کاهش فروش خودرو در چین همچنان ادامه دارد
بازار چین در سال گذشته، بهنظر میرسید بالاترین رتبهی صعودی خود را تجربه کرده باشد؛ ولی پس از سه دهه رشد اقتصادی پایدار، اکنون این بازار در مسیر سراشیبی قرار گرفته است. خودروسازان خارجی که رؤیای فروش پررونق در کلاس میانردهها در بازار چین را در سر میپروراندند، اکنون با مشکل بزرگی مواجه شدهاند. فروش خودروهای جدید در بازار پرجمعیتترین کشور جهان، در سال ۲۰۱۸ برای اولینبار در ۲۸ سال گذشته روند کاهشی در پیش گرفت.
این روند در دوماههی نخست سال ۲۰۱۹ هم ادامه پیدا کرده و سیر صعودی بهخود نگرفته است. بهگفتهی سازمان خودروسازان چین (CAAM)، خریداران در بازهی زمانی مذکور ۱.۴۸ میلیون دستگاه خودرو خریدهاند که این میزان درمقایسهبا سال گذشته، ۱۳.۸ درصد افت داشته است. بهگزارش رویترز، این رقم تا ماه اول ۲۰۱۹ تا ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده که باوجوداین، ۸ ماه رکود پشتسرهم را برای بازار چین بهدنبال داشته است.
عوامل اقتصادی در سال گذشته با افت مواجه شدند؛ بهگونهای که در سال ۲۰۱۸، میزان فروش کلی خودرو با کاهش ۵.۸ درصدی همراه بوده است. این درحالی است که بازار چین در مقطعی بهعنوان بازاری با روند صعودی توقفناپذیر شناخته میشد. بااینحال، فروش خودروهای پلاگین هیبریدی و الکتریکی با وجود مشوقهای دولتی ۵۳.۶ درصد افزایش پیدا کرده که کارخانههای داخلی بیشترِ آنها را فروختهاند.
شی جیوانهووا، از سازمان CAAM، دراینزمینه میگوید:
کاهش فروشی که در سال گذشته تجربه شد تا امسال هم ادامه پیدا کرده و وضعیت اقتصادی ضعیف بوده است. این مسئله عامل کاهش تقاضای مصرفکنندگان محسوب میشود. همچنین، مصرفکنندگان منتظر سیاستهای جدید دولت هستند.
دولت چین برنامههایی برای تحریک اقتصاد و بازار خودرو در نظر گرفته است. در وهلهی اول، پروژههای زیربنایی چندینمیلیارد دلاری در دست احداث است. در مناطق روستایی، تدابیری اندیشیده شده تا مردم بهسمت خرید خودروهای پاک تمایل پیدا کنند. شایان ذکر است در سال گذشته، فورد با کاهش فروش چشمگیر ۳۷ درصدی و جنرال موتورز هم با کاهش ۱۰ درصدی فروش مواجه شدند.