فوتون ساوانا؛ مشخصات فنی، قیمت و هر چه درباره آن باید بدانید

چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
مطالعه 22 دقیقه
شاسی‌بلند قدرتمند فوتون ساوانا، توسط عظیم خودرو در ایران عرضه می‌شود. این محصول، گران‌ترین خودروی چینی بازار خواهد بود و توانایی‌های بالایی در مسیرهای خارج جاده خواهد داشت. ساوانا از نظر قیمت، نزدیک به کراس‌اورهای کره‌ای مثل اسپورتیج و توسان است.
تبلیغات

 اولین خودروهای چینی که در سال‌های ۸۰ خورشیدی به ایران رسیدند، نسبتا ارزان‌قیمت و اقتصادی محسوب می‌شدند. این مدل‌ها، البته دارای امکانات عالی نبودند و صرفا، برتر از محصولات تولید داخل به نظر می‌رسیدند. در آن سال‌ها، انتظار خریدار ایرانی از یک خودروی چینی به نمایشگر روی داشبورد و سانروف محدود می‌شد. پیشرانه‌ی قدرتمند، سیستم دو دیفرانسیل و حتی بدنه‌ی بزرگ در حد یک شاسی‌بلند، دذ یک محصول ساخت چین وجود نداشت.  

با کاهش ارزش پول ملی ایران، قیمت خودروهای ساخت برندهای معتبر جهانی هم، بالا رفت؛ ضمن اینکه واردات این محصولات از گمرک نیز، با محدودیت مواجه شد. حالا، قیمت  شاسی‌بلندهای صفر کیلومتر چینی به ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان رسیده و به محصولی لوکس برای خریدار ایرانی تبدیل شده است. طبیعتا، افرادی که توانایی پرداخت مبالغ چندصد میلیونی برای یک خودرو داشته‌ باشند، توقع بالاتری نسبت به عامه‌ی مردم در زمینه‌ی امکانات فنی و رفاهی یک وسیله‌ی نقلیه دارند. با این اوصاف، بازار ایران به طیف جدیدی از خودروهایی چینی برای توجیه قیمت گزاف آن‌ها، نیاز خواهد داشت.

شرکت فوتون چین حدود ۲۲ سال قدمت دارد و اصولا به‌عنوان یک خودروساز شناخته نمی‌شود. برند فوتون، طی همکاری مشترک با گروه دایلمر (مالک مرسدس بنز) در صنعت اتوبوس و کامیون فعالیت گسترده‌‌تری در مقایسه با خودروهای سواری دارد. از نظر سهام، فوتون به‌عنوان زیرمجموعه‌ی گروه صنعتی بایک چین (BAIC Group) شناخته می‌شود. محصولات سواری این شرکت، شامل ون، وانت و شاسی‌بلند است که در کشور سازنده، روسیه و امریکای جنوبی حضور دارند. خودروسازی فوتون، برخلاف سابقه و تجربه‌ی اندک، به سرعت در حال رشد است و قراردهای همکاری با شرکت‌هایی از هند، ایتالیا و امریکای جنوبی دارد.

FOTON Suavana

اولین محصول فوتون که به ایران وارد شد، وانت دوکابین تونلند بود که در مدت کوتاه عرضه توسط ایران‌خودرو، به دلیل بهره‌گیری از پیشرانه‌ی توانمند دیزل و سیستم دو دیفرانسیل، به‌عنوان قدرتمندترین پیکاپ مونتاژ داخل، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت. حالا، عظیم خودرو به سراغ فوتون رفته است تا عرضه‌کننده‌ی شاسی‌بلند ساوانا در ایران باشد. این محصول چینی، با توجه به قیمت نجومی ۳۷۴ میلیون تومان، در صورت موفقیت به فروش در بازار ایران، تاریخ‌ساز خواهد شد.

طراحی ظاهری و بدنه

با نگاهی کوتاه به جدیدترین خودروهای چینی حاضر در بازار جهانی، متوجه بهبود این محصولات از دیدگاه طراحی بدنه می‌شویم. جک S7، بی‌وای‌دی S7، چری تیگو 7 و بسیاری دیگر از شاسی‌بلندهای چینی مدرن، ظاهری چشم‌گیر و جوان‌پسند دارند. این شرایط، البته در فوتون ساوانا دیده نمی‌شود و در نگاه اول، جذابیت چندانی فراهم نمی‌کند. این محصول، در سال ۲۰۱۴ و هنگام نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد.

FOTON Suavana

مهندسان فوتون، طراحی بدنه‌ی فوتون ساوانارا الهام‌گرفته از تویوتا هایلندر معرفی می‌کنند. البته، شباهت‌هایی میان ساوانا و هایلندر ۲۰۰۷ وجود دارد اما در مجموع، قیاس این دو از نظر زیبایی و پختگی در طراحی، نادرست به نظر می‌رسد. در نمای روبروی شاسی‌بلند فوتون، چراغ‌های قطره‌ای شکل با حالت خنثی دیده می‌شوند که حس یک شاسی‌بلند اسپرت یا لوکس را به بیننده منتقل نمی‌کنند. فاصله‌ی نسبتا زیادی میان روشنایی اصلی تا لبه‌ی جلوپنجره دیده می‌شود که در خودروهای امروزی به‌ندرت وجود دارد و مشابه هایلندر ۲۰۰۷ است. نوار LED روشنایی روز هم، داخل کاسه چراغ اصلی نیست و در پایین سپر، مجاور مه‌شکن ارائه می‌شود.

از معدود نکات مثبت در طراحی نمای روبروی ساوانا، باید به ادوات فلزی و براق کروم اشاره کرد که داخل جلوپنجره، پیرامون مه‌شکن و هواکش میان سپر وجود دارد. طراحان این خودرو، اهمیتی چندانی به پلاستیک سیاه‌رنگ ارزان‌قیمت برای نداشته‌ و بخش اصلی سپرها را با فلز همر‌نگ بدنه ارائه کرده‌اند. نسخه‌هایی از ساوانا، کاملا فاقد ادوات پلاستیکی سیاه در سپر و رکاب هستند. هرچند که بسیاری از تجهیزات بدنه، مثل چراغ‌ها، مه‌شکن‌های دایره‌ای و خصوصا جلوپنجره‌ی شبیه به هواکش کامیون، جذاب و چشم‌نواز به نظر نمی‌رسند؛ حجم‌دهی جالبی در بدنه‌ی فوتون ساوانا دیده می‌شود. خطوط عمیق، از ستون اول در نزدیکی شیشه‌ی جلو تا پایین سپر وجود دارند تا ناحیه‌ی مربوط به چراغ‌ها از جلوپنجره جدا شود و ساوانا، قدرتمند و پهن‌پکیر جلوه کند.

FOTON Suavana

از نمای جانبی، نمی‌توان ایراد بزرگی به طراحی شاسی‌بلند فوتون گرفت.  کشیدگی شیشه‌ها تا انتهای بدنه وجود دارد و دید مناسبی به صندوق عقب می‌دهد. پنجره‌ها داری قاب فلزی و کروک هستند؛ ضمن اینکه در طرفین با نمای مثلثی و نسبتا متقارن ارائه می‌شوند. این خودرو در نسخه‌ی پایه از رینگ آلومینیوم ۱۷ اینچ با لاستیک‌های عاج‌دار به پهنای ۲۶۵ میلی‌متر استفاده می‌کند که در مقایسه با سایز بدنه، چندان بزرگ نیستند؛ اما مناسب حرکت در مسیرهای خارج جاده به نظر می‌رسند. اسپویلر عقب و ریل باربند فلزی هم در تمامی مدل‌های ساوانا وجود دارد؛ در حالی‌که آینه‌ بغل‌ها، راهنمادار و نیمه فلزی هستند.

حجم‌دهی بدنه از نمای جانبی، قابل قبول است. خطی نسبتا عمیق از گوشه‌ی چراغ عقب تا گلگیر جلو و در امتداد دستگیره‌ها وجود دارد. منحنی‌های دایره‌ای شکل هم به گلگیرها و فضای پیرامون چرخ‌ها، حالتی حجیم و پهن‌پیکر می‌دهند؛ ضمن اینکه با خوبی در گوشه‌ها، محو می‌شوند.

FOTON Suavana

طراحی  پشت ساوانا،  ظاهر جذاب‌تری در مقایسه با نمای رو‌به‌رو دارد. برخلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای چینی که علاقه‌مند چراغ‌های بزرگ و خارج از عرف برای عقب هستند، ساوانا دارای هماهنگی قابل قبولی بین سایز ادوات پشت خودرو است. از سویی دیگر، کاستی‌ها و ناپختگی‌هایی در این نما دیده می‌شوند. به‌عنوان مثال، حالت چهارگوش و نسبتا بزرگ شیشه‌ی عقب با حالتی بیرون‌زده از محدوده‌ی درپوش صندوق، ناهماهنگ با دیگر اجزا به نظر می‌رسد. نسخه‌های آپشنال فوتون ساوانا، دارای سپر تمام فلزی و همرنگ بدنه هستند که حجیم و مناسب یک شاسی‌بلند اسپرت است. جایگاه مخصوص پلاک و بال (اسپویلر) عقب هم، به جذابیت نمای پشت ساوانا کمک کرده‌اند. این خودرو در تمامی نسخه‌ها، دارای زهوار کروم است؛ اما از نمونه‌های قدیمی برای چراغ‌های هشداردهنده‌ی روی سپر استفاده می‌کند که در شاسی‌بلندهای امروزی، استفاده نمی‌شود.

فوتون ساوانا دارای ابعادی به طول ۴۸۳۰ میلی‌متر با عرض ۱۹۱۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۸۸۵ میلی‌متر است که با فاصله محورهای ۲۷۹۰ میلی‌متر ارائه خواهد شد. کف اتاق این شاسی‌بلند به‌صورت استاندارد، ۲۲۰ میلی‌متر از سطح زمین فاصله دارد و برای گردش ۱۸۰ درجه (دور یک فرمان) دایره‌ای به شعاع ۶.۲۵ متر نیاز خواهد داشت. از نظر ابعاد بدنه، فوتون ساوانا بزرگ‌تر از هیوندای سانتافه است و مشابهت زیادی با لکسوس RX یا بی‌وای‌دی S۷ دارد.

فضای داخلی و کابین

ورود به کابین ساوانا، چندان هیجان‌انگیز و فراتر از انتظار نیست. طراحان این محصول، سعی کرده‌اند با کمترین هزینه و ترکیبی استاندارد از ادوات مختلف، فضایی ساده و کاربردی ایجاد کنند. این سبک طراحی از دیدگاه نگارنده، مورد پسند خریدار ایرانی نخواهد بود؛ خصوصا زمانی‌که قیمت نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان برای این شاسی‌بلند چینی پرداخت شود. به بیان بهتر، کابین ساده‌ی فوتون ساوانا با مواد خشک و ترکیب قدیمی، بیشتر مناسب یک وانت پیکاپ میان‌رده است تا یک محصول پهن‌پیکر و گران‌قیمت.

FOTON Suavana

برای علاقه‌مندان خودرو، کابین ساوانا دارای نکات جدید و خلاقانه در طراحی داخلی نیست. مجاری هوا با طرح عمودی در طرفین نمایشگر، توسط برندهای امریکایی و آلمانی سازنده‌ی شاسی‌بلند (خصوصا پورشه) استفاده می‌شود. این موضوع، البته با نمایی ساده‌تر در فوتون ساوانا وجود دارد. نسخه‌ی استاندارد، مشابه آنچه در تصویر بالا دیده می‌شود؛ فاقد نمایشگر لمسی هستند اما قرار است نمونه‌ی وارداتی مجهز به نمایشگر ۷ اینچ باشد. ترکیب کلیدهای گردان و دکمه‌ای در تمامی نسخه‌ها، ثابت خواهد بود.

FOTON Suavana

این خودرو، از سبک طراحی سیلندری برای پشت فرمان استفاده می‌کند که برای خودروهای امروزی، چندان جذابیتی ندارد و البته برای یک شاسی‌بلند چینی طراحی شده در سال ۲۰۱۴، شباهت پنل سرعت سنج و دور موتور به سوزوکی گرند ویتارا طبیعی است. رنگ پس‌زمینه‌ی این قسمت، آبی خواهد بود و نمایشگر تک‌رنگ ۳ اینچی برای اطلاع‌رسانی کامپیوتر سفری، در مرکز قرار دارد. طراحی فرمان، فراتر از کراس‌اورهای چینی، مثل لیفان X60 نیست و صرفا کلیدهای متعدد برای کنترل سیستم صوتی، تماس تلفنی و کروز دارد.

FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana

مواد به کار رفته در کابین، پلاستیک خشک فشرده با رنگ تیره است و از نظر کیفیت، پایین‌تر از کراس‌اورهای کره‌ای است، اما ارزان‌قیمت و آزاردهنده به نظر نمی‌‌رسد. در نسخه‌های ساده، تمامی سطح داشبورد و صندلی‌های سیاه‌رنگ هستند و در نمونه‌های آپشنال، رنگ کرم روشن برای صندلی‌ها و نیمه‌ی پایینی داشبورد قابل سفارش است. صندلی‌ها حالت اسفنجی دارند و از پارچه‌ی آن‌ها برای پوشش بخش نسبتا کوچکی از تودری‌ها استفاده شده است. به استثناء ادوات نقره‌ای رنگ در نزدیکی دسته دنده و دستگیره‌ی کروم، ساوانا، تقریبا در تمام کابین از پلاستیک خشک استفاده می‌کند و حس یک شاسی‌بلند لوکس را تداعی نمی‌کند.

FOTON Suavana

فضای داخلی ساوانا، جادار و قابل قبول است. این خودرو برای ۵ سرنشین بالغ فضای کافی دارد و به لطف سه ردیف صندلی، ۷ نفره طراحی شده است. در مقابل زانو و بالای سر، فاصله‌ی خوبی وجود دارد که در سفرهای بلندمدت، راه‌گشا خواهد بود. فضای ردیف سوم، البته ایده‌ال نیست؛ اما جادارتر از و کاربردی‌تر از شاسی‌بلندهای ۳ ردیفه‌ی بازار، مثل هیوندای سانتافه است. اطلاع دقیقی از گنجایش صندوق بار ساوانا در دسترس نیست، اما می‌توان ادعا کرد در حالت ۵ نفره، حدود ۵۵۰ لیتر فضا داشته باشد.

پیشرانه و شرایط فنی

فوتون ساوانا برخلاف بسیاری دیگر شاسی‌بلندهای چینی بازار جهانی، اصولا به‌صورت دو دیفرانسیل طراحی شده است و این سیستم به‌صورت استاندارد در تمامی نسخه‌ها وجود دارد. ساوانا با پیشرانه‌ی بنزینی و دیزل تولید می‌شود تا پاسخگوی نیازهای متنوع از نظر سوخت مصرفی باشد.

FOTON Suavana

مدل بنزینی ساوانا در ۲ نسخه عرضه خواهد شد که هردو، مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ هستند. این خودر در مدل استاندارد، قدرت ۱۹۸ اسب‌بخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر از ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. ساوانا استاندارد، با جعبه‌دنده ۵ دنده‌ی دستی ساخت گت‌رگ (Getrag) آلمان عرضه می‌شود و بنا به ادعای سازنده، مصرف سوخت ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. دیگر نسخه‌ی ساوانا با جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته ساعت ZF آلمان، قدرت و گشتاور بیشتری از پیشرانه می‌گیرد. این مدل، با میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، قدرت ۲۱۴ اسب‌بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر دارد. ساوانا بنزینی، در نسخه‌های دستی و خودکار به زمانی حدود ۱۳.۵ تا ۱۴ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

با توجه به فروش خوب و عملکرد قابل قبول وانت فوتون تونلند با پیشرانه دیزل، احتمال واردات ساوانا گازوئیل‌سوز به ایران وجود دارد. این مدل از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲.۸ لیتری توروبو استفاده می‌کند تا قدرت ۱۷۵ اسب‌بخار در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر از ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ دور بر دقیقه داشته باشد. ساوانا دیزلی، در زمانی حدود ۱۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ۹ لیتر گازوئیل در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

تمامی مدل‌ها، علاوه بر دو دیفرانسیل دارای فناوری LSD یا سیستم محدودکننده‌ی لغزش (Limited-Slip Differential) هستند تا هرزگردی چرخ‌ها در سطوح مختلف، کنترل شود. تعلیق جلو در فوتون ساوانا، ۲ جناقی و در عقب، ۵ میله‌ای است. این خودرو، از فرمان هیدرولیک استفاده می‌کند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

فوتون ساوانا در ۳ نسخه به بازار ایران وارد خواهد شد. مدل دستی استاندارد، خودکار استاندارد و خودکار لاکچری، به جز جعبه‌دنده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و نسخه‌های با آپشن‌های نسبتا کامل در مقایسه با ارزان‌ترین مدل ساوانا در چین، محسوب می‌شوند.

در نمای بیرونی، ۳ رنگ سفید سیاه و نقره‌ای برای خریدار ساوانا قابل سفارش هستند. رینگ‌های اسپرت آلومینیومی ۱۷ اینچ با لاستیک‌های ۲۶۵ میلی‌متر، نوار LED روشنایی روز، مه‌شکن جلو، ریل باربند، حسگر باران برای کنترل سرعت برف‌ پاک‌کن، آینه بغل نیمه فلزی رنگ بدنه مجهز به راهنما و تنظیمات برقی، در مدل‌های مختلف وارداتی وجود دارند. جمع‌کننده‌ی برقی آینه‌ بغل با گرم‌کن داخلی، در فهرست امکانات شرکت واردکننده در ایران دیده نمی‌شود.

FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana

در فضای داخلی، نمایشگر لمسی ۷ اینچ همراه‌با ناوبری ماهواره‌ای، ارتباط بلوتوث با گوشی همراه و امکان برقراری تماس تلفنی، درگاه USB و AUX، دوربین پارک، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ۲ توئیتر، شارژر ۱۲ ولت در جلو و عقب کابین برای تمامی نسخه‌ها قابل استفاده هستند. مدل دنده دستی استاندارد، با صندلی‌های پارچه‌ای، تهویه مطبوع دستی و استارت معمولی (با کلید) عرضه می‌شود؛ در حالی‌که مدل‌های دنده خودکار استاندارد و لاکچری، مجهز به صندلی‌های چرم، سیستم ورود بدون کلید، تهویه خودکار، کروز کنترل و ۲ بلندگوی اضافی برای سیستم صوتی هستند. در فهرست امکانات ساوانا، گرم‌کن داخل صندلی و تنظمیات برقی برای هیچ‌کدام از صندلی‌ها، دیده نمی‌شود.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی، اطلاعات دقیقی از امتیاز ایمنی فوتون ساوانا در دسترس نیست. این خودرو، برخلاف وانت تونلند به شکل گسترده‌ در کشورهای مختلف و حتی چین عرضه نشده است؛ به همین دلیل هم، منابع متعددی برای بررسی ایمنی آن، وجود ندارد. از سویی دیگر، پلتفرم ساوانا با تونلند مشترک است و می‌توان استقامت وانت پرفروش فوتون را در تصادفات با شاسی‌‌بلند این شرکت، مشابه دانست.

وانت فوتون دارای ۳ ستاره از بنیاد ایمنی خودروهای استرالیا (ANCAP) است. دلیل اینکه تونلند موفق به کسب امتیاز کامل (۴ ستاره) نشد، فقدان کیسه‌ی هوا برای سرنشینان عقب بود؛ چرا که از نظر استقامت بدنه در شرایط قابل قبولی قرار داشت. با این اوصاف، می‌توان نتیجه گرفت فوتون ساوانا هم در تصادفات، عملکردی بالاتر از حد متوسط داشته باشد.

شاسی‌بلند فوتون، دارای ۲ کیسه‌ی هوا، رادار عقب با ۴ حسگر، ترمز ضد قفل (ABS)، تقسیم کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA) در مدل دنده دستی است. علاوه بر اینها، نسخه‌های خودکار مجهز به ایربگ‌های پرده‌ای در طرفین ردیف صندلی‌های اول و دوم، فناوری کنترل لغزش (TCS) و سیستم مدیریت تعادل (ESP) هستند.  

بررسی فنی و آزمایش رانندگی

تا این لحظه، فوتون ساوانا در روسیه، فیلیپین و چند کشور از امریکای جنوبی عرضه شده است. این خودرو به دلیل کاهش ارزش پول ملی ایران و محدودیت برای واردات خودروهای خارجی، جایگاهی ویژه در بازار کشور ما دارد. شرکت عظیم خودرو به‌عنوان فروشنده‌ی ساوانا در ایران، قیمت نهایی این شاسی‌‌‌بلند را ۳۷۴ میلیون تومان اعلام کرده است که با توجه به متوسط درآمد عامه‌ی مردم ایران، گران به نظر می‌رسد. با این اوصاف، خریدار ساوانا می‌تواند به سراغ نمونه‌های دست دوم و کم‌کار از هیوندای سانتافه یا بسیاری دیگر شاسی‌بلندهای نام‌آشنای بازار ایران برود. از سویی دیگر، گران‌ترین خودروی چینی تاریخ کشور ما هم، دارای امکانات و توانایی‌هایی متفاوت با رقبا است. در ادامه‌ی مطلب، تجربه‌ی شخصی نگارنده از دیدار با فوتون ساوانا در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۳۹۶ همراه‌با نتایج بررسی فنی در رسانه‌های روسیه و فیلیپین، آورده شده است.

FOTON Suavana

از دیدگاه طراحی بدنه و جذابیت ظاهری، فوتون ساوانا حرف زیادی برای گفتن ندارد. این خودرو، هرچند پهن‌پیکر و دارای ارتفاع نسبتا زیاد تا سطح زمین است، نمی‌تواند جوان‌پسند و چشم‌نواز ارزیابی شود. حتی علاقه‌مندان خودروهای خشن و آف‌رود هم، چهره‌ی بی‌تفاوت و منفعل ساوانا را فاقد جذابیت می‌دانند. این محصول، فراتر از یک شاسی‌بلند چینی قدیمی به نظر نمی‌رسد و از این نظر، نمی‌تواند رقیب مدل‌های کره‌ای باشد. البته نباید فراموش کرد، کابین ساوانا نسبت به ظاهر بیرونی، مدرن‌تر و جذاب‌تر است؛ اما به دلیل استفاده از طرح قدیمی سیلندری برای پنل پشت فرمان و مواد پلاستیک خشک در داشبورد، جذابیت چندانی برای خریدار متمول ندارد.

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در فوتون ساوانا، طول زیاد بدنه، عرض اتاق و فاصله محورها است که منجر به راحتی بالا برای سرنشینان می‌شود. این خودرو به‌صورت ۷ نفره با ۳ ردیف صندلی در ایران عرضه می‌شود تا مناسب خانواده‌های پرجمعیت باشد. ردیف دوم و سوم ساوانا، فضای بیشتری در مقایسه با هیوندای سانتافه و میتسوبیشی اوتلندر ۷ نفره فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه با بازار کم‌رقیبی در  میان شاسی‌بلندهای ۳ ردیفه رو‌به‌رو است. از سویی دیگر باید توجه داشت، خودروی با ارتفاع بالا مثل فوتون ساوانا، ایده‌ال برای افراد کوتاه قد، کودکان، سالمندان و خانم‌ها نخواهد بود. سوار و پیاده شدن به این خودرو، به راحتی کراس‌اورهای کره‌ای نیست و رانندگی با آن در ترافیک شهری، چندان ساده نیست. مدل دنده دستی هم بنا به آنچه در سایت عظیم خودرو دیده می‌شود؛ بدون دوربین پارک عرضه می‌شود.

FOTON Suavana

شاید تصور کنید، واردات یک شاسی‌بلند چینی ۳۷۴ میلیون تومانی که در ظاهر و امکانات حرف زیادی برای گفتن ندارد، حتما به شکست می‌انجامد. البته صحبت از موفقیت یا ناکامی یک خودرو در بازار آشفته‌ی ایران به‌سادگی ممکن نیست؛ اما باید توجه داشت توانایی‌هایی در ساوانا وجود دارند که می‌تواند منجر به جذب مخاطب شود. این محصول، برای رانندگی در مسیرهای سخت ساخته شده است و از این نظر، رقیب صفر کیلومتر در بازار ایران ندارد. ساوانا می‌تواند در مسیر آب با عمق ۶۰ سانتی‌متر تردد کند. از شیب‌ ۶۰ درصد بالا رود و سرپایینی ۴۰ درصد را بدون نگرانی از تماس بدنه با زمین، طی کند. امکاناتی نظیر فناوری کنترل حرکت در سرازیری (HDC) و دیفرانسیل محدودکننده لغزندگی (LSD) که در نسخه‌ی دنده خودکار ساوانا وجود دارند نیز، برای علاقه‌مندان به شاسی‌بلندهای آفرود، مهم هستند.

FOTON Suavana

از نظر قدرت پیشرانه، نمی‌توان توقع بالایی از ساوانا داشت. این خودرو در نمونه‌ی بنزینی با موتور ۲ لیتری توربوشارژ، حدود ۲۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد که برای شاسی‌بلندی با وزن نزدیک به ۲,۰۰۰ کیلوگرم، راضی‌کننده نیست. البته، ساوانا برای حرکت آرام در سربالایی‌های تند مشکلی ندارد اما با زمان ۱۴ ثانیه برای سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، مناسب رانندگی اسپرت در جاده‌های و خیابان نخواهد بود. این محصول در کلاس یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل، مصرف سوخت قابل قبولی دارد و بنا به ادعای شرکت سازنده، میانگین مصرف سوخت کمتر از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

FOTON Suavana

تجربه نشان داده است، ظاهر و امکانات رفاهی برای خریدار یک خودروی چینی در ایران، اهمیت زیادی دارد. این موضوع با فروش بالای جک S5 و ام‌وی‌ام X33 در سال‌های اخیر، ثابت می‌شود. با این اوصاف، می‌توان مطمئن بود بازاریابی برای فوتون ساوانا با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو باشد. هرچند که ظاهر بیرونی و درونی گران‌ترین شاسی‌بلند چینی بازار ایران امتیاز بالایی ندارد؛ از نظر امکانات رفاهی هم مجهز به آپشن‌های مدرن نیست. سانروف تمام سقف (پانورامیک)، ترمز دستی دکمه‌ای، گرم‌کن داخل صندلی، تنظیمات برقی برای صندلی‌ها، جمع‌کننده‌ی برقی آینه بغل، بازکننده‌ی الکتریکی درپوش صندوق، حسگر برخورد از جلو، هشدار نقطه کور، تهویه مطبوع دوگانه و بسیاری دیگر از امکانات موجود در خودروهای امروزی، حتی برای گران‌ترین نسخه‌ی ساوانا قابل سفارش نیست. این خودرو در مدل دنده دستی هم، فاقد دوربین پارک، کروز کنترل، سانروف، فناوری کنترل لغزش (TCS) و سیستم مدیریت تعادل (ESP) است.

قیمت احتمالی در ایران

(به‌روزرسانی شهریور ۱۳۹۸)

در مجموع، شرایط سختی برای فروش فوتون ساوانا در ایران وجود دارد. شاید این محصول، برای علاقه‌مندان سفرهای آف‌رود و طبیعت‌گردان، جالب به نظر رسد، اما با توجه به قیمت نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان، راه سختی برای ترغیب خریدار پیش رو دارد. بسیاری از شاسی‌بلندسواران حرفه‌ای و عاشقان طبیعت‌گردی با خودرو، ترجیح می‌دهند برای تجهیز یک نمونه‌ی دست دوم از تویوتا لندکروزر، پرادو، هایلوکس یا حتی نسخه‌هایی از پاترول و پاژنگ هزینه کنند؛ اما به سراغ یک محصول چینی با نگرانی تأمین قطعه و لوازم یدکی نروند.

مشخصات / مدل‌ها

فوتون ساوانا

هاوال H6

هاوال H2

بورگوارد BX7

سانگ‌یانگ رکستون G4

تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 هیبرید

سوبارو فارستر

فولکس واگن تیگوان

رنو کولئوس ۲۰۱۶

توسان ۲۰۱۷

کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

هوندا CR-V ۲۰۱۶

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷

هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

کیا سورنتو ۲۰۱۷

نیسان جوک اسپرت

ام‌جی GS

تعداد سیلندر

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

حجم موتور (لیتر)

۲

۲

۱.۵

۲

۲

۲.۵

۲.۵

۲

۱.۴

۲.۵

۲

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۱.۶

۲

حداکثر قدرت (اسب‌بخار)

۲۱۴ - ۱۹۸

۲۰۰

۱۴۱

۲۲۲

۲۲۲

۱۷۷

۱۹۴

۲۵۰

۱۲۵

۱۷۰

۱۶۴

۱۶۸

۱۸۵

۱۶۶

۱۹۰

۱۹۰

۱۹۰

۲۱۷

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۳۲۰-۳۰۰

۳۱۵

۲۰۲

۳۰۰ 

۴۲۰

۲۳۳

۲۰۶

۳۵۰ 

۲۰۰

۲۲۶

۲۰۵

۲۲۰

۲۴۵

۲۲۰

۲۲۰

۲۲۰

-

۳۵۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۹.۸

۹.۸

۹ 

۹

۱۰.۵

۹

۷.۳

۸.۵

۶

۸.۴

۸.۵

۹.۴

۸.۱

۹.۴

۱۱

۱۱.۲

۶.۵

۶.۲

جعبه‌دنده

۵ دنده دستی یا ۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

CVT

CVT

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

حجم باک بنزین

۷۵

۵۸

۶۰

۶۰

۷۰

۵۶

۵۶

۶۰

۵۸

۶۰

-

۵۰

۵۸

۶۰

۶۶

۶۶

۵۰

۵۵

وزن خالص (کیلوگرم)

۲۰۰۰

۱۷۸۰

۱۶۰۰

۱۸۰۰

۲۰۰۰

۱۷۸۰

۱۸۲۰

۱۶۲۰

۱۵۰۰

۱۶۰۰

۱۵۲۰

۱۶۹۵

-

۱۵۸۰

۱۵۷۰

۱۵۸۵

-

گالری

FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
FOTON Suavana
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات