دستاوردهای خودرویی کوالکام در CES 2024 به‌نمایش درمی‌آیند

یک‌شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
طرح خوردو مفهومی با نورهای نئونی
کوالکام با تراشه‌های خانواده‌ی Ride Flex خود در CES 2024، برنامه‌های جذابی برای بهبود فناوری‌های هوشمند صنعت خودرو ارائه خواهد داد.
تبلیغات

کواکلام یک‌ سال قبل در رویداد CES 2023 سیستم-روی-چیپ‌های خانواده‌ی Snapdragon Ride Flex را برای خودروها رونمایی کرد. این تراشه‌ها برای گسترش مجموعه محصولات واحد دیجیتال اسنپدراگون در صنعت خودروسازی و کمک به بهبود سیستم‌های پیشرفته‌ی کمک‌راننده (ADAS) و برنامه‌های دیجیتالی کابین راننده و اطلاعات و سرگرمی در خودروهای رده‌پایین تا پرچم‌دار طراحی شده‌اند.

کوالکام در زمان معرفی سیستم‌-روی-چیپ‌های سری Ride Flex اسنپدراگون اعلام کرد که تولید این تراشه‌ها از اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و اکنون وارد سال جدید شده‌ایم و در آستانه‌ی CES 2024 هستیم. انتظار می‌رود هفته‌ی آینده شاهد انتشار به‌روزرسانی درباره‌ی Ride Flex باشیم و با همکاری شرکای کوالکام اولین خودروهای مجهز به سیستم-روی-چیپ‌های مذکور در سال جاری تولید و در سال ۲۰۲۵ به‌بازار عرضه خواهند شد.

Snapdragon Ride Flex درواقع شامل دو تراشه‌ی ۴ نانومتری یکپارچه می‌شود. یکی از این تراشه‌ها به‌عنوان بخش اصلی شناخته می‌شود و Safety Island نام دارد که از ترکیب واحد پردازش مرکزی با هسته‌های Kryo Gen 6 Arm v8.2 و کش L3 یکپارچه، پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 663، واحد پردازش عصبی (NPU)، واحد پردازش سیگنال تصویر (ISP)، دو واحد پردازش نمایشگر (DPU) برای پشتیبانی از چندین صفحه‌نمایش با وضوح چشمگیر، حافظه‌های مرتبط و ورودی‌ها و خروجی‌های مختلف تشکیل شده است.

پلتفرم خودرو اسنپدراگون Ride Flex در داخل خودرو

همه‌ی اجزای تشکیل‌دهنده‌ی Safety Island در Snapdragon Ride Flex گواهینامه‌های ایمنی را دریافت کرده‌اند. این بخش می‌تواند به‌طور مستقل یا در حالت اتصال با سیستم-روی-چیپ اصلی کار کند. چنین رویکرد انعطاف‌پذیری به Ride Flex اجازه می‌دهد تا به هدف اصلی خود یعنی پشتیبانی از بارهای کاری مختلف با حفظ سطوح حیاتی امینی دست یابد. ارائه‌ی این ویژگی‌ها روی قطعه‌ای یکپارچه در هزینه‌ها و فضای موردنیاز قطعات و کابل‌کشی کمتر به شرکت‌های سازنده‌ی خودرو کمک می‌کند.

پلتفرم خودرو اسنپدراگون Ride Flex در داخل خودرو

به‌نوشته‌ی فوربز، تراشه‌های خانواده‌ی Ride Flex کوالکام با چهارچوب نرم‌افزاری Snapdragon Rdie Vision هماهنگ شده‌اند. این بهینه‌سازی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار برای پشتیبانی از سطوح مختلف برنامه‌های کاربردی حیاتی و امنیتی تراشه ضروری هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب Snapdragon Ride Flex، مقیاس‌پذیری آن برای استفاده از انواع خودروها از مدل‌های اقتصادی گرفته تا مدل‌های گران‌قیمت و لوکس است. این تراشه‌ها با بهره‌گرفتن از نرم‌افزار Ride Vision امکان ارائه‌ی مجموعه‌ای از ابزارهای پیشرفته و هوشمند را در خودروها فراهم می‌سازند. سیستم-روی-چیپ‌های Ride Flex از ۵۰ تراعملیات‌برثانیه (TOPS) برای پردازش ویژگی‌های ایمنی حیاتی مثل ترمز اضطراری خودکار و تا ۲۰۰۰ ترا‌عملیات‌برثانیه برای پشتیبانی از رانندگی کاملاً خودکار بهره بهره می‌برند.

نکته‌ی جذاب دیگر اینکه مجموعه ابزارهای کوالکام به شرکت‌های خودروساز اجازه می‌دهد تا تجربه‌ی کاربری منسجمی در همه‌ی محصولات خود ارائه دهند و با صرفه‌جویی در هزینه‌های مهندسی، تمرکزشان را روی سفاری‌سازی قابلیت‌ها معطوف سازند و قیمت خودرو آن‌ها نیز چندان افزایش نیابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات