پیشنهاد تاتا موتورز به جیلی و بی ام و برای شراکت در جگوار لندرور
شریکشدن در جگوار لندرور با خودروسازان چینی میتواند برای این شرکت بریتانیایی در بزرگترین بازار خودرو جهان بسیار سودمند باشد؛ جایی که فروش سال گذشتهی این شرکت ۵۰ درصد سقوط کرد و تاتاموتورز مجبور شد سرمایهگذاری خود را به ۳/۹ میلیارد دلار برساند. جگوار لندرور درزمینهی توسعهی پیشرانه و فناوری خودروهای برقی با بیامو ارتباط تنگاتنگی دارد؛ بنابراین، تعمیق روابط آنها سادهتر بهنظر میرسد. شایان ذکر است هرالد کروگر، مدیرعامل سابق بیامو، در اوت سال گذشته هرگونه سرمایهگذاری درزمینهی خرید سهام جگوار لندرور را رد کرده است.
هنوز مشخص نیست بیامو و جیلی چه پاسخی به پیشنهاد تاتاموتورز بدهند و مسئولان خودروساز چینی بهطور کامل مذاکره با تاتاموتورز دربارهی جگوار لندرور را تکذیب کردهاند. این در حالی است که مسئولان بیامو و تاتاموتورز از اظهارنظر دراینزمینه خودداری کردهاند.
شاید بزرگترین مانع برای هر شریک بالقوه در جگوار لندرور، مشکلات اقتصادی این شرکت باشد. تاتاموتورز قبلا ساماندادن به برخی از این مشکلات را آغاز کرده است و برای بهبود شرایط جگوار لندرور، ۹۱۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کرده است.
خودروساز انگلیسی درزمینهی کیفیت خودروها و شبکهی نمایندگی خود در چین با مشکلاتی روبهرو شده است. براساس گزارش بلومبرگ، برند جگوار لندرور قصد دارد در هزینههای خود صرفهجویی کند. در اوایل سال جاری، بیامو و جگوار لندرور اعلام کردند همکاری خود را برای توسعهی پیشرانههای احتراقداخلی تمدید میکنند. پیش از آن اعلامیه، دو خودروساز موافقت کرده بودند درزمینهی ساخت پیشرانههای برقی باهم همکاری کنند. تمدید این قرارداد به جگوار لندرور اجازه میدهد سرمایهگذاری خود را درزمینهی پیشرانههای احتراقداخلی کاهش دهد و درعوض، روی سیستمهای حملونقل آینده متمرکز شود. بیامو نیز با کاهش برخی از هزینههای توسعهی پیشرانههای خود، در این توافق امتیاز میگیرد. هنوز مشخص نیست جگوار لندرور قصد دارد در آینده در چه زمینههایی با بیامو همکاری کند.
اگرچه بسیاری از تحلیلگران صنعت خودرو در چند ماه گذشته حدس میزدند جگوار لندرور دراختیار بیامو قرار بگیرد، طبق گفتههای مدیرعامل تاتاموتورز، فروش کامل برندهای بریتانیایی در دستورکار قرار ندارد.
نظرات