طعنه تویوتا به ایلان ماسک و تسلا: خودروهای برقی هرگز همه‌گیر نمی‌شوند

شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
مطالعه 1 دقیقه
ایلان ماسک / Elon Musk عصبانی با کت شلوار مشکی
مدیرعامل سابق تویوتا معتقد است که خودروهای برقی هرگز نمی‌توانند همه‌گیر شوند و جای خودروهای بنزینی را بگیرند.
تبلیغات

ساخت خودروهای برقی برای کنترل تولید کربن و قانون‌گذاری کشورهای مختلف برای حفظ محیط‌‌زیست در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ اما بازار فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ وارد رکود نسبی شد.

آکیو تویودا، مدیرعامل سابق و رئیس کنونی هیئت‌مدیره‌ی تویوتا، استدلال کرد که سهم بازار خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ به سطح هشدار‌دهنده رسیده است و مشتریان بالاخره واقعیت را فهمیده‌اند.

با کاهش فروش خودروهای برقی در اواخر سال ۲۰۲۳، خودروسازان خوش‌بینی خود را کنار گذاشته‌اند. برای مثال، جنرال موتورز و هوندا در پاییز امسال برنامه‌های همکاری خود را برای خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه لغو کردند.

حتی با وجود فزونی حجم عرضه، خریداران به‌دلایل مختلفی ازجمله قیمت خودرو و کمبود ایستگاه‌های شارژ، کمتر خودروهای برقی را انتخاب می‌کنند.

آکیو تویودا گفت: «مهم نیست که [باتری] خودروهای برقی چقدر پیشرفت کنند، فکر می‌کنم آن‌ها در آینده تنها ۳۰ درصد از سهم بازار را خواهند گرفت.» او گفت بقیه‌ی سهم متعلق به خودروهای الکتریکی هیبریدی و خودروهایی با سلول سوختی هیدروژنی خواهد بود.

تویوتا استدلال می‌کند که فقدان تمرکز زیاد روی خودروهای برقی و انجام چندین کار متفاوت، بهترین راه برای کاهش تولید کربن است.

سهم بازار خودروهای برقی تویوتا نزولی بوده و این خودروساز در پذیرش محصولات برقی بسیار کُند عمل کرده و باعث ناامیدی سهام‌داران شده است.

اکنون فروش خودروهای برقی با رکود دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. بازار خودروهای برقی ایالات متحده با وجود فروش چشمگیر، تلاش بسیار زیادی کرد تا رشد در سال ۲۰۲۳ هم حفظ شود.

انتظار می‌رود روند پذیرش خودروهای الکتریکی در بازار چین در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد. تحلیلگران در این زمینه، به مشکلات اقتصادی اشاره می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات