تصادف پرحاشیه خودرو هواوی سه نفر را به کام مرگ کشاند

یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
خودرو هواوی AITO M7
عملکرد نامناسب سیستم‌های ایمنی خودرو آيتو M7 پلاس هواوی، حواشی زیادی ایجاد کرده است.
تبلیغات

یک دستگاه خودرو آیتو M7 پلاس هواوی در هفته‌ی اول اردیبهشت با یک تانکر حمل آب برخورد کرد و سه نفر را به کام مرگ کشاند. ویدیوهای منتشرشده در فضای آنلاین، تلاش سه نفر برای شکستن شیشه‌ی عقب خودرو و بیرون کشیدن مصدومان را نشان می‌دهد. در تصادف، قسمت جلو خودرو در اثر برخورد آتش گرفت و دچار آسیب جدی شد.

برند آیتو که تحت حمایت هواوی قرار دارد، اعلام کرد سرعت خودرو در زمان حادثه ۱۱۵ کیلومتر‌برساعت بوده، ایربگ‌ها به‌طور معمول عمل کرده‌اند و باتری خودرو نیز عملکرد نرمالی داشته است.

یکی از اعضای خانواده‌ی قربانیان در پی این حادثه نسبت به غیرفعال بودن سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) که قرار بود از برخورد جلوگیری کند یا شدت آن را کاهش دهد، ابراز نارضایتی کرد.

شرکت آیتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که آیتو M7 پلاس برخلاف مدل آیتو M7 مکس، از سیستم ترمز اضطراری خودکار ساخت شرکت بوش استفاده می‌کند که تنها در سرعت‌های ۴ تا ۸۵ کیلومتربرساعت فعال است.

شرکت بوش استفاده از سیستم‌های رانندگی هوشمند خود از جمله AEB را در خودروی تصادفی آیتو تکذیب کرده است.

دفترچه‌ی راهنمای خودرو آیتو M7 مکس اشاره می‌کند که در صورت وجود اختلاف سرعت قابل توجه یا برخورد با یک جسم ثابت، رادار «موج-میلی‌متری» ممکن است وسایل نقلیه‌ی جلو را به‌خوبی تشخیص ندهد.

بسیاری از خودروهای هوشمند برای ایجاد ظاهری زیبا و مدرن، از دستگیره‌های در مخفی‌شونده در بدنه‌ی خودرو استفاده می‌کنند؛ اما این طراحی در موارد اضطراری می‌تواند مانعی برای انجام عملیات امداد و نجات شود. اگر خودرو قفل باشد، حتی با وجود دستگیره‌های بیرون‌زده نیز امکان باز کردن آن از بیرون برای سایر افراد وجود ندارد.

مشکل اصلی بر سر باز شدن خودکار قفل خودرو در زمان تصادف است. طبق گفته‌ی آیتو در صورت وارد شدن آسیب جدی به خودرو، در باید به‌صورت خودکار باز شود اما به دلایل نامعلومی این سیستم به‌خوبی عمل نکرده‌ است.

با وجود مشکلات پیش‌آمده در عملکرد سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) و دستگیره‌های مخفی‌شونده، هنوز علت دقیق حادثه‌ مشخص نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات