رونمایی هوندا از ربات‌های مفهومی 3E در CES 2018

پنج‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
هوندا از طرح‌های مفهومی رباتیک 3E در نمایشگاه CES 2018 رونمایی کرد، هدف آن‌ها کمک بیش‌تر به مردم در زندگی روزانه است.
تبلیغات

هوندا ماه گذشته قول داده بود که طرح‌های مفهومی رباتیک 3E خود را به نمایشگاه CES 2018 در لاس وگاس ببرد و به‌خوبی به وعده خود عمل کرد. این ربات‌های آزمایشی که به منظور کمک به افراد برای انجام انواع وظایف در آینده طراحی شده‌اند، از طریق رویکرد دعوت عمومی با دیگر شرکت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. هوندا برای ساخت دستگاه‌های متعدد که قادر خواهند بود به‌عنوان یک سیستم کار کنند، از شرکت‌های علاقه‌مند به رباتیک دعوت کرده است تا در پروژه 3E مشارکت کنند؛ نتیجه این پروژه مردم را قادر می‌سازد که به توانایی‌ها و قابلیت‌های بسیاری در زندگی روزمره خود دست یابند. 

پروژه‌ی 3E هوندا از سه کلمه «Empowering ،Experience و Empathy» گرفته شده است و طرح‌های مفهومی آن در نمایشگاه CES به این منظور نمایش داده شده‌اند که نشان دهند هوندا دنیای آینده را به گونه‌ای متفاوت می‌بیند؛ در دنیای آینده مورد نظر هوندا سیستم‌های رباتیک نه‌تنها به مردم کمک می‌کنند زندگی بهتری داشته باشند، بلکه از واکنش‌های مردم و تعاملات آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه مفید بودن خود را بهبود بخشند و حس بهتری از همدلی منتقل کنند. در این میان هوندا به دنبال شرکای صنعتی می‌گردد تا با همدیگر به جای ساخت ربات‌های مستقل و اختصاصی، در تولید سیستم‌های رباتیک مشترک مشارکت کنند.

رهبری بخش «Empower» از پروژه 3E هوندا، بر عهده یک خودروی آف‌رود خودران است که توسط واحد تحقیق و توسعه‌ی هوندا در آمریکا طراحی شده و 3E-D18 نامیده می‌شود. این ربات به‌عنوان یک خودروی تفریحی ورزشی طراحی نشده، بلکه برای کمک به نیروی کار استفاده می‌شود و شامل تعدادی ابزار پیوست مربوط به کار، از جمله ریل ابزار چندمنظوره، بازوی کشنده یا جمع‌کننده میوه و سبزی و بسته کامل رباتیک است که می‌تواند در بالای ربات خودران نصب شود.

ربات مفهومی هوندا/ honda
ربات مفهومی هوندا/ honda

خودروی رباتیک مفهومی بر اساس شاسی همه‌جاروی (ATV) هوندا طراحی شده؛ اما دارای سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک و لاستیک‌های تقریبا خراب‌نشدنی بدون هوا است. ربات انرژی خود را از هوندا موبایل پاورپک (Mobile Power Pack) می‌گیرد که قابلیت شارژ روی وسیله نقلیه و شارژ بیرونی نیز دارد. 

ربات مفهومی هوندا/ honda

توسعه‌دهندگان 3E-D18 را برای افزایش کارایی در عملیات جستجو و نجات، آتش‌نشانی، ساخت‌و‌ساز و کشاورزی و کمک به حداقل نگه داشتن حضور انسان در محیط‌های خطرناک طراحی کرده‌اند. ربات خودران 3E-D18 همچنین می‌تواند وظایف روزمره یا وقت‌گیر را بر عهده بگیرد و پس از آن‌که نیروی انسانی کارش تمام شد، به مدت طولانی فعالیت کند.

این خودروی خودران با استفاده از GPS و حسگرهای جاسازی شده در بدنه مکان‌یابی و ناوبری می‌کند؛ هوندا تصور می‌کند که این خودروی رباتیک بتواند توسط اپراتورهای مجهز به ساعت هوشمند یا با استفاده از تلفن هوشمند و رایانه لوحی به کار گرفته شود. ویدیوی زیر سناریوهای استفاده بالقوه از خودروی خودران رباتیک D18 را مشخص می‌کند.

رونمایی هوندا از ربات مفهومی 3E-D18 در نمایشگاه CES

دانلود

ربات مفهومی 3E-B18 می‌تواند در صنایع استفاده شود؛ اما در حال حاضر برای کمک به آسایش و راحتی مردم توسعه یافته است. این طرح مفهومی که در حقیقت یک صندلی چرخدار رباتیک با انواع مختلف است، پلت‌فرمی خواهد بود که می‌تواند در شرایطی مانند حمل بارهای سنگین در فرودگاه یا پیاده‌روی در اطراف شهر استفاده شود. با استفاده از حسگرهای هوش مصنوعی، ربات مفهومی 3E-B18 قادر است با عملیات خودران نیز سازگار شود. 

ربات مفهومی هوندا/ honda
ربات مفهومی هوندا/ honda
ربات مفهومی هوندا/ honda

این ربات مفهومی الکتریکی دارای یک صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع است که برای حفظ حالت قرارگیری افقی روی انواع سطوح طراحی شده،و حتی اگر غلتک محرک از شیب بالا یا پایین برود، قادر است تعادل را حفظ کند. در یک طرف ربات بازویی قرار دارد که همراه با چرخ کنترلی و دکمه‌های لمسی برای برخی امور استفاده می‌شود.

ربات مفهومی هوندا/ honda
ربات مفهومی هوندا/ honda

هوندا می‌گوید شعاع چرخش کوچک و ابعاد باریک آن باعث می‌شود قدرت زیادی برای حرکت در فضاهای تنگ داشته باشد؛ هرچند هنوز هیچ تصویری در این باره ارائه نداده است. ربات 3E-B1 مانند ATV خودران هوندا، از موبایل پاورپک این شرکت استفاده می‌کند.

رونمایی هوندا از ربات 3E-B18 در CES 2018 

دانلود

هوندا 3E-C18 نشان‌دهنده عبارت تجربه (Experience) از پروژه 3E است و سیستمی را نشان می‌دهد که همراه با کاربر رشد می‌کند. این ربات مفهومی الکتریکی جعبه‌ای شکل مخصوص حمل وسایل ابتدا در نمایشگاه خودروی توکیو سال گذشته نمایش داده شد.

ربات مفهومی هوندا/ honda
ربات مفهومی هوندا/ honda
ربات مفهومی هوندا/ honda

سطح بالایی ربات 3E-C18 از بدنه فاصله می‌گیرد تا یک شکل کروکی مانند تشکیل شود که می‌تواند توسط فروشندگان خیابانی برای فروش محصولات خود یا شاید در فروشگاه سرگرمی موبایل استفاده شود. صفحه نمایش بزرگی در جلو وجود دارد که می‌تواند با آن عبارات متعددی را بیان کند؛ بهره‌گیری از هوش مصنوعی، ربات 3E-C18 را قادر به یادگیری از کاربر می‌کند.

رونمایی هوندا از ربات 3E-C18 در CES 2018 

دانلود

این سه‌چرخه الکتریکی دارای یک رابط کاربری مشابه تبلت در عقب است؛ اما می‌تواند به‌صورت خودکار (مستقل) نیز عمل کند. همان‌طور که حدس می‌زنید، در این ربات نیز از موبایل پاورپک هوندا برای تأمین انرژی مورد نیاز 3E-C18 استفاده می‌شود.

آخرین «E» در پروژه ویژن هوندا به معنای «Empathy» است و به شکل یک لامپ بی‌نظیر چرخ‌دار ظاهر می‌شود که 3E-A18 نامیده می‌شود. این ربات خدماتی به برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) مجهز شده است و همان‌طور که هوندا بیان می‌کند، برای «دستیابی به همدلی متقابل با مردم و حمایت از فعالیت‌های انسانی» طراحی شده است. 

ربات مفهومی هوندا/ honda
ربات مفهومی هوندا / honda

این ربات مفهومی به کمک یک چرخ در تمام جهات حرکت می‌کند و در عقب آن برای پشتیبانی از تنها چرخ، تثبیت‌کننده‌ای به کار گرفته می‌شود. طیف وسیعی از حالات چهره روی ربات برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند با هر مخاطبی ارتباط برقرار کند و فضای بیرونی نرم و بسیار ظریف آن کاربران را برای تعامل بیش‌تر تشویق می‌کند. 

honda / ربات مفهومی هوندا
honda / ربات مفهومی هوندا

ربات هوندا 3E-A18 به این منظور طراحی شده است تا نیازهای مردم را درک کند و اطلاعاتی مناسب به آن‌ها ارائه دهد و به آن‌ها کمک کند؛ این قابلیت‌ها ربات هوندا را برای کار به‌عنوان راهنمای موزه، پذیرش هتل، دستیار خرید یا ربات خدمات مشتری فرودگاه مناسب می‌کند.

رونمایی هوندا از ربات 3E-A18 در CES 2018

دانلود

قبلا هوندا در مورد باطری‌های مورد استفاده در ربات‌ها صحبت کرده بود؛ اما این شرکت سیستم موبایل پاورپک را بسیار بیشتر از دستگاه‌های قابل تعویض توسط کاربر می‌بیند. این طرح مفهومی باتری به‌عنوان راهی برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر تولیدشده در زمان‌های پایین بودن تقاضای انرژی ارائه شده و برای ارتش ربات‌های دستیار و کمکی نیز در دسترس است.

هر واحد پاورپک قابل تعویض دارای یک کیلووات ساعت انرژی الکتریکی خواهد بود؛ به این معنی که موتورسیکلت‌های الکتریکی و اسکوترها نیز می‌توانند از آن به‌عنوان منبع برق اضطراری در هنگام قطع برق استفاده کنند؛ البته وقتی که با طرح مفهومی شارژ و تأمین برق ترکیب شوند.

ربات مفهومی هوندا/ honda

هوندا همچنین در نمایشگاه CES از طرحی مفهومی مبادله باتری رونمایی کرد که پیش‌بینی می‌شود در گوشه‌هایی از خیابان‌های شهر نصب شود؛ این طرح به افراد اجازه می‌دهد در ساعت‌های افزایش تقاضای انرژی الکتریکی که باتری دستگاه هوشمند یا ربات‌هایشان تمام شده باشد، به یک واحد کاملا شارژشده دسترسی داشته باشند. 

نمایشگاه CES در لاس وگاس برای بازدید علاقه‌مندان تا روز ۱۲ ژانویه (۲۲ دی‌ماه) باز است و دوست‌داران هوندا می‌توانند از تمامی محصولات هوندا بازدید کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات