یکی از مشاوران ارشد دولت چین در کنفرانسی اعلام کرد این کشور نیاز دارد در زمینهی توسعهی زیرساخت تولید سوخت هیدروژن برای خودروهایش سرمایهگذاری کند. ون گنگ، قائممقام CPPCC، در این باره گفت:
تجربه نشان میدهد مهمترین و بهروزترین روش توسعهی خودروهایی با سوخت هیدروژن، ارائهی زیرساختهایی برای تولید و انتقال و ذخیرهی این سوخت است.
ون که طرفدار خودروهای الکتریکی است، اعتقاد دارد نمیتوان خودروهایی با پیشرانهی احتراق داخلی را ممنوع کرد؛ چراکه چین کشوری بزرگ با فرهنگها و محیطزیست بسیار متنوع است و شاید این خودروها تا سالها بعد هم کارایی خود را حفظ کنند.
ون که در رسانههای چینی به پدر خودروهای الکتریکی معروف است، اکنون سرپرست پروژهی تحقیقاتی سوختهای نوین است که از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۳۵ به طول میانجامد.
او معتقد است خودروهای پیل سوختی برای مسافتهای طولانی بسیار مناسب هستند. چین بزرگترین بازار انرژیهای نوین و برقی را در اختیار دارد. این بازارها در چین ۶۲ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که در ابعاد جهانی این موضوع کاملا برعکس است. مدیران اجرایی و استادان دانشگاهها فشار زیادی به دولت چین آوردند تا توجه بیشتری به خودروهای پیل سوختی و هیدروژنی کند. آنها معتقدند این فناوری برای خودروهای تجاری مناسب است. ثمرهی تلاشهای اخیر را میتوان در خطتولید جیلی دید که مدتی پیش، اولین اتوبوس هیدروژنیاش را رونمایی کرد.
نظرات