واتساپ وب و دسکتاپ؛ کدام را استفاده کنیم؟

دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
واتساپ روی لپ تاپ
واتساپ وب و واتساپ دسکتاپ نسخه‌هایی پرکاربرد از پیام‌رسان واتساپ هستند که استفاده از آن را در کامپیوتر شخصی آسان می‌کنند.
تبلیغات

با وجود ادعایی که چندی پیش مبنی‌بر شنود واتساپ مطرح شد، این پلتفرم هنوز هم به‌عنوان یکی از مشهورترین پیام‌‌رسان‌های جهان شناخته می‌شود و قطعاً به معرفی برای کاربر امروزی دنیای فناوری نیازی ندارد. کاربران می‌توانند واتساپ را روی گوشی هوشمندشان نصب کنند یا با استفاده از نسخه‌های واتساپ وب و واتساپ دسکتاپ، تجربه‌ی پیام‌رسانی را به کامپیوتر شخصی بیاورند. در نتیجه، آنان برای استفاده از واتساپ روی کامپیوتر دو گزینه پیش رو دارند که هرکدام قوت‌ها و ضعف‌های خود را دارد.

واتساپ وب همان‌طور که از نامش برمی‌آید، پیام‌رسان واتساپ را ازطریق مرورگر وب دراختیار شما می‌گذارد. واتساپ دسکتاپ درمقابل نرم‌افزاری جدا است که می‌توان روی ویندوز یا مک نصب کرد. در این مقاله، نحوه‌ی استفاده از واتس اپ وب و واتساپ دسکتاپ، تفاوت‌های آن‌ها و تمامی آموزش‌های مرتبط را شرح می‌دهیم.

واتساپ وب در برابر واتساپ دسکتاپ

هر دو پلتفرم وب و دسکتاپ که واتساپ را برای کامپیوتر به کاربر ارائه می‌کنند، طراحی مشابهی دارند و تقریباً کارایی‌های یکسانی هم ارائه می‌کنند. تجربه‌ی پیام‌رسانی در واتساپ وب و دسکتاپ تفاوت زیادی باهم ندارد. هر دو نسخه، دکمه‌ها و ابزارها و آیکون‌های مشابهی دارند و با نگاه اولیه به آن‌ها، تفاوت زیادی مشاهده نمی‌کنید.

واتساپ دسکتاپ و واتساپ وب

واتساپ دسکتاپ از لحاظ کارایی نسخه‌ی وب را شکست می‌دهد. گزینه‌های میان‌بر صفحه‌کلید برای واتساپ وب محدود هستند و پشتیبانی چندان قدرتمندی ندارند. درواقع، می‌توان ادعا کرد تنظیم کلیدهای میان‌بر برای گزینه‌های متعدد واتساپ همچون خواندن پیام‌ها، بی‌صداکردن چت‌ها و جابه‌جایی بین پیام‌ها تنها در واتساپ دسکتاپ ممکن است.

اگر به‌صورت مداوم از واتساپ برای کامپیوتر استفاده می‌کنید، نسخه‌ی دسکتاپ پیشنهاد بهتری است

از تفاوت‌های دیگر واتساپ وب و دسکتاپ می‌توان به مصرف حافظه اشاره کرد. یک تب مرورگر که واتساپ وب را اجرا می‌کند، بین ۲۶۰ تا ۳۰۰ مگابایت از حافظه‌ای رم اشغال می‌کند؛ درحالی‌که نسخه‌ی دسکتاپ حدود ۲۱۰ تا ۲۵۰ مگابایت از حافظه‌ی رم را می‌گیرد. درمجموع اگر از واتساپ روی کامپیوتر زیاد استفاده می‌کنید، نسخه‌ی واتساپ دسکتاپ پیشنهاد بهتری محسوب می‌شود. اگر هم به‌صورت موقتی قصد دارید از واتساپ روی کامپیوتر دیگری استفاده کنید، می‌توانید از نسخه‌ی وب بهره ببرید.

در ادامه، مراحل راه‌اندازی هر دو نسخه را توضیح می‌دهیم. فراموش نکنید برای استفاده از واتس اپ وب، باید گوشی هوشمند شما نیز همیشه به اینترنت متصل باشد؛ اما این موضوع درمورد واتساپ دسکتاپ صدق نمی‌کند و فقط برای راه‌اندازی اولیه‌ به گوشی نیاز خواهید داشت؛ بنابراین، چنانچه قصد نصب مجدد واتساپ را دارید، باید در ابتدا از طریق نسخه‌ی موبایل اقدام کنید.

روش استفاده از واتساپ وب

هر فردی که حساب کاربری واتساپ را در گوشی هوشمندش داشته باشد، می‌تواند از واتساپ وب هم استفاده کند. طریقه‌ی استفاده از واتساپ وب برای کامپیوتر به‌صورت زیر است:

  • به آدرس پرتال وب واتساپ در این لینک وارد شوید.
واتساپ وب
  • اپلیکیشن واتساپ را روی گوشی هوشمند خود اجرا کنید و روی نماد سه‌نقطه ضربه بزنید.
  • گزینه‌ی Linked devices و سپس Link a device را انتخاب کنید.
  • رمز عبور خود را وارد کنید تا صفحه‌ی Scan QR Code باز شود.
  • دوربین گوشی را روبه‌روی صفحه‌‌ی نمایشگر کامپیوتر و مرورگر (آدرس بازشده در مرحله‌ی یک) نگه دارید.
اسکن QR Code
پنجره‌ی Linked devices
صفحه‌ی اصلی واتساپ

علاوه‌بر اسکن QR Code می‌توانید از طریق شماره هم به واتساپ وب وارد شوید. برای این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

  • پس از ورود به پرتال واتساپ وب، روی گزینه‌ی Link with phone number ضربه بزنید.
  • در پنجره‌ی بعد، شماره تلفن خود را بدون صفر وارد کنید و Next را بزنید.
  • در این مرحله، واتساپ یک کد ۸ کاراکتری ارائه می‌کند که باید آن را در گوشی هوشمندتان وارد کنید.
کد ارائه‌شده توسط واتساپ
کادر واردکردن شماره تلفن
واتساپ وب
  • روی اعلان دریافتی در گوشی ضربه بزنید و Confirm را انتخاب کنید.
  • در پنجره‌ی جدید، کد مربوطه را وارد کنید تا اتصال بین واتساپ و واتساپ وب برقرار شود.
کادر واردکردن کد در گوشی
پنجره‌ی Link a device
پنل اعلانات گوشی

روش استفاده از واتساپ دسکتاپ

برای استفاده از اپلیکیشن واتساپ دسکتاپ باید نسخه‌ی مرتبط با ویندوز یا مک را از سایت آن دانلود کنید. واتساپ سیستم‌عامل شما را به‌طور خودکار تشخیص می‌دهد و لینک دانلود واتساپ دسکتاپ مناسب را پیشنهاد می‌دهد. در زیر گزینه‌ی پیشنهادی، می‌توانید نسخه‌ی مخصوص سیستم‌عامل‌های دیگر را هم دانلود کنید.

گفتنی است که واتساپ دسکتاپ تنها برای سیستم‌‌عامل‌‌های ویندوز ۱۰ یا جدیدتر و macOS 11 یا جدیدتر دردسترس قرار دارد. اگر از نسخه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، باید به‌سراغ واتساپ وب بروید.

دانلود واتساپ برای ویندوز و مک

پس از دانلود و نصب واتساپ دسکتاپ، راه‌اندازی آن کاملاً مشابه راه‌اندازی واتساپ وب خواهد بود؛ با این تفاوت که به‌جای مرورگر، صفحه‌ی نرم‌افزار دسکتاپ واتساپ به‌صورت نرم‌افزاری مستقل باز می‌شود.

نسخه‌ی دسکتاپ واتساپ

تفاوت واتساپ وب و واتساپ دسکتاپ با نسخه‌ی موبایل

واتساپ دسکتاپ و اپلیکیشن موبایل تا حد زیادی به‌یکدیگر شباهت دارند؛‌ ولی واتساپ وب محدودیت‌هایی به‌همراه دارد که مهم‌ترین آن‌ها امکان برقراری تماس و صوتی و ویدئویی است. البته گزینه‌ی تماس ویدئویی را در چت‌ها مشاهده خواهید کرد؛‌ ولی اگر روی آن ضربه بزنید، از شما خواسته می‌شود اپلیکیشن واتساپ را نصب کنید.

به‌جز این مورد، امکان ری‌اکت زدن، دسترسی به اطلاعات پروفایل و مواردی مثل ساخت استیکر دلخواه و تغییر نام کاربری و Status امکان‌پذیر است.

نسخه‌ی دسکتاپ واتساپ علاوه‌بر قابلیت‌های نسخه‌ی وب، امکان برقراری تماس صوتی و ویدئویی، برنامه‌ریزی تماس و اشتراک‌‌گذاری صفحه را نیز ارائه می‌دهد. نکته‌ی دیگر اینکه، معمولاً به‌روزرسانی واتساپ در اپلیکیشن موبایل سریع‌تر از نسخه‌های دیگر منتشر می‌شود.

خروج از حساب کاربری در واتساپ وب و واتساپ دسکتاپ

برای خارج‌شدن از حساب کاربری واتساپ در نسخه‌های وب و دسکتاپ، می‌توانید از اپلیکیشن گوشی هوشمند واتساپ استفاده کنید. برای این منظور وارد همان بخش Linked deviced شوید و با کلیک روی هریک از نسخه‌های مدنظر، گزینه‌ی Log out را برای خروج از حساب کاربری انتخاب کنید.

اگر به‌تازگی واتساپ را نصب کرده‌اید و تسلط کاملی بر ویژگی‌های این پلتفرم ندارید، مقاله‌ی راه های تشخیص بلاک شدن در واتساپ نیز به‌کارتان خواهد آمد.

این مقاله توسط مهدی زارع سریزدی در اردیبهشت ۱۳۹۹ نوشته و در خرداد ۱۴۰۳ توسط کوثر نیکومنش به‌روزرسانی شد.

سوالات متداول زومیت

  • واتساپ وب چه تفاوتی با واتساپ کامپیوتر دارد؟

    واتساپ وب پیام‌رسان واتساپ را ازطریق مرورگر وب ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که واتساپ کامپیوتر یا واتساپ دسکتاپ نرم‌افزاری جداگانه است که روی ویندوز یا مک نصب می‌شود. هر دو پلتفرم طراحی مشابهی دارند و تقریباً کارایی‌های یکسانی هم ارائه می‌کنند.

  • کدام واتساپ امکانات بیشتری دارد؟

    از نظر کارایی، واتساپ دسکتاپ گزینه بهتری است. واتساپ دسکتاپ از میان‌بر صفحه‌کلید پشتیبانی می‌کند و می‌توان گزینه‌های مختلفی را مانند خواندن پیام‌ها، ساکت کردن چت‌ها و جابه‌جایی بین پیام‌ها با صفحه‌کلید کنترل کرد.

  • واتساپ موبایل چه تفاوت‌هایی با واتساپ کامپیوتر دارد؟

    واتساپ موبایل امکانات بیشتری در مقایسه با دو نسخه واتساپ دسکتاپ و واتساپ موبایل دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تماس‌های صوتی، تماس‌های ویدئویی شخصی و گروهی و به‌روزرسانی وضعیت اشاره کرد.

  • آیا نرم‌افزار واتساپ برای macOS نیز منتشر شده است؟

    بله. شما می‌توانید از لینک داخل مقاله برای دانلود این نرم‌افزار استفاده کنید و با مراحل راه‌اندازی آن آشنا شوید.

  • راه‌اندازی واتساپ وب بدون داشتن آن روی گوشی امکان‌پذیر است؟

    شما برای استفاده از واتساپ وب نیازمند حساب‌کاربری در نسخه‌ی موبایل هستید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات