بازی‌های ویدئویی تسلا، ایمنی سرنشینان خودرو را به خطر می‌اندازند

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بعضی بازی‌های ویدئویی موجود در تسلا هنگام رانندگی نیز قابل اجرا هستند و این مسئله باعث به‌وجود آمدن نگرانی‌هایی درباره ایمنی سرنشینان خودروهای این شرکت شده است.
تبلیغات

تسلا در به‌روزرسانی خود به سرنشینان اجازه می‌دهد در حین حرکت، روی صفحه لمسی وسطی خودرو بازی‌های ویدئویی انجام دهند. درست است که چنین ویژگی سرگرم‌کننده محسوب می‌شود، اما مطمئنا برای بعضی سؤال است که آیا بازی کردن هنگام حرکت حواس راننده را پرت نمی‌کند؟ پیش‌ازاین، راننده تنها زمانی که وسیله نقلیه در حالت پارک بود می‌توانست بازی‌های ویدئویی انجام دهد.

اما به گزارش ورج و به نقل از نیویورک تایمز، تابستان گذشته به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر شد که امکان اجرای بازی‌های مختلف را بدون توجه به ثابت بودن یا نبودن خودرو فراهم می‌کرد. همین مسئله باعث شد نگرانی‌های جدی درباره ایمنی خودرو پیش بیاید.

ورج تأیید کرده در Tesla Model 3 عناوین Sky Force Reloaded ،Solitaire و The Battle of Polytopia، درحالی‌که وسیله نقلیه در حرکت است، روی صفحه لمسی مرکزی قابل اجرا هستند. صرفا پیامی نمایش داده می‌شود که از بازیکن می‌خواهد تأیید کند راننده نیست، اما به نظر نمی‌رسد پیام مذکور بازدارنده باشد. راننده‌ها می‌توانند به‌راحتی روی «I AM A Passenger» ضربه بزنند و بازی اکشن پیچیده‌ای مانند Sky Force را در حین حرکت خودرو انجام دهند.

بازی در تسلا

حتی پیش از این به‌روزرسانی، برخی از اپ‌های تعاملی خودروهای تسلا در حالت حرکت نیز قابل اجرا بودند که از آن‌ها می‌توان به صفحه طراحی و حالت کارائوکه موسیقی اشاره کرد. البته در همان اپ‌ها نیز به راننده هشدار داده می‌شد که شرکت نکند زیرا امنیت سفر به خطر می‌افتد.

یکی از مالکان Tesla Model 3 پس از اینکه متوجه شد می‌توان در حین رانندگی بازی نیز انجام داد، به NHTSA شکایت کرد. البته این تنها شکایتی نیست که از تسلا شده است. درحال‌حاضر این شرکت با ۵۹ شکایت از سوی صاحبان خودرو Tesla Model 3 مواجه است.

یکی از سخنگویان NHTSA به رویترز گفت که در حال «گفتگو» با این شرکت در مورد بازی‌های ویدیویی قابل پخش در ماشین‌های متحرک است. این سخنگو گفت:

تصادف‌های متاثر از حواس‌پرتی، به‌ویژه در خودروهایی که به مجموعه‌ای از فناوری‌ها مانند صفحه‌نمایش‌های سرگرمی مجهز هستند، نگران‌کننده هستند. ما از نگرانی‌ رانندگان آگاه بوده و در حال گفتگو در مورد این ویژگی با شرکت سازنده هستیم.

تسلا به رعایت قوانین ایمنی شهرت دارد. این شرکت نسخه‌ای از سیستم کمک‌راننده پیشرفته سطح ۲ خود را به نام «خودرانی کامل» (Full Self-Driving) ارائه می‌کند. البته این شرکت رانندگان را مجبور می‌کند حین استفاده از این قابلیت مراقب باشند.

بازی در تسلا

دولت ایالات متحده آمریکا نیز مجددا به این شرکت علاقه‌مند شده و اخیرا اعلام کرده است در حال بررسی حوادث مربوط به اتومبیل‌های تسلای دارای حالت اتوپایلوت که با خودروهای اضطراری پارک‌شده تصادف کرده‌اند، است. NHTSA نیز به دنبال اطلاعات بیشتر از تسلا در مورد آزمایش عمومی بتای خودرانی کامل (FSD) است.

تسلا همیشه در استفاده از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در صنعت خودرو پیشگام بوده است. این شرکت حتی مانند گوشی‌های هوشمند، خودروهای خود را به‌روزرسانی می‌کند. تسلا همچنین مجموعه کاملی از بازی‌های ویدیویی را با نام Tesla Arcade عرضه کرده است.

تسلا برای نظارت بر عملکرد خودرو هنگام استفاده از حالت «خودرانی کامل» که اکنون در مرحله بتا قرار دارد، از دوربین‌های داخلی استفاده می‌کند. این قابلیت خودرو را بین خطوط نگه داشته و به راننده اجازه می‌دهد از حالت فرمان خودکار و کروز کنترل تطبیقی در خیابان‌های محلی و غیر بزرگراهی استفاده کند. اما اکثریت قریب به اتفاق خودروهای تسلا از هیچ دوربینی برای ردیابی حرکات چشم راننده استفاده نمی‌کنند. بدین ترتیب نمی‌توان مطمئن بود که آیا حواس راننده به جاده هست یا خیر.

به‌طور کلی، حفظ امنیت سرنشینان از وظایف اصلی شرکت‌های سازننده خودرو است و باید دید در نهایت تسلا چه کاری برای افزایش ایمنی کاربران خود انجام می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات