ایلان ماسک در دادگاه: سهام اسپیس‌ ایکس بودجه خصوصی‌سازی تسلا را تأمین می‌کرد!

سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
توییتر و ایلان ماسک
ایلان ماسک باردیگر در جایگاه شاهد حضور یافت تا از توییت‌های سال ۲۰۱۸ خود دفاع کند.
تبلیغات

ایلان ماسک دوباره در جایگاه شهادت در دفاعیه‌ی توییت‌های «منابع مالی تأمین شد» سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) در دادگاه سان‌فرانسیسکو حاضر شد و گفت که می‌توانست با فروش سهام اسپیس‌ ایکس خود طرح خصوصی‌سازی تسلا را اجرا کند.

به‌گزارش Engadget، ماسک در جریان شهادت در دادگاهی که به‌‌دلیل شکایت سهام‌داران شرکت خودروسازی تسلا تشکیل شده، اعلام کرد: «سهام اسپیس‌ایکس به‌تنهایی معنی «منابع مالی تأمین شد» می‌دهد. این بدان‌معنا نیست که بخواهم سهام اسپیس‌ایکس را بفروشم؛ اما می‌توانستم این کار را انجام دهم. اگر به معامله توییتر نگاه کنید، می‌توانید ببینید که چنین کاری کردم و سهام تسلا را فروختم تا معامله توییتر را تکمیل کنم و در این‌جا نیز همین کار را می‌توانستم انجام دهم.» بااین‌حال، ماسک اعلام نکرد که چه میزان از سهام خود را حاضر بود بفروشد تا بتواند بودجه‌ی طرح خصوصی‌سازی را تأمین کند.

شکایت شاکیان براساس توییت پرسروصدای ماسک در سال ۲۰۱۸ است که در آن گفته بود: «به‌فکر طرح خصوصی‌سازی تسلا هستم، وقتی ارزش هر سهم آن ۴۲۰ دلار شود.» او حتی گفته بود «منابع مالی تأمین شده است». هفته‌ی گذشته، ماسک ابتدا برای پاسخ‌گویی درباره‌ی این پرونده خاص در جایگاه قرار گرفت تا از خود دربرابر شکواییه‌ای دفاع کند که توییت‌هایش موجب ایجاد خسارت مالی عظیمی برای شاکیان شده است.

سهام تسلا بعد از انتشار آن توییت‌ها موقتاً متوقف شد و در هفته‌های پس‌از‌آن نیز اوضاع بی‌ثباتی را سپری کرد. او در آن زمان گفت اینکه فردی توییتی را منتشر می‌کند «بدین‌معنا نیست که مردم آن را باور کنند یا آن فرد دقیقاً مطابق با آن عمل خواهد کرد.»

در این جلسه از دادگاه نیز، ایلان ماسک مجدداً ادعای قبلی خود مبنی‌بر توافق با صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان‌سعودی برای خصوصی‌سازی تسلا را تکرار کرد. او در‌این‌باره به دادگاه گفت که کشور در حمایت از این معامله صریح بود که درنهایت عملی نشد. شایعات حاکی از آن است که دادگاه درباره‌ی ارتباط ایلان ماسک با یاسر الرومیان، مدیرعامل صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی را بررسی کرده است.

مقام رسمی عربستان‌سعودی اعلام عمومی ماسک درباره‌ی صحبت‌هایشان را «غیرعاقلانه» خواند

طبق گزارش‌ها، تاریخچه‌ی پیامک‌های بین ماسک و الرومیان در‌اختیار هئیت‌منصفه قرار گرفته است که در آن پیام‌ها از توافق عقب‌نشینی می‌کنند. براساس پیام‌ها، مقام رسمی عربستان‌سعودی در پاسخ به ماسک گفته است که او اطلاعات کافی برای تعهد به خرید را نداشته است و اعلام عمومی ماسک درباره‌ی صحبت‌هایشان را «غیرعاقلانه» خواند.

تبعات یک توییت کوتاه؛ دادگاه سرنوشت‌ساز ایلان ماسک در سان فرانسیسکو شروع شد
ایلان ماسک از امروز در دادگاه جدیدی که با محوریت وعده‌های گمراه‌کننده‌ی خصوصی‌سازی تسلا برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کند.
مبین احمدی
مطالعه '7
تبعات یک توییت کوتاه؛ دادگاه سرنوشت‌ساز ایلان ماسک در سان فرانسیسکو شروع شد

وکیل شاکیان نیز برای ماسک پرسشی مطرح کرد که احتمالاً پرسش بسیاری از ما نیز باشد: آیا ۴۲۰ دلار ارزش هر سهم در توییت منتشرشده، اشاره‌ای طنز به ماریجوآنا بوده است یا خیر. ظاهراً شوخی و اشاره‌ی طنزی در کار نبوده است و او آن را به این دلیل انتخاب کرده است که «حدود ۲۰ درصد از صرف سهام (Premium) ارزش اسمی سهام تسلا را منعکس می‌کند». صرف سهام زمانی اتفاق می‌افتد که سهمی بیشتر از ارزش اسمی آن معامله شود و تفاوت بین ارزش اسمی و ارزش دریافتی به‌‌دلیل فروش سهام جدید، صرف سهام در نظر گرفته می‌شود.

به‌هرحال، ایلان ماسک مجدداً باید در روز سه‌شنبه در دادگاه شهادت دهد؛ بنابراین، احتمالاً جزئیات بیشتری درباره‌ی شکست طرح خصوصی‌سازی تسلا به‌دست می‌آید. نشریه بلومبرگ در گزارش خود درباره‌ی این پرونده می‌گوید که قاضی پرونده قبلاً تشخیص داده بود که توییت‌های ماسک «به‌طور‌عینی دروغ و بی‌پروا» هستند؛ اما شاکیان هنوز باید ثابت کنند که ماسک از گمراه‌کنندگی توییت‌های خود مطلع بوده و توییت‌های او، آنان را متضرر کرده است. بنابراین، تنها در این صورت است که آن‌ها برنده‌ی پرونده خواهند شد.

ماسک و تسلا پیش‌تر مجبور شدند که هرکدام مبلغ ۲۰ میلیون دلار به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) بابت پرونده‌ای مجزا درباره‌ی این توییت‌ها بپردازند که او را متهم به «بیانیه‌های غلط و گمراه‌کننده» کرد و می‌توانست حرکت او را به‌عنوان کلاه‌برداری قلمداد کرد. ماسک در جایگاه دادگاه گفت که درباره‌ی اسپیس‌ایکس با کمیسیون SEC صحبت کرده است؛ اما وکیل شاکیان «عمداً آن را از هیئت‌منصفه مستثنی کرده است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات