت‌های دنیای فناوری که همه‌ی ما حداقل یک‌ بار به‌ وجود این قابلیت در زندگی واقعی فکر کرده‌ایم، امکان Undo کردن و بازگشت به حالت قبل‌ از انجام یک کار است. برای مثال، قسمتی از متنی را اشتباهی پاک می‌کنیم و در محیط ویندوز با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl + Z دوباره آن را برمی‌گردانیم.

اکشن‌های Undo و Redo را به‌ترتیب می‌توان به‌معنی لغو‌کردن و انجام‌ دوباره تعبیر کرد که در سیستم‌عامل مک‌اواس می‌توانند برای ویرایش و رفع سریع اشتباه‌های سهوی حین نوشتن یا انجام هر کاری استفاده شوند. حال روش‌ Undo و Redo روی مک چگونه است؟ مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

میانبرهای کیبورد مک برای Undo و Redo

لوگو Undo و Redo روی کیبورد با پس‌زمینه بنفش

هر سیستم‌عاملی کلیدهای میانبری دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها سرعت انجام بسیاری از فرایندها را افزایش دهید و مستقیماً روی بهره‌وری خود اثر بگذارید. پیش‌تر به‌طور مفصل به کلیدهای میانبر ویندوز ۱۰ پرداخته‌ایم. همچنین، کلیدهای میانبر ویندوز ۱۱ را در مقاله‌ای مجزا پوشش داده‌ایم.

در اکوسیستم لپ تاپ اپل نیز میانبرهای کاربردی کیبورد در مک به‌ شما امکان می‌دهد تا فرایند کپی و پیست را سریع‌تر انجام دهید یا از آن‌ها برای اسکرین شات گرفتن در مک کمک بگیرید. اکنون می‌خواهیم سراغ کلیدهای میانبر عملیات Undo و Redo در مک برویم.

برای عملیات Undo در مک می‌توانید کلیدهای میانبر Cmd + Z را هم‌زمان فشار دهید و برای عملیات Redo نیز از کلیدهای ترکیبی Shift + Cmd + Z استفاده کنید.

عملیات Undo و Redo در مک ازطریق منو

عملیات Undo و Redo در مک فقط ازطریق کلیدهای میانبر دردسترس قرار نمی‌گیرد و می‌توانید در اکثر برنامه‌ها این عملیات را در زبانه Edit نوار منویی بالای برنامه پیدا کنید.

عملیات  Undo و Redo در مک ازطریق منو

در برخی برنامه‌ها، اگر عملیات Undo و Redo شامل انجام فرایندهای بیشتری شوند، ممکن است در فهرست منو به این نکات اشاره شود. برای مثال، می‌توان با انتخاب Undo نوشتن متن را لغو کنید یا با عملیات Redo جابه‌جایی یک فایل را دوباره انجام دهید.

عملیات Undo برای بازگردانی فایل حذف‌شده

اگر به‌صورت اتفاقی فایلی را حذف کرده‌اید و اکنون به Trash منتقل شده است و البته هنوز Trash را تخلیه نکرده‌اید، با فشردن کلیدهای میانبر Cmd + Z امکان بازگردانی فایل به‌ محل قبلی را خواهید داشت.

اگر فایل را به‌طور کامل از دست داده باشید، باید با کمک Time Machine در نوار منو درون آخرین بکاپ موجود قبل از حذف فایل به‌دنبال فایل مدنظر خود باشید.

عملیات Undo در برنامه Photos مک

برنامه Photos در مک نیز از امکان Undo پشتیبانی می‌کند بنابراین، اگر روی عکسی تغییری ایجاد کنید که بخواهید به حالت قبلی برگردانید، می‌توانید به‌راحتی با فشردن کلید‌های میانبر عملیات را لغو کنید.

قابلیت Undo در ویرایش عکس در Photos

قابلیت Undo فایل را در حالت کلی فقط یک پله به عقب برمی‌گرداند؛ بنابراین، اگر تغییرات زیادی روی عکس اعمال کرده‌اید و می‌خواهید تمام این تغییرات به‌یک‌باره به‌ حالت قبلی برگردند، باید روی گزینه Reset Adjustments بزنید تا عکس به شکل اولیه خود بازگردد. همچنین، می‌توانید در پنجره اصلی برنامه Photos روی عکس کنترل‌ کلیک کنید و روی گزینه Restore Original را انتخاب کنید.

دیگر بخش‌هایی که در مک می‌توانید از عملیات Undo استفاده کنید، شامل تغییر نامی یک فایل می‌شود که بلافاصله بعد از تغییر آن با فشردن کلیدهای میانبر عملیات به‌ حالت قبلی بازمی‌گردد. درواقع، عملیات Undo را می‌توان چندین بار انجام داد و به‌ترتیب تمام مراحلی که پیش رفته‌اید، به حالت قبلی بازگردانید.

عملیات Undo درهنگام تایپ با Caps Lock

حتماً در شرایطی بوده‌اید که فراموش کنید Caps Lock روشن است و بعد از تایپ چند کلمه ناگهان مشاهده می‌کنید تمام کلمات با حروف بزرگ تایپ شده‌اند. خوشبختانه در مک بدون نیاز به حذف کلمات و نوشتن دوباره می‌توانید چنین نوشته‌ای را ویرایش کنید.

قابلیت Undo در تایپ‌کردن

ابتدا متن مدنظر را انتخاب و روی آن کلیک‌راست کنید. اکنون از منو بازشده روی Transformations بروید و از زیرمنو آن متناسب با نیاز خود بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنید تا متن را به‌ حالت مدنظرتان دربیاورد.

به‌طور‌کلی، در ۹۹ درصد از برنامه‌ها می‌توان انتظار داشت که عملیات Undo و Redo آخرین فرایند و فرمان اجراشده را لغو یا دوباره اجرا کنند. مگر زمانی‌که فایلی را به‌طور کامل از سیستم حذف کنیم که در آن صورت باید سراغ بکاپ مک بروید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات