ایلان ماسک برای چندمین‌ بار وعده داد: تسلا به‌زودی به رانندگی کاملاً خودکار دست می‌یابد

دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سیستم نیمه خودران اتوپایلوت در خودروی الکتریکی / electric car تسلا / tesla
مدیرعامل تسلا قبلاً نیز بارها قول داده بود قابلیت رانندگی خودکار به‌زودی دردسترس قرار می‌گیرد.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا پیش‌ از این وعده داده بود شرکت متبوعش سال آینده به قابلیت رانندگی کاملاً خودکار دست خواهد یافت و اکنون می‌گوید این ویژگی امسال دردسترس قرار می‌گیرد.

ماسک سال ۲۰۱۴ وعده داد تسلا یک سال دیگر (یعنی سال ۲۰۱۵) به قابلیت رانندگی کاملاً خودکار دست خواهد یافت و تقریباً این وعده را هرسال تکرار کرد. اکنون میلیاردر معروف بار دیگر در جریان سخترانی خود در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی، با جدیت بسیار زیاد اعلام کرد قابلیت رانندگی خودکار به‌زودی دردسترس قرار خواهد گرفت.

ماسک در رویداد جهانی هوش مصنوعی گفت: «فکر می‌کنم ما به قابلیت رانندگی کاملاً خودکار و بدون نظارت انسان بسیار نزدیک شده‌ایم و احتمالاً اواخر سال جاری به این ویژگی دست خواهیم یافت.»

البته اتوماسیون رانندگی که ماسک به آن‌ها اشاره دارد با توجه به استانداردهای SAE، کمی شک‌برانگیز است. به‌نوشته‌ی فیوچریسم، این استانداردها، سطوح رانندگی خودکار را در مقیاسی بین عدد صفر تا پنج در نظر می‌گیرد. بدین‌ترتیب سطح پنج یعنی خودرو موردنظر می‌تواند به‌طور کاملاً خودکار و بدون نیاز به راننده، حرکت کند.

نسخه‌ی آزمایشی تسلا با نام گمراه‌کننده‌ی Full Self-Driving سطح دو استاندارد SAE را دریافت کرده و از نظر فنی راننده باید هر لحظه هوشیار بماند تا در صورت نیاز، رانندگی خودرو را در دست بگیرد.

بدین‌ترتیب ادعای ماسک مبنی‌بر اینکه تسلا، سطح ۳ استاندارد SAE را پشت گذاشته و در سال جاری به سطح چهار یا حتی پنج خواهد رسید، چندان منطقی نیست.

توجه به این نکته اهمیت دارد که سطح چهار استاندارد SAE امکان رانندگی خودکار را فقط برای شرایط یا مکان‌های خاص در نظر می‌گیرد. از طرفی سطح پنج این استاندارد یعنی خودرو موردنظر برای رانندگی خودکار در شرایط مختلف و همه‌ی جاده‌های جهان کاملاً بهینه شده؛‌ سطحی که هیچ شرکت خودروسازی‌ای حتی به آن نزدیک هم نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات