نمایشگاه CES 2024 فرصتی کم‌نظیر برای خودروسازان است

یک‌شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
خودروی Afeela از نمای کناری روی صحنه
CES قدم‌به‌قدم در حال پشت‌سر‌گذاشتن رقبا و تبدیل‌شدن به بهترین نمایشگاه خودرو است.
تبلیغات

رویداد CES 2024 که زمان زیادی به شروعش در لاس‌وگاس نمانده است، به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری صنعت فناوری چیزهایی بسیار فراتر از دنیای خودرو را پوشش می‌دهد؛ اما با نیم‌نگاهی به پاپس‌کشیدن روزافزون خودروسازانی مانند کرایسلر و جنرال موتورز از نمایشگاه‌های اختصاصی خودرو و حتی CES، شانس CES امسال برای استحکام موقعیت خود به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعت خودرو در آمریکای‌شمالی بیشتر از همیشه است.

درحالی‌که CES بیشتر روی خودروهای کانسپت‌ آینده‌نگرانه تمرکز دارد، نمایشگاه‌های سنتی خودرو به نمایش مدل‌های در حال تولید فعلی ادامه می‌دهند که برای خرید نیز در‌دسترس‌اند. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد که خودروسازان علاقه‌ی خود را به حضور در فرم قدیمی نمایشگاه‌های خودرو از دست داده‌اند. برای مثال، استلانتیس، خودروساز چندملیتی صاحب برند‌هایی چون کرایسلر و داج و مازراتی، اخیراً غیبت خود از نمایشگاه‌های خودرو شیکاگو، تورنتو، لس‌آنجلس و CES امسال را اعلام کرد.

نمای خارجی خودرو مفهومی بی ام و BMW i Vision Dee
خودروی کانسپت BMW در CES 2023

درمقابل، CES به ویترینی برای به‌نمایش‌گذاشتن خودروهای مفهومی چشم‌نواز و فناوری‌های پیش‌گامانه‌ی صنعت خودرو تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، خودروسازان بزرگی مانند بی ام و و هوندا کانسپت‌های خیره‌کننده‌ای را در CES به‌نمایش گذاشته‌اند. از‌جمله‌ی آن‌ها خودرویی از بی ام و با قابلیت تغییر رنگ و دیگری نمونه‌ی اولیه‌ای از خودرو برقی آفیلا (Afeela) از هوندا و سونی در CES 2023 بود.

ممکن است امسال کانسپت‌های پرزرق‌وبرق در CES کمتر باشند؛ اما احتمالاً این نمایشگاه از هر نمایشگاه اختصاصی خودرو دیگری در آمریکای‌شمالی، خودرو‌های خبرساز‌تری را به خود خواهد دید.

فضای داخلی خودروی Afeela هوندا و سونی
خودروی Afeela در CES 2023

به‌علاوه، CES جایی است که سازندگان مختلف تازه‌ترین نورآوری‌های خود در مبحث افزایش ایمنی و کارایی خودرو‌ها و رانندگانشان را به‌نمایش می‌گذارند. برای مثال، سیستم‌های نظارتی داخل خودرو که با دوربین توجه راننده را پایش می‌کنند و باتری‌هایی با فناوری جدید که برد خودرو‌های الکتریکی را افزایش می‌دهند.

همچنین به‌روایت اتونیوز، حداقل یکی از شرکت‌کنندگان در CES امسال قصد رونمایی نوعی فناوری را دارد که به‌نوعی بینایی را برای افرادی شبیه‌سازی می‌کند که دچار بیماری «تباهی لکه‌ زرد» هستند یا نمی‌توانند ببینند. نمایشگاه‌های سنتی خودرو بر‌خلاف CES معمولاً فاقد چنین نوآوری‌هایی هستند.

هرچند به‌گفته‌ی گری شپیرو، مدیرعامل شرکت برگزارکننده‌ی CES، یعنی CTA، این نمایشگاه قصد ندارد با نمایشگاه اختصاصی خودرو رقابت کند، خروج برندی مانند استلانتیس که برای مدت‌ها بر بازاریابی در نمایشگاه‌های سنتی خودرو تمرکز داشت، همراه با حضور کم‌رنگ دیگر خودروسازان، آینده‌ی این نمایشگاه‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

درحالی‌که نمایشگاه‌های کلاسیک خودرو برای تکامل با مشکل مواجه شده‌اند، CES هویت پویای خود را حفظ کرده است و به گسترش مرزهای خود در حوزه‌های مختلف صنعت خودرو مانند خودروهای کانسپت، فناوری‌های افزایش ایمنی و نیز فناوری‌های خودران ادامه می‌دهد. به‌‌بیان دیگر، CES در حال شکست نمایشگاه‌های مخصوص خودرو در بازی خودشان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات