رکوردشکنی پورشه تایکان توربو GT در پیست معروف لاگونا سکا [تماشا کنید]

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
پورشه تایکان توربو GT پکیج ویساخ رنگ بنفش ایستاده نمای جلو
پورشه تایکان توربو GT در پیست لاگونا سکا و نوربورگ‌رینگ، رکورد تسلا مدل اس Plaid را شکست.
تبلیغات

چه در نوربورگ‌رینگ چه در جاهای دیگر، پورشه به ثبت و شکستن رکوردها عادت دارد؛ این بار، مدل‌هایی از سدان الکتریکی تایکان توربو GT از این خودروساز آلمانی، رکورد قبلی پیست معروف لگونا سکا در کالیفرنیا را جابه‌جا کرده‌اند.

پورشه تایکان توربو GT پکیج ویساخ رنگ بنفش در کنار توربو تایکان GT معمولی

پورشه برای گسترش مدل تایکان به چیزی برای فخرفروشی نیاز داشت؛ بنابراین، تایکان توربو GT و تایکان توربو GT با پکیج ویساخ (Weissach) را به Weathertech Raceway در لگونا سکا برد تا ببیند آیا می‌توانند رکورد ثبت‌شده توسط تسلا مدل اس S را بشکنند یا نه.

پورشه تایکان توربو GT پکیج ویساخ رنگ بنفش نمای سه چهارم عقب ایستاده

طبق بیانیه‌ی مطبوعاتی پورشه، در تاریخ ۲۳ فوریه (۴ اسفند)، لارس کرن، رانند‌ه‌ی توسعه‌ی این شرکت، خودرو تایکان توربو GT را در مدت‌زمان خیره‌کننده‌ی یک دقیقه و ۲۷٫۸۷ ثانیه در مسیر ۳٫۶ کیلومتری پیست مسابقه‌ی مذکور هدایت کرد؛ این زمان، رکورد قبلی یک دقیقه و ۳۰٫۳ ثانیه را که توسط تسلا مدل اس Plaid ثبت شده بود، پشت سر گذاشت.

با‌ وجود این موفقیت، پورشه آرام ننشست؛ تنها چند روز بعد در پیست افسانه‌ای نوربورگ‌رینگ در آلمان، کرن توانست با همان تایکان توربو GT، مسیر ۲۰٫۸ کیلومتری جهنم سبز را در مدت‌زمان ۷:۰۷:۵۵ ثانیه طی کند و به‌راحتی تسلا مدل اس Plaid با رکورد ۷:۲۵:۲۳۱ ثانیه را پشت‌سر بگذارد.

عوامل پورشه پس از ثبت رکورد در لاگونا سکا
عوامل پورشه پس از ثبت رکورد در لاگونا سکا
عوامل پورشه پس از ثبت رکورد در نوربورگ رینگ
عوامل پورشه پس از ثبت رکورد در نوربورگ رینگ

در وهله‌ی نخست، راز کارایی چشمگیر خودروِ رکوردشکن پورشه را باید در پکیج اختیاری ویساخ جست‌وجو کرد؛ این پکیج با حذف صندلی‌ها‌ی عقب و کاهش وزن ۷۱ کیلوگرمی به عملکرد بهتر خودرو کمک می‌کند.

پورشه تایکان توربو GT پکیج ویساخ رنگ بنفش درحال حرکت نمای کناری

ترکیب موتور الکتریکی جلو و یک موتور قدرتمندتر در عقب تایکان توربو GT، قدرتی معادل ۷۷۷ اسب‌بخار تولید می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر‌برساعت تایکان توربو GT تنها ۲٫۱ ثانیه طول می‌کشد و تخته‌گاز می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر‌برساعت برسد.

نمای داخلی از داشبورد و فرمان و صندلی‌های پورشه تایکان توربو GT
نمای داخلی از داشبورد و فرمان پورشه تایکان توربو GT
پورشه تایکان توربو GT پکیج ویساخ رنگ بنفش نمای سه چهارم جلو در حال حرکت
پورشه تایکان توربو GT پکیج ویساخ رنگ بنفش نمای سه چهارم جلو در حال حرکت
اسپویلر عقب پورشه تایکان توربو GT پکیج ویساخ رنگ بنفش
پورشه تایکان توربو GT پکیج ویساخ رنگ بنفش در کنار توربو تایکان GT معمولی - خط شروع مسابقه

از دیگر ویژگی‌های توربو GT می‌توان به افزایش جریان اینورتر استفاده‌شده در مدل توربو اس از ۶۰۰ آمپر به ۹۰۰ آمپر، حداکثر توان خروجی ۱٬۰۱۹ اسب‌بخار در حالت لانچ کنترل و گیربکس دو سرعته‌ی بازنگری‌شده با قابلیت تحمل حداکثر ۱٬۳۳۷ نیوتون-متر گشتاور اشاره کرد.

با‌این‌همه، تایکان توربو GT یک خودروی مسابقه‌ای صرف نیست؛ برد هر دو مدل عادی و مجهز به پکیج اختیاری این خودرو به لطف باتری‌های ۹۶ کیلووات‌ساعتی مشابه با مدل توربو اس، همچنان حدود ۵۴۰ کیلومتر است؛ همچنین برخلاف برخی نمونه‌های ویژه‌ی پیست، مدل GT مقداری از ظرافت‌ها و راحتی مدل‌های استاندارد تایکان را حفظ می‌کند.

در نهایت، بدیهی است که دستیابی به این سطح از عملکرد ارزان نباشد؛ قیمت خودرو پورشه تایکان توربو GT از حدود ۲۳۲ هزار دلار شروع می‌شود و علاقه‌مندان از همین امروز می‌توانند مدل عادی توربو GT و مدل مجهز به پکیج ویساخ را پیش‌خرید کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات