نیسان سیلویا تیونینگ لیبرتی واک با ۱۲۰۰ اسببخار قدرت رونمایی شد
از روزی که خودرو تولید شد، ایده شخصیسازی و تغییر بخشهای مختلف هر مدل هم بهوجود آمد. این روزها تیونینگ و تولید قطعات سفارشی خودرو یکی از کسبوکارهای موفقی است که برندهای شرقی و غربی زیادی در این بازار باهم رقابت میکنند.
بیشک ژاپن بهشت خودروهای سفارشی محسوب میشود که ویترین زیبایی از هنر و فرهنگ تیونینگ را بهنمایش میگذارد. شرکتهای ژاپنی تیونینگ خودرو هرکدام فلسفه خاص و مشتری خودشان را دارند و در سطح محلی تا جهانی فعالیت میکنند.
لیبرتی واک (Liberty Walk) یکی از شرکتهای ژاپنی تولیدکننده کیتهای بدنه و تیونینگ فنربندی و شاسی است که بهلطف تلاشهای مکانیکها و طراحانش، در جهان فعالیت میکند. کیتهای بدنه لیبرتی واک که معمولا عریض هستند و سبک ویژهای دارند، برای انواع خودروها مثل محصولات لامبورگینی، فراری، پورشه، نیسان، مکلارن، آئودی، بیامو، مرسدس بنز، مازراتی، مینی، دوج، کرایسلر، تویوتا، هوندا، فورد، لکسوس، جیپ و سوزوکی تولید میشود.
واتارو کاتو، بنیانگذار لیبرتی واک، سالها تلاش کرد تا این برند در اروپا مطرح شود و طراحی و نصب کیتهای بدنه روی خودروهای لوکس و سوپراسپرت اروپایی سرعت دیدهشدن این شرکت را بیشتر کرد. تنها یک دهه فعالیت کافی بود که لیبرتی واک فهرست طولانی سفارش کیت بدنه از کشورهای مختلف جهان داشته باشد. این شرکت حالا با معرفی جدیدترین محصولش، بهدنیای موتوراسپرت هم وارد شده است.
هدف لیبرتی واک رونمایی محصول جدیدش در نمایشگاه توکیو اتو سالن ۲۰۲۱ بود؛ اما ویروس کرونا برنامههای واتارو کاتو را بههم ریخت. بااینحال، کیت بدنه جدید این شرکت با همکاری مستقیم گروه TCP Magic و همزمان با شکلگیری تیم مسابقهای لیبرتی واک برای شرکت در رقابتهای فرمولا دریفت ژاپن رونمایی شد و تحسین طرفداران را بهدنبال داشت.
محصول جدید لیبرتی واک که روی شاسی نیسان سیلویا S15 سوار میشود، با الهام از خودروهای سری مسابقات Super Silhouette ژاپن طراحی شده است که تقریبا مشابه گروه پنج فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) دهه ۱۹۸۰ بود. خودروهای این مسابقات با کیتهای بدنه عریض و بالههای بزرگ و آیرودینامیک شناخته میشدند و در آن دوران، جوانان ژاپنی مثل واتارو کاتو را به مسابقهدادن در خیابانها وسوسه میکردند.
نیسان سیلویا S110 مسابقهای Super Silhouette سال ۱۹۸۳
لیبرتی واک با همکاری گروه TCP Magic که در تولید و تیونینگ موتورهای روتری شهرت دارد، یکی از خودروهای جذاب دریفت جهان را رونمایی کرده است. تمام پنلهای کیت بدنه لیبرتی واک جدید است؛ بهگونهای که اسپویلر بزرگ سپر جلو و بالههای کوچک روی کاپوت و گِلگیرهای عریض که در جلو ۵۰ میلیمتر و در عقب تا ۷۰ میلیمتر به بیرون کشیده شدهاند، ظاهر نیسان سیلویا S110 سال ۱۹۸۳ را یادآوری میکنند. لیبرتی واک در این خودرو از رینگهای اختصاصی خودش با ابعاد ۱۸ اینچ در تایرهای ۲۸۵ و ۲۶۵ میلیمتری استفاده کرده است. لیبرتی واک پیشازاین هم دو نمونه کیت بدنه خودروهای Super Silhouette رونمایی کرده بود که نمونه جدید سیلویا S15 با قیمت ۲۵،۱۳۵ دلار فروخته میشود.
کیت بدنه لیبرتی واک طراحی خاص و چشمگیری دارد؛ اما در بخش فنی نیز، سیلویا S15 کاملا دگرگون شده است. موتور این خودرو از نوع روتری (روتاری) با چهار روتور بوده که در گاراژ TCP Magic کاملا سفارشی تیونینگ شده است. درکنار چهار روتور، دو توربوشارژر برند گرت (Garrett) هر کدام با ۱/۳ بار بوست، ECU نکسوس R5 شرکت هلتک (Haltech)، انژکتور با ظرفیت ۲۰۰۰ سیسی در دقیقه برای هر روتور و رادیاتور PWR قرار گرفتهاند تا قدرت این خودرو به ۱۲۰۰ اسببخار و گشتاورش به ۹۶۱ نیوتنمتر برسد. واتارو کاتو در این پروژه ایده جذابی را عملی کرده که قطعا در مسابقات جهانی دریفت، طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد.