چگونه برنامه هایی را که از به خواب رفتن ویندوز ۱۰ جلوگیری می کنند، پیدا کنیم

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برخی برنامه‌ها وجود دارند که از به‌خواب رفتن ویندوز پیشگیری می‌کنند. در این مقاله روش شناسایی این نرم‌افزار‌ها در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

اگر سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را مدتی بدون استفاده رها کنید، پس از مدت مشخصی سیستم به حالت خواب (Sleep) می‌رود. این حالت برای سیستم از قبل برنامه‌ریزی شده است و لازم نیست چیزی را تنظیم کنید، اما می‌توانید مدت زمان بیکاری سیستم یا مدت زمانی را که سیستم خواب است، برنامه‌ریزی و سفارشی کنید. برای ویندوز ۱۰، هنگامی که می‌خواهد به خواب برود، مدت زمان بیکاری مهم است اما، فعالیت کاربر تنها عاملی نیست که از خواب رفتن آن جلوگیری می‌کند، بلکه برنامه‌ها و پردازش‌های پس‌زمینه هم می‌توانند از ورود سیستم به حالت خواب ممانعت کنند. متاسفانه، هیچ روش ساده‌ای برای مشاهده‌ی برنامه‌هایی که از خواب رفتن سیستم جلوگیری می‌کنند، وجود ندارد ولی می‌توان با استفاده از یک خط فرمان ساده، به این موضوع پی ببرید.

مشاهده‌ی برنامه‌هایی که از حالت خواب‌رفتن در ویندوز ۱۰ جلوگیری می‌کنند

برای مشاهده‌ی اینکه کدام برنامه‌ها از ورود سیستم به خواب جلوگیری می‌کنند به دسترسی ادمین (Admin Rights) نیاز دارید زیرا این فرمان، دستورالعمل‌هایی را که برای مدیریت کردن انرژی سیستم‌عامل فرستاده می‌شود، بررسی خواهد کرد.

 ۱ـ پنجره‌ی مربوط به CMD را با کلیک راست و انتخاب Run as Administrator اجرا کنید. 

۲ـ دستور  powercfg /requests را در CMD وارد کنید. 

۳ـ این دستور فهرستی از فرایندها و برنامه‌هایی را که مانع از خواب رفتن ویندوز ۱۰ می‌شوند، گزارش می‌کند.

تحلیل نتایج

نتیجه‌هایی که به دست می‌آیند در قالب چندان کاربرپسندانه‌ای ارائه نمی‌شوند؛ این ماهیت اطلاعاتی است که شما از ابزارهای خط فرمان به دست خواهید آورد. این یک تفکیک ساده از اطلاعاتی است که ممکن است بتوانید مشاهده کنید.

Display (نمایشگر): در اینجا فرایندهایی به نمایش درمی‌آیند که مانع از به حالت خواب رفتن نمایشگر می‌شوند و به‌عنوان مثال می‌تواند یک برنامه‌ی مدیاپلیر با حالت تمام صفحه مانند برنامه Movies & TV باشد یا نرم‌افزاری از قبیل PowerPoint باشد. همچنین می‌تواند یک ابزار ضبط از صفحه‌نمایش مانند OBS باشد.

System (سیستم): این مورد پردازش‌های سیستم را نشان می‌دهد هرچند که ممکن است پردازش‌های سیستم را برنامه‌های دیگری که در حال اجرا هستند مورد استفاده قرار دهند. به‌عنوان مثال، اگر یک جریان صوتی در حال پخش باشد، درایو صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد که از رفتن سیستم به حالت خواب ممانعت کند. به‌طور معمول می‌توانید مشاهده کنید که کدام برنامه‌ها از دستگاه صوتی روی سیستم شما استفاده می‌کنند، بنابراین پاک کردن آن برنامه کار سختی نیست.

Awaymode: این مورد، برنامه‌ها را به‌طور انحصاری نشان می‌دهد. این فرمانی است که برنامه‌ها به ویندوز 10 ارسال می‌کنند تا سیستم را بیدار نگه‌دارند. اپ‌ها می‌توانند این کار را به‌صورت برنامه‌ریزی انجام دهند.

نتیجه‌گیری

برخی از برنامه‌ها فقط در زمان بیدار بودن سیستم قادر به فعالیت هستند، لذا درصورتی‌که نیاز به انجام کاری داشته باشند، درصورتی‌که سیستم بیکار باشد و بخواهد به خواب برود مانع خواب رفتن آن می‌شوند زیرا خواب رفتن سیستم ممکن است باعث قفل شدن آن شود که به توقف فعالیت برنامه‌های در حال کار نیز منجر می‌شود. به‌عنوان مثال شما برنامه‌ای را طوری تنظیم می‌کنید تا سندی را برای شما پردازش کند و سپس از سیستم خارج می‌شوید. در اینجا اگر سیستم بخواهد به حالت Sleep برود آن برنامه مانع از خواب رفتن سیستم می‌شود تا بتواند وظیفه‌ای را که به آن محول کرده‌اید انجام دهد و وقتی شما بار دیگر به سیستم بازمی‌گردید، کار شما انجام شده باشد.

شما نیز اگر دراین‌باره تجربه‌ای دارید، با ما و دیگر کاربران زومیت درمیان بگذارید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات