تسلا هزینه تولید نسل بعدی خودروهای برقی خود را به نصف کاهش می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک تسلا
تسلا هزینه‌های ساخت نسل بعدی خودروهای خود را با استفاده از تکنیک‌های نوآورانه‌ی تولید و تأسیس از کارخانه‌های کوچک‌تر، تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.
تبلیغات

ایلان‌ ماسک، مدیرعامل تسلا و سایر مدیران این خودروساز در جلسه‌ی اخیر خود با سرمایه‌گذاران، توضیحات جالبی درمورد اهداف خود ارائه دادند.

تغییرات مدنظر ایلان ماسک می‌تواند هزینه‌های تولید نسل جدید خودروهای این شرکت را به حدود ۲۵ هزار دلار برساند. بسیاری از سرمایه‌گذاران امیدوار بودند نگاهی اجمالی به مدل بعدی خودروی برقی این شرکت داشته باشند اما ماسک گفت تا زمانی‌که محصول جدید، آماده‌ی رونمایی نباشد درمعرض دید قرار نخواهد گرفت.

سهام تسلا در معاملات ساعات کاری پس‌از جلسه‌ی مدیران این شرکت با سرمایه‌گذاران نزدیک به ۶ درصد سقوط کرد.

به‌گفته‌ی ماسک، تسلا می‌خواهد کارخانه‌ی جدیدی در مکزیک تأسیس کند. مدیران این شرکت می‌گویند کارخانه‌ی جدید هیچ‌یک از محصولات سایر کارخانه‌های تسلا را تولید نخواهد کرد و تأسیسات مکزیک درواقع برای تولید نسل بعدی خودروهای این برند درنظر گرفته شده است. ازطرف دیگر ماسک اخیراً اعلام کرد تسلا تا سال ۲۰۲۳ به بزرگ‌ترین خودروساز جهان تبدیل خواهد شد.

این احتمال وجود دارد که نسل بعدی خودروهای برقی تسلا، ابعادی کوچک‌تر نسبت‌به مدل‌های کنونی این شرکت داشته باشند تا بدین‌ترتیب هزینه‌های تولید آن‌ها کاهش یابد. بسیاری از خودروسازان دیگر نیز برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، هزینه‌های نیروی کار و حفظ حاشیه‌ی سود، خودروهایی با ابعاد کوچک‌تر در مکزیک تولید می‌کنند.

گرت نلسون، تحلیل‌گر CFRA، کاهش ارزش سهام تسلا را به نبود جزئيات درمورد نسل بعدی خودروهای این شرکت نسبت داد. این تحلیل‌گر می‌گوید تمرکز بلندمدت خودروساز مذکور احتمالاً برخی سرمایه‌گذاران آن را ناامید کرده است اما دیدگاه تسلا، توجیهی برای ارزش بالای سهام آن درمقایسه با سهام سایر شرکت‌های خودروسازی است. نسلون در بخش دیگری از توضیحات خود گفت:

آنچه مدیران تسلا اعلام کردند واقعاً نشان می‌دهد که نسبت‌به سایر شرکت‌های خودروساز، شایسته‌ی معاملات بزرگ هستند.
- گرت نلسون

فرانتس فون هولژاوزن، مدیر طراحی تسلا می‌گوید این شرکت باید هزینه‌های تولید خود را به‌میزان درخورتوجهی کاهش دهد تا بدین‌ترتیب به هدف بلندپروازانه‌ی تولید ۲۰ میلیون خودرو برقی تا سال ۲۰۲۳ دست یابد. این برند انتظار دارد درسال جاری ۱٫۸ میلیون خودرو الکتریکی تولید کند.

خودرو تسلا / Tesla مشکی در خط تولید کارخانه

هولژاوزن اظهارداشت تسلا خودروهای خود را با روش ماژولار و با ابعاد کوچک‌تر تولید و سپس آن‌ها را مونتاژ خواهد کرد. این سیستم به فضای کار کوچک‌تری نیاز دارد. ازطرف دیگر مدیران این شرکت می‌گویند کارخانه‌ی جدید تولید موتورهای الکتریکی خودروهای آینده‌ی آن‌ها، ازنظر وسعت، نصف کارخانه‌ی آستین خواهد بود و علاوه‌براین هزینه‌های آن ۶۵ درصد کم‌تر است.

تام ژو، یکی از مدیران ارشد تولید در تسلا می‌گوید:

این اقدام همچنین نشان می‌دهد که ما می‌توانیم همزمان کارخانه‌های بیشتری بسازیم.
- تام ژو

زاخاری کرخورن، مدیر مالی تسلا گفت این شرکت هزینه‌های تولید مدل‌های اولیه‌‌ی S و X و نسل دوم و سوم مدل‌های Y و مدل ۳ را به‌نصف کاهش داده است. این برند همچنین درحال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های تولید نسل بعدی خوردوهای برقی خود است اما قصد دارد به‌طور همزمان، مدل‌های بعدی را بهبود دهد.

تسلا همچنین اعلام کرده است وسایل نقلیه‌ی آینده‌ی خود را طوری طراحی خواهد کرد که سیم و ترانزیستور کم‌تری داشته باشند و میزان استفاده از فلزات گران‌قیمت در باتری‌ها را کاهش خواهد داد. کرخورن می‌گوید:

با صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، تعداد مشتریانی که می‌توانند محصولات ما را خریداری کنند، افزایش خواهد یافت.
- زاخاری کرخورن

ماسک می‌گوید میزان تقاضا برای خوردوهای تسلا زیاد است اما بسیاری از افراد درحال‌حاضر شرایط مالی خرید این محصولات را ندارند.

مدیران تسلا اعلام کرده‌اند شرکت آن‌ها نسبت به سایر خودروسازان منحصربه‌فرد است زیرا همه‌ی افرادی که در طراحی و ساخت خودروهای آن نقش دارند در یک مکان حضور دارند. این شرکت همچنین بسیاری از قطعات و نرم‌افزارهای موردنیاز محصولاتش را تولید می‌کند و این درحالی است که سایر شرکت‌ها برای تولید محصولات خود به تأمین‌کنندگان مختلف وابسته هستند.

به گزارش APNews، تسلا از روز گذشته ۱۰ ایستگاه سوپرشارژ جدید را در اختیار صاحبان محصولات خود قرار داده است. این شرکت تصمیم دارد بسته‌ی شارژ نامحدود خانگی را نیز با قیمت ۳۰ دلار در ماه، در تگزاس ارائه دهد؛ سیستمی که انرژی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

کرخورن در بخش دیگری از توضیحات خود گفت طرح جامع جدید تسلا شامل پیشرفت محصولات، رشد سریع حجم تولید و پیشرفت فناوری می‌شود.

ماسک در جلسه‌ی اخیر تسلا با سرمایه‌گذاران اعلام کرد مسیر روشنی برای استفاده از انرژی‌های پایدار وجود دارد اما تقریباً همه‌چیز از انرژی سوخت‌های فسیلی گرفته تا برق تولیدشده با منابع تجدیدپذیر، تغییر خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات