طرح اولیه‌‌ی دوچرخه و موتورسیکلت برقی بی ام و رونمایی شد

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بی‌ام‌و موتوراد مدل‌های مفهومی یک دوچرخه و موتورسیکلت برقی را در نمایشگاه IAA مونیخ معرفی کرد. این محصولات از فناوری مکان‌یابی خودکار انطباقی و پلاک هوشمند استفاده می‌کنند.
تبلیغات

بیامو موتوراد تلاش کرد با معرفی مدل مفهومی CE-02 فضای بین موتورسیکلتهای کوچک و اسکوترها را پُر کند؛ اما ظاهراً ارائهی مدل یادشده آخرین تلاش بیامو نیست و این شرکت دو مدل مفهومی و آیندهنگرانهرا در نمایشگاه Mobility مونیخ ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته است. محصولات جدید موتوراد، دوچرخهی برقی آیویژن AMBY و موتورسیکلت ویژن AMBY نام دارند.

واژهی AMBY مخفف Adaptive Mobility به معنی حرکت انطباقی است و به گفتهی بیامو، این واژه باطن دو مفهوم حاضر در نمایشگاه IAA Mobility را نشان میدهد. در ابتدا باید به آیویژن AMBY توجه کرد. این دوچرخهی برقی با وجود وابستگی زیاد به چرخهی الکتریکی پدال، از تواناییهای کافی برخوردار است و جایگاهی بین دوچرخههای برقی و موتورسیکلتهای سبک دارد.

دوچرخه‌ی یادشده از نظر ظاهری بسیار زیبا است. همه‌ی زوایا تیز و تند هستند و ذات ورزشی و حال‌وهوایی آینده‌نگرانه دارند. از ویژگی‌های قابل توجه آن باید به فرمانی بزرگ و به‌کارگیری غیر معمول نواری‌های LED و مجهز به نوربالای خودکار اشاره کرد. از نواری‌هایی عمودی و یکپارچه‌ی لامپ‌های LED قرمز هم در قسمت پایین و پشت صندلی‌ استفاده می‌شود. طراحان بنا به دلایلی، یک نمایشگر جوهر الکترونیکی (E-Ink) را به منظور نمایش سبک رانندگی راکب در زیر چراغ‌های عقب قرار داده‌اند.

دوچرخه‌ی برقی بی‌ام‌و موتوراد آی‌ویژن AMBY در حال حرکت

میتوان از فضای موجود در میان لولههای آلومینیومی برای قرار دادن اشیاء استفاده کرد و بیامو انتظار دارد باتری ۲ هزار واتی موجود در این دوچرخه، در پایینترین سطح از همراهی پیشرانه، با هر بار شارژ  به راکب اجازه بدهد مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر پیمایش کند. یک موتور با مشخصاتی نامعلوم به پدالها وصل شده است و چرخ عقب روی بازویی دوار و یکطرفه قرار دارد که با استفاده از زنجیر به آنمتصل میشود.

آیویژن AMBY روی چرخهایی به اندازه ۲۷٫۵ اینچ قرار دارد. لاستیکهای این دوچرخه ضخیم هستند و در زمان حرکت ضربات ناشی از اصطکاک را جذب خواهند کرد؛ اما نباید از یاد بُرد که تعلیق جلو و عقب با فاصلهی ۱۲۰ میلیمتر در دسترس است و سیستم ABS اختصاصی برای بهکارگیری در این دوچرخه توسعه یافته.

طراحان بیامو برنامهای با هدف کنترل دوچرخهی آیویژن AMBY در محیطهای گوناگون و در سه سطح مختلف طراحی کردند. این برنامه روی تلفنهوشمند نصب میشود و به وسیلهی پد مغناطیسی و یکپارچهساز روی میلهی بالایی، نیروی دوچرخه را کنترل میکند.

بنابراین راکبان میتوانند در مسیرهای دوچرخهسواری، شهری و حومهی شهرها و جادهها به ترتیب ۲۵، ۴۵ و ۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشند. امکان فعالسازی دستی حالتهای مزبور وجود دارد؛ اما باید توجه کرد که بیامو فناوری تعیین محدودهی جغرافیایی را با استفاده از یک سرویس نقشهبرداری توسعه داده است و به این ترتیب به شکل خودکار سطح قدرت مناسب را مشخص میکند.

از آنجا که ایدهی تنظیم سرعت در حالتهای مختلف، خارج از چارچوبهای قانونی است؛ بیامو اشاره میکند که حتی اگر مطالعه روی این طرح به معنی نیاز به کسب مجوزهای بیشتر برای دوچرخهسواران باشد؛ میتوان از آن بهعنوان ابزاری برای ایجاد مباحث جدید استفاده کرد.

البته طراحان دوچرخه موتوراد پیش از این به مباحث مذکور توجه کرده‌اند و انتظار می‌رود این برنامه، همگام با آن‌ها به‌عنوان یک کلید دیجیتال و با به دست آوردن مجوزهای مناسب و کسب اطمینان از اعمال قانون و پوشش صحیح بیمه‌ای برای رانندگان، به محقق شدن این امر کمک کند.

استفاده از برنامه اختصاصی موتورسیکلت بی‌ام‌و موتوراد ویژن AMBY

این برنامه توان ارائهی دادههایی در رابطه با وضعیت دوچرخه‌سوار، اطلاعات راندن دوچرخه، سیستم ضد سرقت و...  دارد و همچنین به‌عنوان یک هشداردهنده فعال می‌شود و وضعیت عبور و مرور در پشت راکب را به او گزارش و در صورت لزوم هشدار میدهد. مشخصات راننده نیز به منظور استفاده از امکاناتی نظیر تنظیم برقی صندلی ذخیره خواهد شد و صندلی به شکل خودکار در ارتفاع مناسب قرار میگیرد. به گفته بیامو، امکان پایش فشار باد لاستیکها وجود دارد.

راکبان دوچرخه‌ی آی‌ویژن AMBY به منظور برخورداری از پشتیبانی پیشرانه باید کارهای مختلفی انجام بدهند؛ ولی در موتورسیکلت ویژن AMBY فقط باید از دسته‌ی گاز استفاده کرد. مشخصات باتری و حداکثر قدرت خروجی اعلام نشده است و ما فقط می‌دانیم موتورسیکلت بی‌ام‌و همانند دوچرخه‌ی برقی آی‌ویژن AMBY از سه حالت رانندگی پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت آن ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

مدل مفهومی ویژن AMBY برای از بین بردن فاصلهی میان دوچرخههای برقی و موتورسیکلت طراحی شده و ظاهری شبیه  یک موتورسیکلت اندورو دارد، صندلی آن یکپارچه و باریک و از نظر ظاهری آزاردهنده  است. اندازهی چرخ جلو ۲۶ اینچ است و از لاستیکی حجیم اما نازک استفاده میشود؛ ولی اندازهی لاستیک عقب ۲۴ اینچ و حجیم یا خوش‌هیکلتر است. به نظر میآید که بیامو انتظار دارد راکبان ویژن AMBY بهخوبی از آن برای بیراهنوردی استفاده کنند.

صندلی با زاویهای رو به بالا به سمت جلو کشیده شده است و به یک پایهی مغناطیسی تلفنهوشمند میرسد و در اینجا راکب ویژن AMBY میتواند با نگاهی گذرا به تلفنهمراه خود از مقدار شارژ باقی‌مانده (۱۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ)، حالت رانندگی مورد استفاده، سرعت فعلی و... مطلع شود. انتظار میرود جابجاییهای مرتبط به فناوری مکانیابی خودکار، روی پلاک و به منظور آگاهسازی سایر رانندگان حاضر در جاده نمایش داده شود.

ویژن AMBY یک چراغ LED کوچک و به شکل U دارد و چراغ عقب از دو بخش تشکیل میشود. ارتفاع صندلی ۸۳۰ میلیمتر و وزن آن ۶۵ کیلوگرم و نسبتاً سبک است.

در حال حاضر این مدل‌ها فقط در حدواندازه‌ی طرح‌هایی مفهومی هستند و موتوراد هیچ حرفی از  تولید آن‌ها در شرایط کنونی یا آینده نزده است؛ درواقع آن‌ها دریچه‌ای برای گفتگو درباره‌ی آینده هستند و قطعاً در این مورد موفق عمل خواهند کرد.

نمای جلوی دوچرخه‌ی برقی بی‌ام‌و موتوراد آی ویژن AMBY
نمای عقب دوچرخه‌ی برقی بی‌ام‌و موتوراد آی ویژن AMBY
دوچرخه‌ی برقی بی‌ام‌و موتوراد آی ویژن AMBY
دوچرخه‌ی برقی بی‌ام‌و موتوراد آی ویژن AMBY در حال حرکت
فضای ذخیره‌سازی و باتری دوچرخه‌ی برقی بی‌ام‌و موتوراد آی ویژن AMBY
موتورسیکلت بی‌ام‌و موتوراد ویژن AMBY در حال حرکت
موتورسیکلت بی‌ام‌و موتوراد ویژن AMBY در حال حرکت در شب
موتورسیکلت بی‌ام‌و موتوراد ویژن AMBY در حال حرکت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات