خبر بد ایلان ماسک برای طرفداران سایبرتراک

شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
سایبرتراک تسلا / Tesla Cybertruck نمای جلو در بیابان
ایلان ماسک در جلسه‌ی اخیرش با سهام‌داران تسلا اعلام کرد سایبرتراک با قیمتی بیشتر از آنچه در سال ۲۰۱۹ اعلام شده بود، به‌دست مشتریان خواهد رسید.
تبلیغات

سایبرتراک تسلا احتمالاً پرطرفدارترین محصول این شرکت است. این پیکاپ افسانه‌ای به‌دلیل طراحی بسیار غیرمعمول و آینده‌نگرانه‌اش که با الهام از سفیه‌های فضایی ساخته شده است، هنگام معرفی توجهات بسیار زیادی را به‌ خود جلب کرد. این خودرو چند سال قبل معرفی شد؛ اما همچنان دردسترس مشتریان قرار نگرفته است.

برنامه‌ی تسلا در سال ۲۰۱۹ این بود که پیکاپ جدیدش را با قیمت ۳۹,۹۰۰ دلار روانه‌ی بازار کند. این خودرو بسیار امیدوارکننده بود؛ اما ظاهراً مدل نهایی آن با نمونه‌ی معرفی‌شده شد تفاوت خواهد داشت. ایلان ماسک اخیراً خبری اعلام کرد که شاید طرفداران سایبرتراک را ناراحت کند.

او در جلسه‌ی ماه جاری با سهام‌داران تسلا اعلام کرد مشکلات اقتصادی گسترده‌ روی برنامه‌های شرکتش برای عرضه‌ی سایبرتراک تأثیر گذاشته است. ماسک می‌گوید قیمت این خودرو با برچسب قیمتی اولیه‌ی آن متفاوت خواهد بود.

وضعیت اقتصادی در سال ۲۰۲۳ با سال ۲۰۱۹ بسیار متفاوت است. ما بیماری همه‌گیر و جنگ و بحران بزرگی در صنعت تراشه‌سازی تجربه کردیم. علاوه‌براین، می‌توانیم به محدودیت‌های تسلا پس‌ از مبارزه‌ی ایلان ماسک برای خرید توییتر اشاره کنیم.

به‌گفته‌ی مدیرعامل توییتر، از سال ۲۰۱۹ تا‌کنون اتفاقات زیادی افتاده است؛ به‌همین‌دلیل، مشخصات و قیمت‌گذاری سایبرتراک متفاوت خواهد بود. ماسک می‌گوید از اعلام خبرهای بد متنفر است؛ اما باتوجه‌به شرایط موجود، افزایش قیمت این خودرو برقی کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد. تورم در اقتصاد جهانی و مسائل مختلف باعث می‌شود شرایط فروش بسیاری از محصولات درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹ تغییر کند.

ماسک جزئیاتی دیگری نیز از سایبرتراک ارائه داد. او با وجود اعلام خبر بد درباره‌ی افزایش قیمت این محصول، سعی کرد فضایی تبلیغاتی ایجاد کند؛ به‌همین‌دلیل، از خودرو مذکور تعریف و تمجید کرد و گفت:

سرعت سایبرتراک برقی ازنظر تئوری می‌تواند در کمتر از ۳ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و این رکورد بسیار چشمگیر است. ظاهر این خودرو نیز زاویه‌دار و آینده‌نگرانه طراحی شده است؛ به‌همین‌دلیل، در کانون توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است. به‌هرحال، هنوز نمی‌دانیم این پیکاپ چه زمانی برای عرضه به بازار آماده خواهد شد.
- ایلان ماسک
Tesla Cybertruck

بدنه‌ی بیرونی سایبرتراک تسلا از جنس فولاد ضدزنگ ضدگلوله است. علاوه‌براین، جدیدترین پیشرفت‌های این شرکت در حوزه‌ی فناوری روی خودرو مذکور ارائه خواهد شد. به‌عنوان مثال، این خودرو از رانندگی خودکار پشتیبانی می‌کند و وظایف مختلف دیگر را نیز به‌طور‌خودکار انجام می‌دهد. سایبرتراک با هربار شارژ تا ۵۰۰ مایل (حدود ۸۰۰ کیلومتر) مسافت را طی می‌کند؛ اما مشخص نیست همه‌ی ویژگی‌های مدل معرفی‌شده در سال ۲۰۱۹ در نسخه‌ی نهایی این خودرو ارائه خواهند شد یا خیر.

گیزچاینا می‌نویسد پس‌ از اینکه ماسک شبکه‌ی اجتماعی توییتر را با تمام مشکلاتش ازآنِ خود کرد، تسلا مقداری از ارزش بازار خود را از دست داد؛ اما این زیان به‌سرعت جبران شد. اگرچه بسیاری انتظار داشتند معامله‌ی خرید توییتر تأثیر زیادی روی خودروساز برقی بگذارد، در واقعیت نتایجی خلاف این پیش‌بینی‌ها رخ داد. باید اشاره کنیم از هر ۱۰۰ دلار درآمد تسلا، ۲۶ دلار آن سود است که رقم بسیار زیادی محسوب می‌شود.

علاوه‌براین، تسلا بین ۱۰ خودروساز بزرگ جهان بیشترین حاشیه‌ی سود را دارد و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای بهبود خودروهای این شرکت باعث می‌شود مزیت رقابتی آن در بازار افزایش یابد. این برند اخیراً برای مشتریان آمریکایی خود، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته که باعث افزایش تقاضا برای محصولات آن شده است. اکنون باید دید سایبرتراک سرانجام در سال جاری روانه‌ی بازار خواهد شد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات