آموزش اضافه کردن پرینتر به ویندوز 11

شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
پرینتر را می‌توان به صورت دستی یا خودکار با اتصال بی‌سیم یا سیمی به ویندوز ۱۱ اضافه کرد. در این مقاله با نحوه افزودن پرینتر به ویندوز ۱۱ آشنا شوید.
تبلیغات

اگر قبلاً مجبور به راه‌اندازی پرینتر شده باشید، می‌دانید که این فرایند چقدر می‌تواند خسته‌کننده باشد. مایکروسافت هرچه در توان دارد انجام داده است تا اضافه کردن پرینتر در ویندوز ۱۱ تا حد امکان ساده انجام گیرد. در یک مقاله نمی‌توان همه جنبه‌های راه‌اندازی پرینتر را پوشش داد؛ زیرا روش افزودن پرینتر بسته به ویژگی‌های موجود، فناوری‌های زیربنایی و ویژگی‌های خاص سازنده پرینتر بسیار گسترده‌تر از آن است که بتوان به جزئیات آن پرداخت.

در این مقاله آموزشی از زومیت به متداول‌ترین روش‌های افزودن پرینتر به ویندوز ۱۱ بعد از پیکربندی آن خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید این فرایند با توجه به نوع دستگاه و برند پرینتر می‌تواند کمی متفاوت باشد، اما مراحل اولیه فرایند تقریباً مشابه است.

اضافه کردن خودکار پرینتر در ویندوز ۱۱ با (اتصال سیمی)

  • پرینتر را به کامپیوترتان وصل کنید.
  • در Settings صفحه Printers & scanners را باز کنید:

۱. سریع‌ترین راه برای انجام این کار این است که منوی Start را باز کنید، Printers را جست‌وجو کرده و از میان نتایج روی Printers & Scanners کلیک کنید.

۲. همچنین می‌توانید برنامه Settings را باز کنید، Bluetooth & devices را از نوار کناری انتخاب کنید و از میان گزینه‌ها روی Printers & scanners کلیک کنید.

اتصال سیمی پرینتر به ویندور 11 با سیم-۱
  • در این صفحه، در زیر مجموعه‌ی بخش Add a printer or scanner پرینتر متصل‌شده به دستگاه نشان داده می‌شود و اگر آن را در فهرست پرینترهای از قبل ذخیره‌شده مشاهده می‌کنید به این معنی است که پرینتر با موفقیت توسط ویندوز شناسایی شده و می‌توانید از آن استفاده کنید.
اتصال سیمی پرینتر به ویندور 11 با سیم-۲

گاهی اوقات ممکن است اضافه کردن پرینتر به ویندوز دقایقی به‌طول بینجامد و علت آن جست‌وجوی ویندوز برای یافتن درایور آن است. اگر پرینتر قدیمی باشد، شاید نیاز به دانلود درایور آن از ویندوز آپدیت باشد، بنابراین بهتر است هنگام وصل کردن پرینتر به لپ‌تاپ یا کیس خود، از اتصال به اینترنت اطمینان پیدا کنید.

ضمناً از سالم بودن کابل نیز مطمئن شوید. اگر ویندوز در شناسایی آن به مشکل خورد روی گزینه‌ی Find drivers کلیک کنید یا از دیسکی که همراه با پرینتر ارائه می‌شود برای نصب درایور آن استفاده کنید. در ادامه می‌توانید از افزودن دستی پرینتر برای مواقعی که با اتصال مستقیم کابل موفق به افزودن آن نمی‌شوید، استفاده کنید.

اضافه کردن دستی پرینتر به ویندوز ۱۱

اگر رایانه شما پرینتر را به‌طور خودکار تشخیص نمی‌دهد، می‌توانید سعی کنید آن را به صورت دستی اضافه کنید.

  • Settings را باز کنید و به Bluetooth & devices بروید، Printers & scanners را انتخاب کرده و روی Add device کلیک کنید.
اضافه کردن دستی پرینتر به ویندوز ۱۱
  • چند ثانیه پس‌ از شروع عملیات جست‌وجو برای یافتن پرینتر صبر کنید و هنگامی که گزینه‌ی افزودن دستی (Add manually) را مشاهده کردید، آن را انتخاب کنید.
اضافه کردن دستی پرینتر به ویندوز ۱۱
  • بسته به موقعیت شما و نحوه اتصال به پرینتر، چندین گزینه در اینجا وجود دارد. هر پنج گزینه برای پرینترهای بی‌سیم یا متصل به شبکه کار می‌کنند. اگر پرینتر شما به صورت محلی/مستقیم به رایانه متصل است، Add a local printer or network printer with manual settings و سپس Next را انتخاب کنید.
اضافه کردن دستی پرینتر به ویندوز ۱۱
  • پورتی را که پرینتر به آن متصل است انتخاب کنید و روی Next بزنید. اگر پرینتر ازطریق USB متصل است، در انتهای لیست گزینه USB001 را انتخاب کنید. دقت داشته باشید در مورد پرینترهای قدیمی که از پورت‌های سریال یا LPT استفاده می‌کنند اگر از ورودی پورت‌های مذکور در دستگاه شما یک عدد وجود داشته باشد معمولاً با انتخاب پورت اول یعنی LPT1 یا COM1 پرینتر شناسایی و نصب می‌شود. اما اگر این اتفاق نیفتاد می‌توانید پورت‌های بعدی را امتحان کرده یا از Device manager و بخش Ports، شماره پورت را پیدا کنید.
اضافه کردن دستی پرینتر به ویندوز ۱۱
  • مرحله بعدی برای نصب درایور پرینتر است. اگر پرینتر دارای دیسک شامل درایور است، برای جست‌وجوی آن Have Disk را انتخاب کنید. در غیر این صورت Windows Update را انتخاب کنید.
اضافه کردن دستی پرینتر به ویندوز ۱۱
  • صبر کنید تا ویندوز فهرستی از گزینه‌ها را نمایش دهد. صفحه‌ای با پیام «Windows is updating the list of printers» را مشاهده می‌کنید. این کار ممکن است دقایقی طول بکشد.
  • پس از به‌روز شدن لیست پرینترهای موجود، سازنده آن را از ستون سمت چپ و سپس مدل را از ستون سمت راست انتخاب کنید. روی Next بزنید.
اضافه کردن دستی پرینتر به ویندوز ۱۱
  • یک اسم دلخواه برای پرینتر انتخاب کنید و روی Next بزنید.
اضافه کردن دستی پرینتر به ویندوز ۱۱

توجه: اگر صفحه‌ای را دیدید که می‌پرسد از کدام نسخه درایور استفاده می‌کنید، Replace the current driver را انتخاب کنید. بااین‌حال، اگر مطمئن هستید که درایور نصب‌شده درست است، Use the driver that is currently installed را انتخاب کنید.

  • صبر کنید تا پرینتر در ویندوز 11 نصب شود.
  • گزینه Do not share this printer را انتخاب کنید و سپس روی Next بزنید. اگر هم می‌خواهید پرینتر را با سایر دستگاه‌های موجود در شبکه خود به اشتراک بگذارید، Share this printer را انتخاب و جزئیات را تکمیل کنید.
اضافه کردن دستی پرینتر به ویندوز ۱۱
  • اکنون باید کار با موفقیت به پایان رسیده باشد. اگر می‌خواهید پرینتر را آزمایش کنید، Print a test page را انتخاب کنید، در غیر این صورت Finish را انتخاب کنید تا پرینتر را در لیست دستگاه‌های خود ببینید.

اضافه کردن پرینتر در ویندوز ۱۱ ازطریق پروتکل‌های بی‌سیم

کمتر کسی است که دوست داشته باشد کابل‌های فراوانی از تجهیزات مختلف به کامپیوترش وصل باشد. اگر شما هم دوست ندارید با اتصال سیمی پرینتر را به کامپیوتر اضافه کنید، باید بدانید حداقل در مواقعی که خود شبکه به درستی کار می‌کند، داشتن اتصال بی‌سیم بسیار راحت‌تر است.

برای این کار توجه داشته باشید که هم پرینتر و هم کامپیوتر شما باید از نسخه‌های سازگار بلوتوث یا وای فای پشتیبانی کنند تا بتوانید پرینتر را به‌صورت بی‌سیم به کامپیوترتان متصل کنید. در این آموزش مراحل افزودن پرینتر به‌کمک وای‌فای را توضیح خواهیم داد، اما مراحل برای پرینترهای دارای بلوتوث نیز مشابه است.

  • ابتدا مطمئن شوید که دستگاه‌های شما در یک شبکه قرار دارند.
اضافه کردن پرینتر در ویندوز 11 بی‌سیم-۱
  • از صفحه Printers & scanners در Settings روی Add device کلیک کنید.
اضافه کردن پرینتر در ویندوز 11 بی‌سیم-۲
  • در کنار نام چاپگر خود روی دکمه Add device کلیک کنید؛ با این کار دکمه اصلی Add device با دکمه Refresh جایگزین می‌شود. اگر چاپگر شما پیدا شد (اگر در یک شبکه باشید، باید همینطور باشد) می‌توانید روی دکمه Add device که کنار فهرست دستگاه‌های کشف‌شده ظاهر می‌شود کلیک کنید.
اضافه کردن پرینتر در ویندوز 11 بی‌سیم-۳
  • در صورت درخواست باید رمز عبور، پین یا روش احراز هویت دیگر را وارد کنید. برخی از پرینترها قبل از اتصال به دستگاه‌های موجود در همان شبکه وای فای که در آن هستند، به احراز هویت نیاز دارند. اطلاعات پیش‌فرض معمولاً در جایی روی جعبه یا دفترچه راهنمای همراه پرینتر موجود است.
  • تأیید کنید که پرینترتان اضافه شده است. اکنون پرینتر باید در لیست دستگاه‌ها در صفحه Printers & scanners در Settings ظاهر شود.
اضافه کردن پرینتر در ویندوز 11 بی‌سیم-۴

اکنون تا زمانی که هر دو دستگاه به یک شبکه متصل هستند، پرینتر شما باید به‌عنوان مقصد چاپ (print destination) دردسترس باشد. ویندوز 11 می‌تواند تشخیص دهد که آیا سازنده یک برنامه مدیریتی را در فروشگاه مایکروسافت دردسترس قرار داده است یا خیر. در صورت وجود برنامه، ویندوز اطلاع می‌دهد که «App available for this device» و دکمه‌ای را نشان می‌دهد که به صفحه دانلود اپلیکیشن منتهی می‌شود.

امیدواریم این آموزش برای شما مفید واقع شده باشد. اگر در مورد نحوه افزودن پرینتر به ویندوز 11 سؤالی برایتان پیش آمده است، لطفاً آن را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات