گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک؛ قهرمانی همیلتون و ناکامی مجدد فراری

دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
روز گذشته مسابقات فرمول یک در پیست آستین ایالات متحده با قهرمانی لوئیس همیلتون دنبال شد.
تبلیغات

مسابقات فرمول یک به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و تیم‌ها و راننده‌ها از تمام توان خود را برای کسب نتیجه‌ی هر چه بهتر استفاده می‌کنند. مرحله‌ی هجدهم این مسابقات دیروز در پیست آستین ایالت تگزاس آمریکا برگزار شد. این پیست برای پنجمین بار میزبان خودروهای فرمول یک بود.

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

رقابت برای کسب عنوان قهرمانی راننده در فصل ۲۰۱۶، بسیار حساس شده است و اختلاف نیکو رزبرگ در صدر و لوئیس همیلتون پس از وی، به حدی رسیده است که اگر راننده‌ی انگلیسی تمام گرندپری‌های موجود تا پایان فصل را با قهرمانی پشت سر بگذارد، تنها در صورتی می‌‌تواند عنوان قهرمانی فصل را کسب کند که رزبرگ دچار لغزش شود و در رویداد‌های پیش‌رو موفق به کسب جایگاه دوم نشود. این موضوع باعث شده تا همیلتون بیش از پیش عزم خود را جزم کرده تا بهترین نتیجه را در مسابقات باقیمانده کسب کند.

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

گرندپری ایالات متحده با پل پوزیشن همیلتون آغاز شد. پس از وی نیز رزبرگ، ریکیاردو، وشتاپن، رایکونن و فتل قرار داشتند. تمامی نگاه‌ها در لحظه‌ی شروع به همیلتون بود که پیش از این چندین بار در استارت مسابقات دچار مشکل شده و جایگاه خود را از دست داده بود. اما این بار راننده‌ی انگلیسی به خویس توانست مسابقه را آغاز کرده و از جایگاه خود دفاع کند. اما رزبرگ که سعی داشت در پیچ اول از خارج به همیلتون نزدیک شده و از وی عبور کند، نه تنها موفق به این امر نشد بلکه ریکیاردو نیز از داخل پیچ از وی سبقت گرفت و راننده‌ی آلمانی به رده‌ی سوم نزول پیدا کرد.

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

در طرف دیگر نیز این کیمی رایکونن بود که با استارت عالی موفق شد وشتاپن را در پیچ اول مسابقه پشت سر بگذارد و به رده‌ی چهارم برسد. اما یکی دیگر از نکات جالب استارت مسابقه‌ی دیروز، برخورد نیکو هالکنبرگ و واتری بوتاس بود. این دو راننده‌ که با عملکرد خوب خود در دورهای زمان‌گیری، امید زیادی به موفقیت آن‌ها می‌رفت، با برخورد به یکدیگر تمامی آرزو‌های تیم‌های خود را بر باد دادند.

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

برخورد هالکنبرگ و بوتاس منجر به خراب شدن بال جلوی راننده‌ی تیم فورس ایندیا و پنچر شدن لاستیک بوتاس شد. به همین دلیل هر دو راننده دور بعدی به پیت استاپ مراجعه کردند. اما ظاهرا مشکل خودروی هالکنبرگ قابل حل نبود این راننده از مسابقه خارج شد. راننده‌ی فنلاندی و جوان تیم ویلیامز نیز پس از تعویض لاستیک و خروج از پیت استاپ در جایگاه انتهایی قرار گرفت. 

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

پس از ۱۰ دور از مسابقه در شرایطی که خودروهای پیشتاز جایگاه‌های خود را حفظ کرده بودند، راننده‌ها یکی پس از دیگری برای تعویض لاستیک به پیت استاپ مراجعه کردند. پس از تعویض لاستیک‌ها، وشتاپن که در جایگاه پنجم قرار داشت، بسیار سریع نشان می‌داد و پس از سبقت از رایکونن، به رزبرگ نیز نزدیک شده بود و قصد عبور از وی را داشت. در همین لحظه بود که تیم ردبول به راننده‌ی جوان خود اعلام کرد که مراقب لاستیک‌هایت باش تا بتوانی همواره جلوتر از کیمی رایکونن باشی. اما وشتاپن در جواب گفت:

من اینجا نیستم که رده‌ی چهارم را بدست بیاورم.

در همین حین نیز شاهد عصبانیت فرناندو آلونسو و پیام‌های مخصوص وی بودیم. وی در حالی که پشت خودروهای رنو قرار داشت اقدام به اعتراض به تیم خود می‌کرد و از زمین و زمان می‌نالید.

پس از ۲۵ دور از مسابقه کیمی رایکونن به همراه ریکیاردو مجدد به پیت استاپ مراجعه می‌کنند تا لاستیک‌های خود را تعویض کنند. این در حالی است که رزبرگ که پیش‌تر در دور ۱۰ اقدام به استفاده از لاستیک‌های مدیوم کرده بود، به پیت استاپ مراجعه نکرد و به همین دلیل جلوتر از ریکیاردو قرار گرفت. اما نکته‌ی جالب استفاده‌ی رایکونن از لاستیک‌های سوپرسافت بود. راننده‌ی فنلاندی فراری که بسیار سرحال نشان می‌داد، پس از تعویض لاستیک سریع‌ترین زمان‌ها را به نام خود ثبت می‌کرد و به سرعت در حال نزدیک شدن به خودروهای ردبول بود.

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

در همین حال وشتاپن به پیت‌استاپ مراجعه کرد اما هیچ یک از اعضای گاراژ برای تعویض لاستیک‌های وی آماده نبودند. راننده‌ی ردبول که اشتباها فکر کرده بود که تیم وی را به گاراژ فراخوانده بود، نزدیک به ۸ ثانیه زمان از دست داد تا بدین ترتیب دو پله سقوط کند. وی بلافاصله پس از خروج از پیت استاپ از تیم خود به خاطر این اشتباه عذرخواهی کرد. 

اما نقطه‌ی عطف مسابقه در دور ۲۹ رخ داد جایی که وشتاپن به دلیل بروز در مشکل در خودروی خود مجبور به خروج از مسابقه شد. اما نکته‌ی عجیب حرکت وی با سرعت بسیار کم و توقف خودرو در مکانی نامناسب از پیست بود که منجر به اعلام خودروی ایمنی مجازی شد. این موضوع باعث شد تا تیم مرسدس بنز از فرصت استفاده کرده و لاستیک هر دو خودروی خود را تعویض کند. بدین ترتیب ریکیاردو که امید داشت با ورود رزبرگ به پیت‌استاپ جایگاه دوم خود را پس بگیرد، اقدام به اعتراض شدید به تیم کرد. 

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

هنگامی که پس از مسابقه از وشتاپن در خصوص حرکت عجیب وی سوال شد، راننده‌ی ردبول در پاسخ گفت:

مهندسان به من گفتند خودرو را آرام به گاراژ بیاور. اما ناگهان اعلام کردند که دیگر با خودرو حرکت نکن زیرا در حال آسیب زدن به گیربکس هستی و بلافاصله آن را متوقف کن. من هم چاره‌‌ای نداشتم. حتی امکان قرار دادن خودرو در خلاص هم نبود تا بتوان آن را به بیرون از پیست هل داد. به همین دلیل جرثقیل وارد پیست شد و بالطبع خودروی ایمنی مجازی اعلام شد.

پس از خروج خودروی ایمنی مجازی و ادامه‌ی مسابقه، رایکونن فاصله‌ی خود را ریکیاردو بسیار کم کرده و فراری امید زیادی به کسب جایگاه در مسابقه پیدا کرده بود. لاستیک‌های سوپرسافت رایکونن به پایان عمر خود نزدیک شده بودند و بدین ترتیب گاراژ فراری راننده‌ی خود را برای تعویض لاستیک به پیت‌استاپ فراخواند. 

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

اینجا بود که شاهد یکی دیگر از شاهکار‌های فراری در فصل ۲۰۱۶ بودیم. مشکل در تعویض لاستیک عقب سمت راست و در عین حال نشان دادن چراغ سبز برای خروج از گاراژ، باعث شد تا عملیات بستن چرخ مذکور کامل انجام نشود و رایکونن چند ثانیه بعد به دستور تیم متوقف شود و مسابقه را در عین ناباوری ترک کند. فراری که امید زیادی به موفقیت آن در فصل جاری می‌رفت، نه تنها در تولید خودرویی توانمند عاجز بود، بلکه تیم مدیریت این تیم باسابقه نیز مشکلات زیادی را به وجود آوردند.

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

از استراتژی‌های ناکارآمد و متعدد در مسابقات گذشته، تا پیت استاپ عجیب گرندپری دیروز، باعث شده است تا راننده‌های توانمند این تیم از کسب مقام عاجز باشند. همه‌ی این مسائل سوال‌های زیادی در خصوص توانایی‌های آریوابنه مدیر تیم فراری و البته دوست نزدیک سرجیو مارکیونه (مدیر عامل شرکت فراری) به وجود آورده است.

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

پس از خروج رایکونن از مسابقه دیگر شاهد هیچ گونه هیجانی نبودیم و خودروهای پیشتاز با فاصله‌ی زیاد با یکدیگر در حال به پایان رساندن مسابقه بودند. با این حال دورهای پایان عاری از هیجان نبود. ماسا و ساینز برای کسب مقام پنجم رقابت جذابی را در ۱۰ دور مانده به پایان رویداد، آغاز کرده بودند. اما ظاهرا راننده‌ی ویلیامز توانایی عبور از همتای خود در تیم تورو روسو را نداشت. 

رقابت زمانی جذاب‌تر شد که فرناندو آلونسو راننده‌ی نام و آشنای تیم مک‌لارن به خودروهای مذکور رسید. آلونسو که ظاهرا اشتیاق زیادی برای کسب عنوانی مناسب داشت، تمام مهارت خود را به کار گرفت و در سبقتی بحث‌برانگیز که منجر به برخورد با ماسا نیز شد، به جایگاه ششم رسید. البته داوران پس از مسابقه حرکت آلونسو را بدون خطا عنوان کردند. 

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

پس از سبقت از ماسا، فرناندو آلونسو با فاصله‌ی بسیار نزدیکی با ساینز حرکت می‌کرد و تنها در یک دور مانده به پایان مسابقه، از وی نیز عبور کرد تا علاوه بر کسب جایگاه پنجم، به همگان ثابت کند هنوز هم جز بهترین‌های فرمول یک است و در صورتی که خودرویی مناسب در اختیار وی قرار داده شود، توانایی کسب هر مقامی را دارد. پس از آلونسو، ساینز و ماسا، سرجیو پرز، جنسن باتن و رومن گروژان رده‌های هشتم تا دهم را کسب کردند.

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

یکی دیگر از نکات جالب توجه گرندپری ایالات متحده، رقابت خودروهای رنو بود. ژولین پالمر و کوین مگنوسن، پس از پیوستن نیکو هالکنبرگ به رنو برای فصل ۲۰۱۷، رقابت جذابی را برای کسب دیگر صندلی این تیم آغاز کرده‌اند. در طول مسابقه نیز بارها شاهد رقابت این دو راننده بودیم که در نهایت نیز مگنوسن موفق شد جلوتر از هم‌تیمی خود مسابقه را در جایگاه ۱۲ به پایان برساند.

گرندپری ایالات متحده 2016 فرمول یک

در پایان لوئیس همیلتون موفق به کسب مقام قهرمانی گرندپری ایالات متحده شد تا برای چهارمین بار این عنوان را با خود اختصاص دهد. سباستین فتل دیگر راننده‌‌ای است که در پیست آستین موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است. نیکو رزبرگ، دنیل ریکیاردو و سباستین فتل نیز مقام‌های بعدی را بدست آوردند.

در ادامه شما را به مشاهده امتیاز کلی راننده‌ها و تیم‌های فرمول یک را پس از ۱۸ مرحله از این مسابقات دعوت می‌کنیم.

گرندپری آمریکا 2016 فرمول یک
گرندپری آمریکا 2016 فرمول یک

در ادامه می‌توانید لحظات حساس گرندپری ایالات متحده ۲۰۱۶ فرمول یک را تماشا کنید. 

لینک دانلود

مرحله‌‌ی بعدی مسابقات فرمول یک، یکشنبه‌ی هفته‌ی ‌آینده در مکزیک برگزار خواهد شد.

نظر شما در رابطه با گرندپری ایالات متحده چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات