نشت بزرگ اطلاعات تسلا، هزاران نگرانی ایمنی را در مورد خودروهای این شرکت فاش کرد

شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
لوگوی شرکت تسلا / tesla روی در صندوق عقب خودروی الکتریکی
یکی از کارمندان تسلا حدود ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات فاش کرده است که با نگرانی‌های فراوان درمورد ایمنی و حریم خصوصی خودروهای این شرکت ارتباط دارد.
تبلیغات

یکی از کارکنان تسلا حدود ۲۳ هزار فایل و سند داخلی این شرکت را در اختیار نشریه‌ی آلمانی Handelsblatt قرار داده که این پرونده‌ها شامل اطلاعات شخصی بیش‌ از ۱۰۰ هزار کارمند کنونی و سابق تسلا و همچنین هزاران گزارش درمورد مشکلات سیستم‌های کمک‌راننده‌ی پیشرفته، Auto Pilot و سیستم رانندگی کاملاً خودکار این شرکت است.

اولین شکایت‌ها در فهرست اطلاعات فاش‌شده‌ی شرکت تسلا به سال ۲۰۱۵ و جدیدترین آن‌ها به مارس ۲۰۲۲ بازمی‌گردد. بیشتر شکایت‌ها از طرف مشتریان آمریکایی این خودروساز مطرح شده‌اند؛ اگرچه مشکلات مشتریان اروپایی و آسیایی نیز در این اسناد وجود دارد.

در اسناد فاش‌شده‌ی تسلا بیش‌ از ۲۴۰۰ مورد حاکی از مشکلات ناگهانی مرتبط با شتاب ناخواسته است. اگرچه Auto Pilot و FSD طی چند سال اخیر بسیار خبرساز بوده‌اند اما اواسط دهه‌ی ۲۰۱۰ گزارش‌های زیادی مبنی‌بر شتاب‌گرفتن خودبه‌خود خودروهای تسلا منتشر شده که ۲۳۲ مورد آن مربوط به مشتریان ایالات‌متحده است. در مواردی مانند این مشخص می‌شود اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه هیچ مدرکی دال بر مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری پیدا نکرد و خطای راننده را مقصر دانست.

بیش‌ از ۱۵۰۰ شکایت مرتبط با ترمز، ازجمله ۱۳۹ مورد ترمز فانتوم و ۳۸۳ مورد توقف عملکرد این سیستم در ارتباط با خودروهای تسلا مطرح شده است. اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه در فوریه‌ی ۲۰۲۲ پس‌ از دریافت صدها شکایت که بعد از انتشار مقاله‌ای در واشنگتن‌پست مطرح شدند، تحقیقات ایمنی را درمورد مشکل ترمز فانتوم تسلا آغاز کرده است. البته این مشکل همچنان وجود دارد و پس‌ از اینکه تسلا برنامه‌ی FSD بتای خود را دردسترس همه‌ی دارندگان خودروهای این شرکت قرار داد، فقط طی یک روز هشت مورد گزارش تصادف دریافت کرد.

براساس اعلام Handelsblatt، بیش‌ از هزار تصادف مرتبط با مشکلات ترمز و بیش‌ از ۳ هزار ورودی وجود داشته که مشتریان تسلا نگرانی‌های ایمنی را درمورد سیستم کمک‌راننده‌ی این شرکت گزارش داده‌اند. نشریه‌ی آلمانی برای تأیید صحت اطلاعات با مالکان خودروهای تسلا نیز تماس گرفت.

به‌عنوان مثال، پزشکی از کالیفرنیا که نخواست نامی از او فاش شود توضیحاتی درمورد حادثه‌ای در پاییز ۲۰۲۱ به Handelsblatt ارائه داد. او می‌خواست در پارکینگ بپیچد که ناگهان خودروی تسلا مثل ماشین مسابقه‌ای شتاب گرفت. این مشتری می‌گوید: «سعی کردم خودرو را هدایت کنم اما با ستون سیمانی برخورد کردم. ایربگ هم کار نکرد و من مات و مبهوت بودم.»

توماس کارل سوئیسی در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ به‌دلیل ۱۲ مرتبه عملکرد نادرست ترمز خودرو خود به تسلا شکایت کرد. کارل حدود ۱۰ سال مشتری دائمی این شرکت بود، اما همان‌طور که مکاتبات ایمیلی با تسلا مشخص می‌کند، خودرو مدل اس او با مشکلاتی مواجه بوده است. او در یکی از شکایت‌های خود نوشت: «سلام آقایان، باور می‌کنید دیگر اعصابی برایم باقی نمانده؟»

براساس اعلام مانفرد شون، او نیز اتفاقی مشابه کارل را در بزرگراه M14 تجربه کرد. شون به Handelsblatt گفت، یکم ژوئن ۲۰۱۹ در حال حرکت به‌سمت جلسه‌ای در ایالت میشیگان ایالات‌متحده بوده که تسلای وی به‌طور ناگهانی ترمز گرفته است. این اتفاق به‌قدری سریع بود که کمربند ایمنی خوردو، شون را نگه داشت و پس‌ از آن تقریباً متوقف شد و خودروی دیگری از پشت با او برخورد کرد.

پرونده‌های تسلا شامل موارد مشابه دیگری در آلمان است. یکی از مشتریان این شرکت می‌گوید تسلای او هنگام حرکت در بزرگراه به مانعی برخورد کرد و دلیل آن ترمز اضطراری Auto Pilot بود.

به‌نوشته‌ی ArsTechnica، فراتر از شکایت مشتریان، نشت داده‌های تسلا همچنین نشان می‌دهد این شرکت چگونه به مسائل یادشده واکنش نشان داده است. درواقع به‌نظر می‌رسد این برند خودروساز تعهد بسیار کمی نسبت‌ به مشتریانش دارد.

برای هر حادثه‌ای، نکات کلیدی بررسی فنی وجود دارد. کارمندانی که این بررسی را به‌طور منظم وارد سیستم می‌کنند، نشان می‌دهند این گزارش فقط برای استفاده‌های داخلی در نظر گرفته شده است. هر ورودی همچنین یادداشتی با حروف پررنگ دارد که فقط می‌توانند به‌صورت کلامی به مشتری ارائه شوند.

در بخشی از این سندها آمده است: «گزارش زیر را به‌صورت ایمیل یا پیام کتبی ارائه ندهید یا آن را ازطریق پست صوتی برای مشتری نفرستید. اطلاعات خودرو نیز نباید بدون مجوز منتشر شود.»

مشتریانی که Handelsblatt با آن‌ها صحبت کرده، تصور می‌کنند کارکنان تسلا از ارتباط کتبی اجتناب می‌کنند. پزشک دیگری از کالیفرنیا دراین مورد می‌گوید تسلا هرگز ایمیلی برای او ارسال نکرده و همه‌چیز را همیشه شفاهی ارائه داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات