گرندپری ابوظبی فرمول یک؛ نیکو رزبرگ، قهرمان فصل 2016 مسابقات
روز گذشته آخرین گرندپری فصل ۲۰۱۶ مسابقات فرمول یک در اوج حساسیت پیگیری شد. رقابت نزدیک رانندههای مرسدس بنز برای کسب قهرمانی فصل در کنار آخرین حضور جنسن باتن و فیلیپه ماسا در خودروهای فرمول یک باعث شده بود گرندپری ابوظبی فضای متفاوتی داشته باشد.
در خط شروع مسابقه، لوئیس همیلتون قرار داشت و نیکو رزبرگ پس از وی باید مسابقه را آغاز میکرد. رانندههای ردبول و فراری در جایگاههای بعدی قرار داشتند. اما تمامی نگاهها به خودروهای ردبول و البته مکس وشتاپن بود که بارها در طول فصل رانندههای مرسدس بنز را به چالش کشیده بود. پیش از مسابقه نیز کارشناسان از نقش مهم تیم ردبول در تعیین قهرمان فصل ۲۰۱۶ صحبت میکردند.
آغاز مسابقه همراه بود با استارت عالی خودروهای مرسدس بنز و کیمی رایکونن از فراری. رایکونن موفق شد پیش از پیچ اول خود را به رده سوم و جلوتر از ریکیاردو برساند. اما نکته مهم لحظهی آغازین مسابقه، از بین رفتن تعادل مکس وشتاپن پس از برخورد با هالکنبرگ بود که باعث شد به ردهی انتهایی نزول کند. با این حال تنها ۵ دور لازم بود تا وشتاپن خود را به رده ۱۳ برساند.
تمامی ۱۰ خودروی پیشتاز از لاستیکهای اولتراسافت بهره میبردند، در حالی که ریکیاردو و وشتاپن از نمونههای بادوامتر سوپرسافت استفاده میکردند.
در دور ۷، گاراژ مرسدس بنز به همیلتون اعلام کرد بلافاصله به پیت استاپ مراجعه کند. با وجود نزول وشتاپن، مرسدس بنز از عملکرد این راننده ترس خاصی داشت. اما نکته جالب پیت استاپ همیلتون، حضور همزمان رایکونن بود که این مسئله منجر به تأخیر یک ثانیهای در اعلام چراغ سبز به خودروی مرسدس بنز برای جلوگیری از برخورد دو خودرو شد. همیلتون پس از خروج جلوتر از وشتاپن قرار گرفت. بلافاصله تیم مرسدس بنز به رزبرگ اعلام کرد سریع برای تعویض لاستیکهای خود اقدام کند.
بدین ترتیب؛ رزبرگ در دور ۸ به پیت استاپ مراجعه کرد که به دلیل حضور همزمان فتل، رزبرگ نزدیک به ۱ ثانیه در خروج تأخیر داشت. با خروج راننده آلمانی مرسدس بنز و قرارگیری پشت وشتاپن، هیجان رقابت بسیار افزایش یافت. رزبرگ بلافاصله اقدام به سبقت از راننده جوان ردبول میکند که با دفاع سخت وی روبهرو میشود. تیم مرسدس بنز نیز به رانندهی خود اعلام میکند که ریسک نکند و با خودروی ردبول درگیر نشود.
در دور ۱۴ گرندپری ابوظبی، شاهد یکی دیگر از خداحافظیهای غمگین از دنیای فرمول یک بودیم. برخورد سخت خودروی باتن با رمپهای کنار آسفالت، باعث شد چرخ سمت راست خودروی وی آسیب ببیند و این رانندهی دوستداشتنی مکلارن قادر به اتمام آخرین گرندپری خود نباشد و در میان تشویق تماشاگران و اعضای تیم از مسابقه خارج شود.
در دور ۱۹، ریکیاردو که بین خودروهای فراری قرار گرفته بود؛ اقدام به سبقت از رایکونن میکند که با دفاع سخت وی روبرو میشود. اما در طرف دیگر گاراژِ مرسدس بنز به رزبرگ که نزدیک به ۱۰ دور پشت وشتاپن حرکت میکرد، اعلام کرد به سرعت باید از خودروی روبهرویی عبور کند. این موضوع منجر به رقابتی بسیار حساس و نفسگیر شد. وشتاپن که به این راحتیها قصد عقبنشینی نداشت، سخت مشغول دفاع بود. دو خودرو در فاصلهی بسیار اندکی حرکت میکردند و هر لحظه امکان برخورد میرفت. در نهایت رزبرگ موفق شد در مسیر مستقیم و با استفاده از DRS سبقت خود را کامل کند.
وشتاپن نیز پس از این موضوع برای اولین بار به پیت استاپ مراجعه میکند. بلافاصله پس از این موضوع به رزبرگ اعلام میشود:
نیکو تا جایی که در توان داری سریع باش چون مکس در نظر داره مسابقه رو با یک بار تعویض لاستیک به اتمام برسونه.
وشتاپن که به لطف لاستیکهای جدید خود بسیار سریع بود، تنها در چند دور خود را به ۵ خودروی پیشتاز رساند؛ در همین حال ریکیاردو که توان سبقت از رایکونن نداشت، در دور ۲۵ به پیت استاپ مراجعه کرد. این موضوع باعث شد تعویض لاستیک رایکونن در دور ۲۶، منجر به آندرکات وی توسط راننده ردبول و نزول یک پلهای شود.
پس از ۲۹ دور از مسابقه، هیجان به اوج خود رسیده بود. در این دور همیلتون اقدام به تعویض لاستیک میکند . بلافاصله پس از وی رزبرگ نیز اقدام به ورود به گاراژ میکند. با توجه با رانندگی سریع وشتاپن، امکان آندرکات راننده مرسدس بنز میرفت. اما در نهایت هر دو خودروی نقرهای مرسدس بنز، جلوتر از وشتاپن از پیت استاپ خارج شدند. فتل نیز در این لحظه با یک تعویض لاستیک کمتر، پیشتاز مسابقه است.
با نزدیک شدن به انتهای مسابقه، همیلتون سرعت خود را کاهش میداد تا خودروهای ردبول به رزبرگ برسند و وی را تحت فشار قرار دهند. در همین لحظه تیم فنی بنز به همیلتون اعلام میکند که سریعتر رانندگی کند و خود را به فتل برساند.
در دور ۳۷ گرندپری ابوظبی، فتلِ پیشتاز اقدام به تعویض لاستیک به نمونهی سریع سوپرسافت میکند و پشت سر رایکونن در ردهی ششم قرار میگیرد؛ فتل که بسیار سریع نشان میداد، سریعترین زمانها را ثبت میکرد. تنها ۴ دور پس از تعویض لاستیک، رانندهی اول فراری به همتیمی خود رسید و وی نیز اجازهی عبور به او داد.
رانندهی اول فراری، بلافاصله به ریکیاردو رسید و به راحتی با عبور از وی خود را به وشتاپن رساند. همیلتون نیز همچنان استراتژی پیشین خود را در پیش گرفته بود و سعی در نگهداشتن رزبرگ داشت. در دور ۴۹، فتل که بسیار سریع بود به وشتاپن رسید و رقابتی جذاب را شکل داد. بلافاصله تیم ردبول به وشتاپن اعلام کرد: «خود را به محدودهی DRS رزبرگ برسان تا از فتل فرار کنی.» تلاشهای وشتاپن جهت جلوگیری از سبقت فتل بینتیجه ماند و در نهایت رانندهی فراری موفق به عبور از خودروی ردبول شد.
تیم فراری در طول فصل بارها با استراتژی ناکارآمد خود منجر به نزول رتبهی رایکونن و فتل شده بود؛ اما در گرندپری ابوظبی استراتژی عالی فراری باعث شد تا فتل عملکردی فوقالعاده در انتهای مسابقه داشته باشد.
پس از عبور فتل از وشتاپن، هدف بعدی وی رزبرگ بود. در همین لحظه بارها گاراژ مرسدس بنز به همیلتون اعلام کرد: «رتبههای اول و دوم تیمی توسط خودروهای فراری و ردبول در تهدید است و سریعتر رانندگی کن.» اما همیلتون از افزایش سرعت امتناع میکرد در پاسخ گفت: «من هماکنون در حال از دست دادن قهرمانی فصل هستم و برای رسیدن به آن تلاش خود را خواهم کرد.»
تلاشهای فتل برای عبور از رزبرگ بینتیجه ماند و در نهایت این رانندهی آلمانی با کسب عنوان دومی گرندپری ابوظبی، قهرمان فصل ۲۰۱۶ مسابقات فرمول یک شد تا پس از ۳۴ سال از قهرمانی کِهکِه رزبرگ، اکنون پسر او با همان شمارهی ۶ این عنوان را کسب کند.
فراری که فصل ناامیدکنندهای داشت، با مقام سومی فتل و انتخاب وی به عنوان بهترین رانندهی گرندپری ابوظبی فصل ۲۰۱۶ را به شکل خوبی به پایان رساند.
بدین ترتیب کارنامهی فصل ۲۰۱۶ فرمول یک نیز بسته شد و نیکو رزبرگ، لوئیس همیلتون و دنیل ریکیاردو در جایگاههای اول تا سوم کلی قرار گرفتند. سباستین فتل، مکس وشتاپن و کیمی رایکونن نیز در جایگاههای بعدی قرار گرفتند. البته تا دو گرندپری گذشته، کیمی رایکونن در جایگاه چهارمی قرار داشت که عملکرد بد گاراژ فراری در پیتاستاپ - که منجر به خروج وی از مسابقه در گرندپری ایالات متحده شده بود - در کنار از دست رفتن تعادل و خروج از مسابقه در گرندپری برزیل، باعث شد این رانندهی باتجربه به جایگاه ششم نزول کند.
تیمهای مرسدسبنز، ردبول و فراری در جایگاههای اول تا سوم فصل ۲۰۱۶ قرار گرفتند. مرسدس بنز برای سومین سال پیاپی موفق به کسب عنوان قهرمانی تیمی شده است.
در ادامه میتوانید ردهبندی کلی رانندهها و تیمهای فرمول یک را در فصل ۲۰۱۶ مشاهده کنید.
در ادامه شما را به تماشای لحظات حساس گرندپری بسیار زیبای ابوظبی دعوت میکنیم.
فصل ۲۰۱۷ مسابقات فرمول یک با قوانین جدید و خودروهای بسیار متفاوت و سریعتر، از ۶ فروردین ۹۶ آغاز میشود. جدول زمانبندی این رقابتها را میتوانید در این لینک مشاهده کنید.
نظر شما در رابطه با گرندپری ابوظبی و مسابقات فرمول یک در فصل ۲۰۱۶ چیست؟