این روزها بیشتر خریداران خودرو به خودروهای شاسیبلند و کراساور تمایل دارند؛ ولی همچنان افراد علاقهمند به خودروهای سدان بسیارند. فروش تویوتا کمری امسال با ۱/۶ درصد کاهش به ۲۸۵ هزار دستگاه و فروش مدل بزرگتر آوالون نیز با کاهش ۱۶ درصدی، به ۲۴،۲۰۸ دستگاه رسیده است؛ باوجوداین، تویوتا همچنان به فکر مشتریان این دو خودرو است.
برخی از مشتریان این مدلها خودرویی چهارچرخ محرک با چسبندگی بیشتر را دوست دارند؛ اما نمیخواهند شاسیبلندی مانند مدلهای RAV4 یا هایلندر را بخرند. برای پاسخ به نیاز این دسته از مشتریان، تویوتا سدانهای خود را به سیستم چهارچرخ محرک نیز مجهز کرده است. بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ نیز، کمری در نسخهای دودیفرانسیل با نام All-Trac دردسترس بود؛ ولی مدل جدید دیگر چنین نامی را یدک نمیکشد.
سیستم چهارچرخ محرک جدید تویوتا با نام Dynamic Torque Control AWD در مدلهای ۲۰۲۰ کمری و ۲۰۲۱ آوالون را در بازار آمریکا میتوان سفارش داد. این سیستم چهارچرخ محرک با سامانهی بهکاررفته در تویوتا RAV4 جدید یکسان است و بسته به شرایط مسیر میتواند ۵۰ درصد از نیروی پیشرانه را به محور عقب انتقال دهد. وقتی هم به سیستم AWD نیازی وجود نداشته باشد، کنترلکنندهی الکترومغناطیسی کوپلینگ ارتباط محور عقب و دیفرانسیل را جدا میکند تا مصرف سوخت خودرو کمتر شود.
ناگفته نماند سیستم AWD را فقط در مدلهای چهارسیلندر ۲/۵ لیتری بنزینی کمری با قدرت ۲۰۲ اسببخار و جعبهدندهی خودکار هشتسرعته و در تیپهای LE و XLE و SE میتوان سفارش داد. کمری تیپ XSE و آوالون تیپ XLE نیز از این پیشرانه استفاده میکنند، با این تفاوت که قدرت به ۲۰۵ اسببخار رسیده و خروجیهای اگزوز نیز از یکی به دو عدد افزایش پیدا کردهاند.
بهگفتهی تویوتا، سیستم AWD بهگونهای طراحی شده تا بهمحض اینکه به آن نیاز نباشد، از مدار خارج شود. همچنین، تغییراتی در این سیستم داده شده تا تأثیر منفی روی فضای صندوق عقب و فضای سرنشینان نگذارد. البته وجود سیستم چهارچرخ محرک وزن خودرو را ۷۵ کیلوگرم افزایش داده است؛ بهطوریکه وزن تویوتا آوالون AWD حالا با نسخهی V6 این خودرو برابری میکند. فروش تویوتا کمری AWD از اوایل بهار و فروش آوالون AWD نیز از پاییز سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.
نظرات