شیرکوهی در برابر ویندوز 8: کدام سیستم عامل، انتخاب بهتری است؟

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵
مطالعه 8 دقیقه
اپل به تازگی نسخه جدید سیستم عامل OS X خود را ارائه کرده و هفته گذشته نیز یک بسته به‌روز‌رسانی برای آن منتشر کرد.
تبلیغات

از سویی ویندوز ۸ مایکروسافت که تغییراتی انقلابی نسبت به نسخه‌های قبلی داشته است، نیز به زودی راهی بازار خواهد شد. همه این‌ها نوید یک رقابت بزرگ در عرصه سیستم عامل‌ کامپیوترهای شخصی را می‌دهد. ما در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا با اطلاعات موجود، نگاهی اجمالی به این دو سیستم عامل محبوب  بیاندازیم. با زومیت همراه باشید.

اوایل هفته گذشته، شرکت اپل بسته بروزرسانی مهمی برای OS X نسخه شیرکوهی، سیستم عامل رومیزی خود ارائه کرد. مایکروسافت نیز این هفته اعلام کرد که ویندوز ۸ را تا تاریخ ۲۶ اکتبر روانه بازار خواهد کرد. نسخه ای از خانواده ویندوز که با تغییرات گسترده همراه شده و نه تنها مناسب رایانه‌های رومیزی و همراه است بلکه می‌توان آن را بر روی تبلت ها نیز راه اندازی کرد. البته نسخه نهایی این سیستم عامل تنها یک روز پس از ارائه آن به شرکای تجاری به بیرون درز کرد و هم اکنون می‌توانید آن را دانلود کنید. حال پس از سال‌ها که این دو سیستم عامل شباهت ظاهری زیادی به یکدیگر داشتند، تفاوت‌ها آشکار شده و جای اشتراکات را گرفته‌اند.

در این مقاله سعی می‌کنیم با رجوع به نسخه آزمایشی ویندوز ۸، این گل سر سبد مایکروسافتی‌ها را با آخرین دستاورد یاران استیو جابز مقایسه نماییم.

رویکردهای متفاوت برای نیل به اهداف مشترک

حقیقت آن است که هر دوی این سیستم عامل‌ها هدفی یکسان دارند، تیم طراح هر یک می‌کوشند تا تجربه کار با سیستم‌های رومیزی را به ابزارهای همراه نزدیک نمایند، اما فلسفه کار در دو سوی میدان متفاوت است. در حالی که اپل بسیاری از قابلیت‌های محبوب پلتفرم iOS خود (مربوط به گوشی آیفون، تبلت های iPad و دستگاه پخش موسیقی iPod) را در سیستم عامل رومیزی بکار می‌گیرد، می‌کوشد تا روایت رومیزی از برنامه‌های iOS را تولید نموده (همچون برنامه Messages) و آن را با سایرین یکپارچه نماید.

از سوی دیگر، مایکروسافتی‌ها می‌کوشند تا رویکرد همه جانبه‌ای را پیش گرفته و با اعمال تغییرات شگرف در سیستم عامل ویندوزشان، آن را برای رایانه‌های رومیزی و ابزارهای موبایل بهینه کنند. بدین ترتیب با تولید سیستم عامل دوگانه (هیبریدی) آن را می توان بر روی هر دوی این ابزارها نصب نموده و به کار گرفت. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که می‌بینیم رقابت این دو کمپانی بزرگ در دنیای تبلت‌های مبتنی بر پردازنده ARM نیز بالا گرفته و به زودی با معرفی تبلت سرفیس مایکروسافت شاهد جنگی تمام عیار خواهیم بود. عملیات یکپارچه‌سازی و همگام‌سازی مناسب در چنین شرایطی می‌تواند یک نقطه قوت برگ به حساب آید.

پس علی رغم اینکه هدف یکی است، شکافی بزرگ بین این دو سیستم وجود دارد و کاربر نهایی در آخر با دو اکوسیستم مختلف روبرو است که می‌تواند نیازهای متعددی از وی را رفع و رجوع نماید. در این مقاله می‌کوشیم تا از چهار منظر متفاوت به کارائی این دو بپردازیم که عبارتند از:

  • اشتراک گذاری
  • برنامه‌های کاربردی شخصی
  • کار با عکس‌ها و تصاویر
  • سرویس‌های ابری (کلاد) 

بیایید به تک تک این چهار مورد از نزدیک نگاهی بیاندازیم. لازم به یادآوری مجدد است، با وجود آن که آخرین بروزرسانی سیستم عامل شیرکوهی هم‌اکنون در دسترس می‌باشد، هنوز خبری از ویندوز 8 نیست و ممکن است تا آن زمان شاهد بروز تغییراتی در این سیستم عامل نیز باشیم.

اشتراک گذاری

این قابلیت در بدنه سیستم عامل شیرکوهی کارگذاری شده است به طوری که کاربر می‌تواند موارد دلخواه (همچون وب سایت‌ها، فایل‌های ویدئویی و غیره) را از طریق برنامه‌ای خاص به اشتراک بگذارد. جالب اینکه مرورگر سافاری نیز چنین قابلیتی را در خود دارد، و کاربر می‌تواند با مراجعه به منوی آبشاری ویژه‌، نوع اشتراک گذاری خود را برگزیند (همچون اشتراک در توئیتر، ایمیل و به زودی فیس‌بوک).

mountainlion-windows8-1

از این گذشته، برنامه Mail نیز با مرورگر سافاری یکپارچه شده تا روند اشتراک گذاری تسهیل گردد. بدین ترتیب اگر یک نشانی اینترنتی به نظرتان جالب آمد و خواستید آن را به اشتراک بگذارید، برنامه از شما می‌پرسد که آیا مایل به اشتراک لینک، محتوای کل صفحه، نسخه Reader آن (که فاقد عکس و آگهی و غیره است) و یا نسخه PDF صفحه هستید.

اما قابلیت اشتراک گذاری ویندوز ۸ به مراتب قوی تر است و این ویژگی یکی از پنج عنوان موجود در نوار Charms که بخشی اساسی از بدنه ویندوز است، لحاظ شده. پس هر زمان که کاربر اراده کند، فارغ از اینکه در خلال کار با کدام برنامه است می‌تواند با یک کلیک یا لمس کردن عنوان Share سریعاً اقدام به اشتراک گذاری نماید. در این حین فهرستی از برنامه‌هایی که این امکان را مهیا می‌کنند، به نمایش در خواهد آمد و این کاربر است که ابزار دلخواه را خود انتخاب خواهد کرد.

با وجودی که در حال حاضر این فهرست قدری محدود است (فعلاً فقط برنامه Outlook), اما قرار است همزمان با عرضه ویندوز 8 موارد بیشتری چون فیس بوک و توئیتر نیز به این فهرست اضافه شوند. نکته مثبت اینکه برنامه‌ای که بیش از همه برای اشتراک گذاری استفاده شود، به طور خودکار به بالای فهرست منتقل خواهد شد.

هر دوی سیستم عامل‌های ویندوز ۸ و شیرکوهی این بخش از داستان را به توانائی توسعه دهندگان نرم افزاری واگذار کرده‌اند. اگر توسعه دهنده‌ای برنامه‌ای مشترک برای هر دوی این سیستم‌ عامل‌ها بنویسد، آنگاه می‌توان اشتراک گذاری یکسانی را بین دو سیستم‌عامل تجربه کرد. در سیستم OS X این برنامه نویس است که نحوه‌ی اشتراک گذاری را تعیین می‌نماید (استفاده از منوی آبشاری یا دکمه‌های رادیویی)، در حالی که ویندوز ۸ این قابلیت را به رابط گرافیکی خود مربوط می‌داند.

به نظر ما در این بخش، ویندوز از برتری خاصی برخوردار بوده و به شیرکوهی ترجیح داده می شود.

برنامه‌های کاربردی شخصی

هر دوی این پلتفرم ها مجهز به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی شخصی دسترسی دارند که به کمک آنها می‌توان با دیگران ارتباط برقرار کرده و یا امور محوله را سازماندهی می‌کنند. برنامه Messages شرکت اپل که جایگزینی برای iChat است، می‌تواند پیام‌های شما را مستقیماً با گوشی و تبلت اپلی‌تان یکپارچه نماید، و نه تنها قادر است با نسخه همراه به خوبی کار کند، بلکه برنامه Calendar و Contacts (دفترچه تلفن) گوشی نیز از طریق سرویس iCloud همگام‌سازی می‌شوند.

mountainlion-windows8-2

ویندوز ۸ نیز دارای برنامه‌ای است که علی رغم اختلافات فاحش، دارای کارکرد مشابهی است. این برنامه که People نام دارد قادر است با حساب کاربری در فیس بوک همگام شده و کاربر را از جدیدترین رویدادهای مربوط به دوستان و آشنایان مطلع نماید. از این گذشته برنامه پیام‌رسان ویندوز ۸ شما را با دوستانتان که عضو فیس بوک یا Windows Live هستند مرتبط نگه می‌دارد. جالب اینجاست که اپل با تمام دبدبه و کبکبه‌ای که در مورد اشتراک گذاری محتوا دارد، فاقد پشتیبانی از سرویس فیس‌بوک است.

هر دوی این سیستم عامل‌ها برای تکمیل این خصوصیت تا پیش از پاییز امسال آماده نخواهند بود. مسلم است که ویندوز ۸ تا پیش از اکتبر هنوز عرضه نهایی نخواهد شد و iOS 6 نیز تا پیش از آن زمان و تا رفع کلیه مشکلات فنی برنامه Messages برای آیفون و تبلت iPad مهیا نخواهد بود.

کار با عکس‌ها و تصاویر

مایکروسافت کار با تصاویر را با برنامه Photos، به یکی از بخش‌های اصلی سیستم عامل خود مبدل ساخته است. این برنامه نه تنها قادر است تصاویری که در کامپیوترتان وجود دارد را نمایش دهد، بلکه قادر است با سرویس‌هایی چون فیس بوک، فلیکر و اسکای درایو نیز همگام شده و تصاویر موجود در همه این سرویس‌دهندگان را به سادگی نمایش دهد.

mountainlion-windows8-3

اپل نیز بیکار ننشسته و برنامه iPhoto را با تمامی تجهیزات مک مرتبط کرده است. iPhoto یکی از برنامه‌های مهم مدیریت و ویرایش تصاویر است که می‌تواند تمام عکس‌های موجود در ابزارهای مجهز به سیستم iOS تان را به کمک سرویس iCloud با OS X مجتمع نماید. این در حالی است که گرفتن تصاویر فلیکر و فیس بوک در ویندوز به عملیات خروجی گرفتن از تصاویر محدود شده است.

علی‌رغم مجهز بودن ویندوز ۸ به برنامه Paint که توانایی ویرایش تصاویر را مهیا کرده، در این بخش برنامه‌های اپل قدرتمندتر از مایکروسافت عمل می‌کنند. برنامه Photos مایکروسافت می‌کوشد تا مرجعی ساده برای اشتراک گذاری تمام تصاویر کاربر باشد در حالی که iPhotos اپل بیشتر به ابزاری تخصصی شباهت دارد.

حال انتخاب با شماست، می‌توانید تا تکمیل شدن سیستم عامل مایکروسافت، از اپل بهره شایسته و بایسته را ببرید.

سرویس‌های ابری (کلاد)

مقایسه سرویس‌های ابری موجود در ویندوز ۸ و شیرکوهی به مقایسه سیب و پرتقال می‌ماند، کاری که چندان منطقی به نظر نمی‌رسد! در حالی که مایکروسافت از SkyDrive که سرویسی قدرتمند و درجه یک برای ذخیره ابری انواع فایل‌ها، استفاده می‌کند، iCloud سرویس همگام‌سازی اپل است که تنها نوع خاصی از محتوا را در بین ابزارهای گوناگون یکسان نگه می‌دارد.

mountainlion-windows8-4

SkyDrive نه تنها قادر به نگهداری از انواع فایل بر فراز ابرهاست (شبیه سرویس گوگل درایو) بلکه دسترسی به فایل‌ها را در برنامه‌های گوناگونی میسر کرده است، به طوری که آفیس ۲۰۱۳ می‌تواند فایل‌های خود را به صورت پیش فرض در این سرویس ابری ذخیره نماید. پس کاربر قادر خواهد بود تا فایل‌های خود را از هر جا که دسترسی به اینترنت دارد مورد استفاده قرار دهد. جالب اینکه با این سرویس حتی فایل‌های مبنایی (Templates) نیز به طور مرتب توسط خود مایکروسافت به‌روز می‌شوند.

از سویی دیگر سرویس iCloud در شیرکوهی فایل‌های مورد استفاده کاربر را با سرورهایی که در بالای ابرهاست همگام کرده و فایل‌های تصاویر، تماس‌ها و تقویم را به نحوی همگام می‌کند که از تمامی ابزارها به آن دسترسی شایسته‌ای وجود داشته باشد. با این وجود، این سرویس نیز دارای محدودیت‌های خاص خود است. iCloud هنوز فایل‌های ویدئویی را همگام نمی‌نماید و سرویس تقویم آن مشابه گوگل نبوده و نمی‌تواند تمامی قابلیت‌هایش را بین ابزارهای گوناگون به اشتراک بگذارد. از این گذشته به دلیل عدم وجود ساختار فایلی، دسترسی کاربر به محتوای همگام شده ممکن نیست.

کدام بهتر است؟ این پاسخی است که به سلیقه و نظر شما باز می‌گردد که کدام فلسفه طراحی را برای رفع نیازتان مناسب می‌یابید. اینکه دسترسی به فایل‌ها برایتان اولویت دارد یا قابلیت ادامه کار از هر ابزاری مهم‌تر است. البته هر یک از این دو سرویس مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارند.

بررسی و ارزیابی نهایی

سال‌های سال رایانه‌ها ابزارهایی مجزا و به دور از هم بودند که چون جزایر مستقل هیچ ارتباط پایداری بین آن‌ها وجود نداشت. کارکرد هر یک از سیستم‌های مک و پی سی نیز با توجه به نیاز مخاطبان‌شان مشخص و تعریف شده بود، و با وجودی که رویکرد هر یک متفاوت بود، هدف نهایی رفع و رجوع نیازهای همین کاربران به شمار می‌رفت.

اما زمانه تغییر کرده و رایانه‌ها توانسته‌اند خود را به یکی از اجزای اصلی زندگی بشر بدل کنند. در دنیایی که در آن به سر می‌بریم با وجود ابزارهای همراه رنگارنگ و متنوع، کامپیوترها هستند که نقش پررنگ‌تری را در زندگی‌مان بازی می‌کنند. به همین خاطر ویندوز ۸ و سیستم عامل شیرکوهی می‌کوشند تا با تغییر رویکرد و روشی که در پیش دارند، به نحو شایسته‌ای نیازهای امروز بشر را رفع کنند.

در حالی که در ویندوز ۸ تغییرات شگرف بوقوع پیوسته (و پشتیانی آن از حرکات کاربر در کنار تغییرات بنیادین در رابط کاربری‌اش) آن را برای هر دو پلتفرم رایانه‌های رومیزی و تبلت ها به ابزاری مناسب تبدیل کرده است. اپل و شیرکوهی‌اش تنها به رایانه‌های رومیزی چشم دوخته‌اند تا با برقراری ارتباطی تنگاتنگ‌تر، تجربه کار در سایر ابرازهای اپلی را به این پلتفرم نیز وارد کنند.

با بروز این تغییرات گسترده در ویندوز و ثبات و پایداری بیش از پیش در OS X این پرسش مطرح می‌شود که این دو کمپانی بزرگ به کجا چشم دوخته‌اند و آمال و آلام نهایی‌شان در چیست!؟ نظر شما در این رابطه چیست، آیا رویکرد مایکروسافت و ویندوز ۸ می تواند شما را مجاب کند، یا اینکه به شیرهای کوهی خشمگین اپلی پناه می برید!؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات