ترمز «کروز» کشیده شد؛ تعدیل یک‌چهارم کارمندان در پی تصادف خبر‌ساز

جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
ناوگان خودرو کروز / Cruise در پارکینگ
پس از جدایی مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار، اخراج ۹۰۰ نفر از کارمندان کروز، آینده‌ی این شرکت را در هاله‌ی ابهام فرو می‌برد.
تبلیغات

کروز، زیرمجموعه‌ی فعال در زمینه‌ی خودرو‌های خودران جنرال موتورز، ۹۰۰ تن از کارمندانش را که حدود یک‌چهارم نیروی کاری‌ این شرکت را تشکیل می‌دادند، اخراج کرده است. این تعدیل نیرو از پس‌لرزه‌های توقف ناوگان تاکسی‌های بدون‌ راننده‌ی کروز پس از حادثه‌ای است که چند ماه پیش روی داد.

در حادثه‌ی مورد بحث که دهم مهرماه به وقوع پیوست، پس از اینکه‌ یک عابرپیاده‌ی زن قربانی یک تصادف رانندگی شد، ناگهان در مسیر عبور یک تاکسی بدون‌ راننده‌ی کروز افتاد؛ سپس خودروی کروز این فرد را زیر گرفت و پس از اینکه او را درحالی که زیر خودرو گیر کرده بود، حدود ۶ متر روی زمین کشید، متوقف شد.

حادثه‌ی مورد بحث باعث شد تا مسئولان ایالت کالیفرنیا مجوز تست خودرو‌های بدون‌ راننده‌ی کروز را تعلیق کنند؛ به همین خاطر این شرکت مجبور به متوقف کردن تمامی فعالیت‌های خود در سطح ایالات متحده شد. جنرال موتورز نیز از کاهش بودجه‌ی کروز و همچنین افزایش نظارت‌ها روی آن خبر داد.

از آن زمان تاکنون، چندین تن از مدیران کروز این شرکت را ترک کرده‌اند؛ از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کایل وُگت، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل و دَن کَن، مدیر محصول، اشاره کرد. همین پنجشنبه نیز جنرال موتورز عذر ۹ مدیر دیگر این شرکت را خواست. مو الشناوی، معاون مهندسی، اکنون رئیس و مدیر ارشد فناوری کروز است.

الشناوی در یادداشتی به کارکنان گفت که اخراج‌ها افراد شاغل در عملیات‌های تجاری و عملکرد‌های شرکتی مرتبط را هدف قرار می‌دهند. کارمندان تحت تأثیر تا ۲۳ بهمن‌ماه در لیست حقوق این شرکت باقی می‌مانند و تا ۸ هفته‌ی دیگر حقوق دریافت می‌کنند؛ کارکنان قدیمی به ازای هر سالی که در کروز بوده‌اند، دو هفته بیش‌تر حقوق می‌گیرند. تمامی این کارمندان پاداش و مزایای طولانی مدت دریافت خواهند کرد.

کروز گفته که در نهایت عملیات خودرو‌های بدون‌راننده‌اش را به صورت محدود و فقط در یک شهر، احتمالاً سن‌فرانسیسکو، آغاز خواهد کرد؛ اما این‌بار به‌جای تمرکز روی خودروهای بدون پدال و فرمان سفارشی اوریجین شاتل، از شورلت بولت به عنوان خودروی پایه‌ی خود استفاده می‌کند.

با اینکه جنرال موتورز از کاهش «صد‌ها میلیون‌ دلاری» هزینه‌های عملیاتی کروز خبر داده است؛ اما مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، پیش‌بینی می‌کند که خودرو‌های بدون راننده خیلی زودتر از انتظار افکار عمومی توسعه پیدا کنند.

هفت سال سخت از زمانی که جنرال موتورز کروز را برای تسریع تجاری‌سازی فناوری خودرو‌های خودران خریداری کرد، می‌گذرد. هرچند که در این مدت، نقاط عطفی مانند کسب مجوز فعالیت شبانه‌روزی تاکسی‌های رباتی در کالیفرنیا به دست آمد؛ اما تصادف اخیر با پنبه‌کردن همه‌ی رشته‌های کروز، باعث بازنشانی کامل فعالیت‌های این شرکت شد.

حال، کروز راهی به جز برگشتن به روزهای نخست و ثابت کردن ایمنی خودرو‌های خودمختارش به افکار عمومی نگران ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات