برترین ویژگی های جدید ویندوز 10 در بروزرسانی سالیانه

جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
روز ۱۲ ماه مرداد تولد ویندوز 10 و در نتیجه زمان عرضه‌یآپدیت سالانه برای این سیستم عامل بود. شرکت مایکروسافت با افزودن قابلیت‌های جالب و نوین به ویندوز ۱۰، تدارک ویژه‌ای را برای این روز دیده بود که هم‌اکنون تمام کاربران می‌توانند با دریافت بروزرسانی سالیانه‌ی (Anniversary) ویندوز ۱۰، از این قابلیت‌ها بهره‌مند شوند. زومیت را همراهی کنید تا برترین ویژگی‌های جدید این سیستم عامل را معرفی کنیم.
تبلیغات

شرکت مایکروسافت با انتشار بروزرسانی سالیانه‌ی سیستم عامل ویندوز ۱۰ و اضافه کردن ویژگی‌های جالب به آن، روز تولد این سیستم عامل را در کنار کاربران وفادار خود، به صورت کاملا ویژه‌ای جشن گرفت. برخی از این ویژگی‌ها جالب، برخی مفید و همه‌ی آن‌ها رایگان هستند. هم‌اکنون تمام کاربران می‌توانند با دریافت بروزرسانی سالیانه (Anniversary)، از این ویژگی‌ها بهره‌مند شوند.

کاربرانی که از نسخه‌ی Insider ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند، به مدت چند ماه ویژگی‌های جدید نسخه‌های قبلی سیستم عامل را بررسی کرده و نگران مشکلات نرم‌افزاری احتمالی نیستند. پس از بررسی‌ها و رفع مشکلات به طور متمادی، در نهایت شرکت مایکروسافت آخرین نسخه‌ی بررسی شده و پایدار را به عنوان بروزرسانی سالیانه در اختیار همه‌ی کاربران می‌گذارد. همراه ما باشید تا در ادامه‌ی مقاله، برجسته‌ترین ویژگی‌های جدید نسخه‌ی ۱۶۰۷ ویندوز ۱۰ را معرفی و تشریح کنیم.

۱- ابزار Bash shell

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

با وجود این که ابزار Bash shell صرفا به درخواست توسعه دهندگان به ویندوز ۱۰ افزوده شده، اما نشان دهنده‌ی دوران حضور ساتیا نادلا خواهد بود. مایکروسافت با همکاری کانونیکال (Canonical) که سازمان پشتیبانی از لینوکس اوبونتو محسوب می‌شود، ابزار Bash shell محبوب لینوکس را به محیط ویندوز ۱۰ آورده است. طبق بررسی‌های ما، عملکرد این ابزار در حد بسیار مطلوبی بوده و فرمان‌های اجرا شده در محیط بش، مجزا از ویندوز عمل می‌کنند.

فناوری بش شل (Bash shell) واقعا برای اجرای نرم‌افزار گرافیکی لینوکس و حتی محیط تمام عیار دسکتاپ یونیتی (Unity) اوبونتو در ویندوز ۱۰ به اندازه‌ی کافی قدرتمند است؛ اما در حال حاضر به شدت محدود است. در واقع مایکروسافت نمی‌خواهد که ویندوز ۱۰ را به طور کامل جایگزین لینوکس اوبونتو بکند.

۲- سنجاق کردن نرم‌افزار به دسکتاپ مجازی

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰، فقط شامل ابزارهای مخصوص کاربران حرفه‌ای نیست. قابلیت دسکتاپ مجازی معرفی شده در این ویندوز جدید،‌ هم‌اکنون امکان سنجاق کردن (pin) یک نرم‌افزار در حال اجرا را به همه‌ی دسکتاپ‌های مجازی فراهم می‌کند. قابلیتی کاربردی برای این که یک نرم‌افزار ویژه برای همیشه در جلو و مرکز سایر پنجره‌ی نرم‌افزارها باشد.

برای فعال کردن این ویژگی جدید، ابتدا باید بر روی آیکون Task View کلیک کنید تا قادر به مدیریت دسکتاپ‌های مجازی باشید. سپس بر روی پنجره‌ی نرم‌افزار مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه‌ی Show this window on all desktops را انتخاب کنید.

۳- تم سیاه

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

صحبت از ترفندهای دسکتاپ شد؛ بنابراین بهتر است که اشاره‌ای به تم جدید سیستم عامل هم بکنیم. با بروزرسانی سالیانه ویندوز ۱۰، بالاخره تم سیاه رنگ هم برای افرادی که به دنبال روشنایی کم‌تر نمایشگر هستند و معتقد بودند که تم ویندوز ۱۰ روشنایی بیش از حدی دارد، به مجموعه تم‌های این سیستم عامل افزوده شده است. برای دسترسی به این تم، باید به مسیر Settings → Personalization → Colors مراجعه کنید.

۴- عیب‌یاب فعال‌سازی ویندوز ۱۰

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

اگر به دنبال ابزارهای بهتری نسبت به قابلیت‌های پیش پا افتاده‌ی دسکتاپ هستید، آپدیت سالیانه‌ی ویندوز ۱۰ دارای ابزاری شگفت‌انگیز شده است. در حالی که این قابلیت، دیگر کاربرد چندانی برای ایرانیان ندارد، اما قطعا اشاره کردن به این ویژگی خالی از لطف نیست. با استفاده از ابزار بی‌نظیر Activation Troubleshooter، هم‌اکنون به راحتی می‌توانید لایسنس سیستم عامل خود را به حساب کاربری مایکروسافت متصل کنید. پیش از این، لایسنس دریافت شده فقط با استفاده از شناسه‌ی سخت‌افزاری خاصی قابل دسترسی بود. در واقع، حتی پس از ارتقای مادربرد و واحد پردازش مرکزی رایانه، بدون تماس با بخش پشتیبانی فنی شرکت مایکروسافت می‌توانید پروانه‌ی ثبت (license) سیستم عامل را دوباره فعال کنید.

با این حال، تعداد دفعاتی که می‌توانید با همان پروانه‌ی ثبت از سخت‌افزارهای مختلف استفاده کنید محدود است. جزئیات این محدودیت فعلا مشخص نشده است. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که بتوان از یک نسخه‌ی کپی شده‌ی ویندوز به صورت مادام‌العمر استفاده کرد.

۵- بهبودهای مرورگر اج

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

در این‌جا قصد داریم به ویژگی‌هایی اشاره کنیم که بیش‌ترین درخواست را از جانب کاربران داشته است. اگر از مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۰ (Edge) استفاده می‌کنید، با بروزرسانی سالیانه، در استفاده از این مرورگر بهبودهای قابل توجهی را احساس خواهید کرد.

بالاخره در این بروزرسانی، مرورگر اج از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند با کلیک بر روی منوی افتادنی با آیکون سه نقطه‌ی افقی واقع در گوشه‌ی بالایی سمت راست این مرورگر، مانند دیگر نرم‌افزارهای مشابه، اقدام به نصب افزونه کرده و افزونه‌های نصب شده را مرور کنند. اما مرورگر اج فعلا فقط محدود به ۱۳ افزونه است که از مهم‌ترین افزونه‌ها می‌توان به AdBlock Plus، LastPass، Evernote، Amazon، Office و چند مورد دیگر اشاره کرد.

هنگام خریدهای اینترنتی با مرورگر اج، کورتانا به صورت یک پنجره‌ی فرعی ظاهر شده و کوپن‌های تخفیف خرید را به کاربران پیشنهاد خواهد داد. یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی که اخیرا به این مرورگر اضافه شده، توانایی همگام‌سازی وب‌سایت‌های برگزیده (bookmark) و دیگر موارد بین چند دستگاه ویندوز ۱۰ است. انجام این کار منوط به فعال بودن قابلیت همگام‌سازی در حساب کاربری و استفاده از این حساب در همه‌ی دستگاه‌های ویندوز ۱۰ یک کاربر است. اج هم مانند مرورگر کروم شرکت گوگل دارای قابلیت متوقف کردن خودکار تبلیغات مبتنی‌بر فلش شده است. با این قابلیت بسیار مفید، می‌توانید از دستگاه‌های قابل حمل ویندوز ۱۰ دارای باتری به مدت طولانی‌تری استفاده کنید.

۶- پشتیبانی نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها از ویندوز هلو

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

در حال حاضر تصدیق بیومتریک به واسطه‌ی ویندوز هلو در بروزرسانی سالیانه، فراتر از صفحه‌ی ورود به سیستم عامل رفته و به وسیله‌ی نرم‌افزارهای فروشگاه ویندوزی هم پشتیبانی می‌شود. به طوری که اگر سخت‌افزار ویژه‌ای را که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، در اختیار داشته باشید، می‌توانید به سادگی با اسکن کردن صورت یا کشیدن انگشت، وارد نرم‌افزار مورد نظر شوید (sign in).

توانایی ورود به وب‌سایت‌ها در مرورگر اج با استفاده از ویندوز هلو، قابلیت مورد انتظاری بود که فعلا به خاطر وجود مشکلاتی در این زمینه، با بروزرسانی سالیانه پشتیبانی نمی‌شود. کارکنان مایکروسافت به طور رسمی اظهار کرده‌اند که به زودی قابلیت احراز هویت بیومتریک برای ورود به وب‌سایت‌ها در مرورگر اج پس از معرفی نسخه‌ی دوم استاندارد شناسایی آنلاین سریع (FIDO)، پشتیبانی خواهد شد.

۷- قابلیت Windows Ink

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

شرکت مایکروسافت در بروزرسانی سالیانه با تمرکز بر روی بهره‌وری، قابلیت‌های مربوط به Windows Ink را به صورت قابل توجهی بهبود بخشیده است. هم‌اکنون می‌توانید با استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهایی که از قلم استایلوس پشتیبانی می‌کنند به محیط اختصاصی ink workspace دسترسی داشته و به عنوان مثال، یادداشت‌هایی را بر اساس یادآوری‌های کورتانا ایجاد کنید. در حقیقت، کورتانا به طور خودکار متن یادداشت‌های شما را شناسایی کرده و اقدام به ایجاد یادآور خواهد کرد. به علاوه، سیستم عامل ویندوز ۱۰ دارای خط کش خودکار (digital ruler) شده است که می‌تواند برای رسم دقیق خطوط راست مورد استفاده قرار گیرد.

این قابلیت‌ها جالب به نظر می‌رسند اما بهتر بود که دو نرم‌افزار Sticky Notes و Sketchpad اختصاص داده شده به ویژگی Windows Ink، به عنوان یک نرم‌افزار واحد ارائه می‌شدند. نرم‌افزار Sticky Notes برای یادداشت برداری بوده و نرم‌افزار Sketchpad هم در طراحی و رسم خطوط کاربرد دارد. نرم‌افزار سوم اختصاص داده شده به این ویژگی تحت عنوان Screen Sketch، نرم‌افزاری کاربردی برای ثبت سریع اسکرین‌شات، انتخاب و به اشتراک گذاری آنلاین آن است. علاوه‌بر سه نرم‌افزار یاد شده، شرکت مایکروسافت نرم‌افزارهای دیگر مرتبط با ویژگی Windows Ink را در فروشگاه ویندوزی (Windows Store) در اختیار کاربران گذاشته است.

با این حال، متاسفانه هنوز قابلیت رسم یک خط بین دو نقطه و حاشیه نویسی در بخش‌هایی از نقشه در نسخه‌ی ۱۶۰۷ ویندوز ۱۰ وجود ندارد.

۸- کورتانای هوشمند

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

دستیار صوتی کورتانا، با دریافت ویژگی‌های بسیار جالب و کاربری ارتقا داده شده است؛ به طوری که هم‌اکنون فعال‌تر و قدرتمندتر از قبل شده و دسترسی گسترده‌تری به مجموعه نرم‌افزار آفیس، Outlook و تقویم (Calendar) دارد.

با وجود این دسترسی‌ها و هوشمندی بیش‌تر، کورتانا قادر به درک صحیح فرمان‌هایی مانند “Send Chuck the PowerPoint that I worked on last night” (پاورپوینتی را که دیشب بر روی آن کار کردم، برای چاک ارسال کن) یا سوالاتی مانند “?What toy store did I visit during last years’ Build conference” (در کنفرانس بیلد سال گذشته چه اسباب بازی‌هایی را مشاهده کردم؟) است. به علاوه، همان‌طور که قبلا اشاره شد کورتانا می‌تواند کوپن‌های تخفیف را هنگام خرید اینترنتی از طریق مرورگر اج به کاربران پیشنهاد بدهد. کورتانا همچنین می‌تواند به ساعت پرواز کاربر و دیگر اطلاعات حیاتی مکاتباتی برای ایجاد یادآور‌ها دسترسی داشته و آن‌ها را به کاربر یادآوری کند. کاربران می‌توانند درخواستی مانند “دوباره بگو که شماره‌ی اتاق هتل من چند بود؟” (?What was my hotel room number again) را برای تکرار شدن یک یادآور از کورتانا طلب کنند.

هم‌اکنون کورتانا از طریق صفحه‌ی قفل هم در دسترس است که امکان مشاهده‌ی سریع برنامه‌ریزی‌های کاربر یا افزودن یک برنامه‌ی زمانی را با استفاده از دستور صوتی فراهم می‌کند. توسعه دهندگان حالا می‌توانند از این دستیار صوتی در نرم‌افزارهای سوم شخص استفاده کنند. متاسفانه در بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰، کاربران قادر به غیرفعال کردن کامل کورتانا نخواهند بود.

۹- ارتباط نزدیک کورتانا با گوشی‌های هوشمند

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

شرکت مایکروسافت در اقدامی تحسین‌برانگیز، نرم‌افزار کورتانا را برای همه‌ی گوشی‌های هوشمند ویندوزی، اندرویدی و آیفون‌های شرکت اپل توسعه داده است. بنابراین کورتانا می‌تواند ارتباط نزدیک‌تری با پلتفرم‌های رقیب برقرار کند.

این دستیار دیجیتالی به اعلانیه‌ها و هشدارهای مربوط به کاهش شارژ باتری دسترسی داشته و می‌تواند آن‌ها را به رایانه‌ی ویندوزی ارسال کند. در این صورت، کاربر نیاز کم‌تری به خارج کردن گوشی هوشمند خود از جیب یا کیف داشته و نسبت به زمانی که نمایشگر گوشی به طور مداوم به منظور بررسی اعلانیه‌ها روشن می‌شود، مصرف شارژ باتری هم کاهش خواهد یافت. در این صورت حتی می‌‌توان با کورتانا به پیامک‌های دریافتی پاسخ داده و بر روی رایانه‌ی ویندوزی به مسیرهای نقشه دسترسی داشت.

۱۰- بازطراحی منوی شروع

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

شرکت مایکروسافت در بروزرسانی سالیانه، منوی شروع را نسبت به قبل اندکی بهبود بخشیده و تقریبا آن از نو طراحی کرده است. در نسخه‌ی قبلی منوی شروع، بخش‌های most used مربوط به نرم‌افزارهای پراستفاده، recently added مربوط به نرم‌افزارهای تازه نصب شده همراه با بخش‌های Settings، Power، File Explorer و غیره در بخش سمت چپ و پایین آن قرار داشتند. در این منو، کاربران برای دسترسی به همه‌ی نرم‌افزارهای نصب شده باید بر روی دکمه‌ی All Apps کلیک می‌کردند.

با بروزرسانی سالیانه، گزینه‌های مختلف موجود در منوی شروع (Start Menu) قبلی مانند Power، Settings و User Account به صورت یک آیکون در منوی نواری شکل عمودی واقع در سمت چپ این منو مستقر شدند. با کلیک بر روی آیکون سه خط افقی (همبرگری)، منویی به نام START باز می‌شود که گزینه‌های یاد شده را همراه با نام کامل آن‌ها نمایش می‌دهد. هم‌اکنون بخش‌های most used و recently added به همراه همه‌ی نرم‌افزارهای نصب شده در رایانه، در یک فهرست اصلی و یکپارچه قرار دارند. اگرچه این تغییرات جزئی هستند اما حس یکپارچگی بیش‌تری را به کاربر القا می‌کنند. متاسفانه در سیستم عامل ویندوز ۱۰ مورد بررسی ما، منوی شروع جدید مملو از نرم‌افزارهای پیشنهادی بوده و برای افرادی که میانه‌ی خوبی با تبلیغات ندارند، بسیار آزاردهنده خواهد بود.

۱۱- نرم‌افزار Connect

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

در بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰، نرم‌‌افزارهای جدیدی هم به این سیستم عامل افزوده شده است. نرم‌افزار جدید Connect امکان اتصال گوشی هوشمند به یک رایانه‌ی ویندوز ۱۰ را برای کاربران فراهم می‌کند. این قابلیت با استفاده از ویژگی Continuum دستگاه‌های قابل حمل ویندوز ۱۰ و بدون نیاز به داک سخت‌افزاری یا سازگارگرهای Miracast با رایانه‌ی ویندوز ۱۰ ارتباط برقرار می‌کند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این نرم‌افزار امکان استریم کردن صفحه‌ی دسکتاپ گوشی را در رایانه‌ی ویندوز ۱۰ فراهم می‌کند.

اگر از رایانه‌ی ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید که قادر به ارسال سیگنال‌های Miracast (استانداردی برای اتصال بی‌سیم دستگاه‌ها) است، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار Connect، بازهم بدون بهره‌مندی از داک یا آداپتور در دستگاه دریافت کننده، محیط دسکتاپ آن را به دیگر رایانه‌های دارای ویندوز ۱۰ ارسال کرده یا به اصلاح آن را در رایانه‌ی دوم استریم کنید. این قابلیت می‌تواند هنگام ارائه‌های دانشگاهی بسیار مفید باشد. نرم‌افزار کانکت (Connect) به دلیل جدید بودن، دارای امکانات بسیار ابتدایی بوده و راه زیادی برای پیشرفت کردن در پیش دارد.

۱۲- نرم‌افزار یونیورسال Skype

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

بالاخره شرکت مایکروسافت پس از کش و قوس‌های فراوان، نرم‌افزار Skype خود را برای پلتفرم جهانی ویندوز (Universal Windows Platform) هم منتشر کرد. نسخه‌ی موجود در بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰، فعلا کامل نبوده و تحت عنوان Skype Preview در حالت پیش‌نمایش قرار دارد. این نسخه تقریبا ساده و موثر است. به علاوه، به طور کامل از چت‌بات‌های (chatbot) شرکت مایکروسافت که قبلا در مورد آن صحبت شده بود، پشتیبانی می‌کند.

با این حال، این نسخه دارای همه‌ی ویژگی‌های اسکایپ نیست. برای مثال نمی‌توان به صورت بلادرنگ اقدام به ترجمه‌ی مکالمه کرد. از طرف دیگر، هم‌اکنون کاربران می‌توانند حتی در صورت بسته بودن نرم‌افزار اسکایپ هم، اعلانیه‌های مربوط به پیام‌ها و تماس‌های خود را دریافت کنند. این گام بزرگی نسبت به روش مورد استفاده در نسخه‌ی دسکتاپ محسوب می‌شود.

۱۳- بازی Xbox در همه جا

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

یکی از برجسته‌ترین تغییرات موجود در بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰ مربوط به نرم‌افزار یونیورسال Xbox است که امکان بازی کردن را در همه جا ممکن می‌کند. با افزوده شدن این ویژگی جالب (Xbox Play Anywhere) از سوی شرکت مایکروسافت، کاربران می‌توانند با یک‌بار خرید بازی، آن را در سیستم عامل ویندوز ۱۰ و کنسول ایکس‌باکس وان (Xbox One) بازی کنند. حتی کاربران می‌توانند این بازی‌ها را به صورت چند نفره هم بازی کنند. این قابلیت مبتنی‌بر فضای ابری بوده و امکان جابه‌جایی از دستگاهی به دستگاه دیگر را فراهم می‌کند.

گروهی از بازی‌های استودیوی شرکت مایکروسافت مانند نسخه‌ی چهارم چرخ دنده‌های جنگ (Gears of War 4) دزدان دریایی (Sea of Thieves) و بازی اتومبیل‌رانی Forza Horizon با قابلیت Xbox Play Anywhere در ماه‌های آینده منتشر خواهند شد. همان‌طور که اطلاع دارید، سه بازی رایانه‌ای یاد شده محبوب‌ترین بازی‌های نمایشگاه E3 2016 بودند. اولین بازی‌های رایانه‌ای که می‌توان در هر نقطه از کره‌ی زمین آن‌ها را بازی کرد، در ماه شهریور قابل دسترس خواهند بود.

۱۵- توییک‌های Action Center

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

بخش Action Center و مرکز اعلانیه‌های (notifications hub) ویندوز ۱۰، بهبود ظاهری و عملکردی قابل توجهی دریافت کرده است. هم‌اکنون در نسخه‌ی ۱۶۰۷ ویندوز ۱۰ می‌توانید نمایش اعلانیه را برای هر یک از نرم‌افزارها به طور جداگانه اولویت‌بندی کنید؛ به طوری که اعلانیه‌های دارای اهمیت بیش‌تر، در بالاترین بخش Action Center قرار بگیرند. به علاوه، کاربران می‌توانند تعداد اعلانیه‌های نمایش داده‌ی شده‌ی هر نرم‌افزار را محدود کنند. این محدودیت در حالت پیش‌فرض، سه اعلانیه برای هر نرم‌افزار تعیین شده است. در صورتی که بیش از ۳ اعلانیه برای یک نرم‌افزار به بخش اکشن سنتر ارسال شود، اعلانیه‌های قدیمی‌تر مربوط به خود نرم‌افزار یا دیگر نرم‌افزارها مخفی شده و اعلانیه‌ی جدید جایگزین آن خواهد شد؛ بنابراین یک نرم‌افزار محبوب نمی‌تواند تسلط بیش‌تری به مرکز فعالیت ویندوز ۱۰ داشته باشد. بخش Action Center فعلی مفیدتر از طراحی اولیه شده و از جذابیت بصری بیش‌تری برخوردار است.

آیکون اکشن سنتر واقع در نوار وظیفه (taskbar) در حال حاضر قادر به نمایش تعداد اعلانیه‌های مشاهده نشده به وسیله‌ی کاربر است.

۱۶- اعلانیه‌ی آیکون‌های نوار وظیفه

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

علاوه‌بر نمایش تعداد اعلانیه‌های مشاهده نشده در مرکز فعالیت ویندوز ۱۰، همه‌ی نرم‌افزارهای یونیورسال سنجاق شده به نوار وظیفه هم قادر به نمایش تعداد اعلانیه‌های در حال انتظار هستند.

۱۷- تقویم مفید نوار وظیفه

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

ویژگی‌های تحسین‌برانگیزی به تقویم موجود در نوار وظیفه‌ی بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰ افزوده شده است. پیش از این بروزرسانی، این ابزار فقط یک تقویم ساده و ابتدایی بود. هم‌اکنون تقویم نوار وظیفه با نرم‌افزار تقویم (Calendar) اصلی در ارتباط است. به طوری که کاربران می‌توانند با کلیک بر روی تاریخ یا ساعت موجود در نوار وظیفه، نمایی کلی از برنامه‌ریزی روزانه‌ی خود را همراه با تقویم کامل مشاهده کنند. این ویژگی کاربردی بی‌نظیر است.

به علاوه با بروزرسانی سالیانه، تاریخ و زمان در نوار وظیفه‌ی دیگر نمایشگرهای متصل شده به رایانه هم نشان داده خواهد شد. قبلا فقط در نمایشگر اصلی امکان مشاهده‌ی تاریخ و زمان وجود داشت.

۱۸- شکلک‌های جدید

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

در بروزرسانی سالیانه، ایموجی‌ها یا شکلک‌های جدیدی به ویندوز ۱۰ افزوده شده است که می‌توانید نمونه‌ی آن‌ها را در تصویر بالا مشاهده کند.

۱۹- ابزارها و قابلیت‌های جدید مربوط به باتری

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

بخش تنظیمات مربوط به باتری دستگاه، قبلا با نام Battery Saver شناخته می‌شد؛ اما هم‌اکنون تحت عنوان Battery در نرم‌افزار تنظیمات (Settings) موجود است. همچنین، تنظیمات مربوط به فعالیت هر یک از نرم‌افزارهای فروشگاه ویندوزی در پس‌زمینه‌ی سیستم عامل، علاوه‌بر گزینه‌های اجرای همیشگی در پس زمینه (Always allowed in background) و عدم اجرا در پس‌زمینه (Never allowed in background)، دارای گزینه‌ی جدیدی تحت عنوان مدیریت به وسیله‌ی ویندوز (Managed by Windows) شده است.

ردموندی نشینان در این باره توضیح می‌دهند:

با وجود این گزینه، هنگام فعال بودن Battery Saver نرم‌افزارهای در حال اجرا در پس‌زمینه‌ی سیستم عامل متوقف می‌شوند. به علاوه، این نرم‌افزارها برای جلوگیری از مصرف بیش از حد شارژ باتری به صورت موقت بسته شده یا به منوی شروع سنجاق خواهند شد. در این صورت، کاربر به راحتی می‌تواند در زمان مورد نظر خود، اقدام به اجرای دوباره‌ی نرم‌افزار سنجاق شده بکند.

۲۰- سایر موارد

ویژگی بروزرسانی سالیانه ویندوز 10

علاوه‌بر موارد مهمی که در این مقاله معرفی کردیم، بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰ دارای تغییرات جزئی و بهبودهای متفرقه‌ی زیادی است. به عنوان نمونه، صفحه‌ی نصب سیستم عامل ویندوز، اطلاعات بیش‌تری را نسبت به قبل در اختیار کاربران می‌گذارد. همچنین، کاربران می‌توانند نظرات و انتقادات خود را به واسطه‌ی مرکز بازخورد (Feedback Hub) ویندوز به اطلاع ردموندی نشینان برسانند. برای مثال می‌توان عدم بروزرسانی در برخی از ساعات شبانه روز را به اطلاع کارکنان شرکت مایکروسافت رساند.

با این حال، ویژگی‌های جدید معرفی شده در این مقاله فقط بخشی از همه‌ی قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۰ هستند. در روزهای آینده، قابلیت‌ها و ترفندهای بیش‌تری از بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰ را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

آیا از قابلیت‌های جدید بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه وب‌سایت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات