چشم‌انداز مرسدس بنز برای آینده یک خودروی الکتریکی لوکس با برد هزار کیلومتر است

سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
مرسدس‌بنز چشم‌انداز خود از خودروهای الکتریکی آینده را با معرفی Vision EQXX به نمایش گذاشت.
تبلیغات

مرسدس‌بنز روز دوشنبه از خودرو Vision EQXX رونمایی کرد. این محصول یک خودروی مفهومی بوده که قرار است آینده‌ی خودروهای الکتریکی این خودروساز را نشان دهد. طراحی چشم‌نواز با مهندسی پیشرفته که قدرت، کارایی و شارژدهی قابل‌توجهی را در یک بسته‌ی جمع‌وجور و اسپرت ارائه می‌دهد.

به گزارش تک‌کرانچ، مرسدس در طی رونمایی دیجیتالی از EQXX قبل از نمایشگاه فناوری CES گفت که این محصول از ایده به نمونه‌ی اولیه تبدیل شده است. این خودرو پایه‌ای برای خودروهای الکتریکی آینده‌ی مرسدس‌بنز است. هدف مرسدس‌بنز از تولید EQXX فقط بهبود طراحی ظاهری نمای بیرونی این محصول نبوده است. این شرکت در عوض از خودرو مورد اشاره به‌عنوان زمینه‌ای برای اثبات اینکه تا چه‌حد می‌تواند طراحی و مهندسی را به جلو پیش ببرد، استفاده کرد. تمرکز این شرکت بر بهبود چگالی انرژی باتری و افزایش راندمان کلی با کاهش وزن خودرو با استفاده از برخی مواد سبک‌وزن از جمله برای بخش جعبه‌ی باتری و دیسک‌های ترمز و طراحی آیرودینامیکی بوده است. این خودرو همچنین از تایرهای مقاوم و یک پیشرانه‌ی الکتریکی جمع‌وجور جدید بهره می‌برد.

مرسدس بنز EQXX

شاسی EQXX به زیرفریم سبک‌وزن F1 مجهز شده است و این خودرو از معماری الکتریکی ۹۰۰ ولتی بهره می‌برد که به گفته‌ی مرسدس‌بنز، یک ابزار تحقیقاتی بسیار مفید برای توسعه‌ی الکترونیک قدرت محسوب می‌شود.

از جمله جزئیات دیگری که به خودرو الکتریکی EQXX مرسدس‌بنز اضافه شده، پنل‌های سقف بسیار نازک است که باعث می‌شود برد سیستم باتری این خودرو تا ۱۵٫۵ (تقریباً ۲۴ کیلومتر) مایل افزایش یابد.

نتیجه‌ی نهایی، خودرویی است که به اعلام مرسدس‌بنز، با هر بار شارژ کامل می‌توان تا ۶۲۰ مایل (حدود هزار کیلومتر) با آن رانندگی کرد. در واقع بازدهی باتری این خودرو ۹۵ درصد است و این یعنی ۹۵ درصد انرژی باتری‌ به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

مرسدس بنز EQXX

مرسدس‌بنز برای توسعه‌ی این خودروی برقی آینده‌نگرانه و کارآمد، از بخش تحقیق‌وتوسعه‌ و همچنین افرادی از تیم‌های فرمول یک و فرمول E بهره گرفته است.

مارکوس شافر، عضو هیئت‌مدیره‌ی دایملر AG و مدیر ارشد فناوری مرسدس‌بنز، مسئول توسعه و تدارکات گفت:

خودروهای برقی ثابت می‌کنند که نوآوری‌های موتوراسپرت؛ جایی که پیشرانه‌ها در حال‌ حاضر به‌شدت الکتریکی هستند، ارتباط فوری با توسعه‌ی خودروهای جاده‌ای دارد.

مرسدس‌بنز و تیم HPP این شرکت به‌جای افزایش ابعاد باتری، بسته‌ی باتری جدیدی با چگالی انرژی نزدیک به 400Wh/L توسعه داده‌اند. این شرکت گفت که این رقم معیار چیزی است که امکان قرار دادن یک بسته باتری با کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت انرژی قابل استفاده را در ابعاد فشرده‌ی EQXX فراهم می‌کند.

به گفته‌ی آدام آلسوپ، مدیر فناوری پیشرفته‌ی HPP درمورد خودروی الکتریکی EQS که سال ۲۰۲۱ معرفی شد گفت:

در واقع ما انرژی EQS را در یک خودروی کوچک‌تر قرار داده‌ایم. EQXX تقریباً همان‌ مقدار انرژی دارد اما ابعاد آن کوچک‌تر بوده و وزن آن نیز ۳۰ درصد کاهش یافته است. سیستم مدیریت باتری و الکترونیک قدرت با تمرکز مطلق بر کاهش هدر رفت انرژی طراحی شده است. ما در راه رسیدن به این نقطه‌ی عطف، موارد زیادی را یاد گرفتیم که در برنامه‌های توسعه‌ی آینده جریان خواهد یافت.

مرسدس‌بنز توانست چگالی انرژی را تا حدی از آنچه این شرکت به‌عنوان «پیشرفت درخورتوجه»در شیمی آندها توصیف می‌کند، افزایش دهد که دارای محتوای سیلیکون بالاتر و ترکیب پیشرفته‌ای است که به آن اجازه می‌دهد انرژی بیشتری نسبت به آندهای معمولی در خود نگه دارد.

مرسدس بنز EQXX

نمای بیرونی، جلوی شیب‌دار با پنجره‌ی مشکی براق با برجستگی‌های رزگلد، به‌علاوه یک الگوی ستاره‌ی دو بعدی در سپر جلو را نشان می‌دهد. چراغ‌های جلو دارای دو عنصر ستاره‌دار هستند که ابعاد بزرگ‌تری دارند و آرایه‌های نور پایین و نور بالا در پشت یک لنز مرکزی تعبیه شده‌اند. مرسدس می‌گوید که این آرایش ستاره و الگوی ستاره‌ی دو بعدی روی سپر، پیش‌نمایشی از جزئیات طراحی جلویی را ارائه می‌دهد که در مدل‌های آینده عرضه خواهد شد.

در داخل خودرو یک صفحه‌نمایش ۴۷.۵ اینچی LED با وضوح 8K وجود دارد. طبق گفته‌ی مرسدس، نمایشگر این خودرو اطلاعات سرگرمی را به کاربر نشان می‌دهد. این خودروساز با همکاری NAVIS Automotive Systems یک سیستم ناوبری سه‌بعدی ایجاد می‌کند که کاربران می‌توانند روی آن بزرگ‌نمایی کرده و برای این صفحه‌نمایش عظیم اسکرول کنند. EQXX مثل همه‌ی مدل‌های جدیدتر این شرکت از دستیار صوتی پیشرفته و نرم‌افزاری بهره می‌برد؛ دستیاری که رفتار راننده را در طول زمان یاد می‌گیرد.

مرسدس‌بنز اعلام کرد که بسیاری از قابلیت‌ها و پیشرفت‌های EQXX در حال‌ حاضر در مرحله‌ی تولید است که از جمله ویژگی‌ها می‌توان به معماری ماژولار این شرکت برای خودروهای کوچک و متوسط اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات