با سخت افزار خودران مرحله پنج خودروهای تسلا آشنا شوید
تسلا برای پیشگام بودن در زمینهی خودروهای خودران سیستم رانندگی خودکار خود را که دارای پنج مرحله است معرفی کرده است. این سامانه در مدل جدید تسلا ۳ و مدل تسلا S و X نصب خواهد شد.
در حالی که تسلا تصمیم گرفته است تا قدمهای مهم و قدرتمندی را در زمینهی دستیابی به خودرویی کاملا بدون راننده بردارد، برای ما مهم است که بدانیم سیستم خودران Level 5 یا مرحلهی ۵ چه معنایی دارد و از چه تکنولوژیهایی در مدلهای جدید این خودروساز استفاده خواهد شد و اینکه این سیستمها در کوتاه مدت چه هزینهای برای رانندگان در پی خواهند داشت.
تفاوت بین سیستم خودران Level 3 و Level 5
جواب دادن به این سوال که چرا سامانهی Level 5 یک قدم مهم است بسیار ساده است. نسخهی اصلی سیستم اتوپایلوت که توسط هزاران نفر از مالکان خودروهای تسلا مورد استفاده قرار گرفت در بین مهندسین سیستم های خودرویی با نام Level 3 یا رانندگی مشروط شناخته میشود. بر اساس گفتههای جامعهی مهندسین خودرویی (SAE) در خودروهای مجهز به این سیستم، خودرو میتواند در یک حالت رانندگی مشخصی عملکرد پدال گاز، پدال ترمز و فرمان را بر عهده بگیرند در حالی که اطلاعات بیرون را نیز دریافت و تحلیل میکنند، اما همچنان نیاز است تا یک نفر انسان برای بر عهده گرفتن هرگونه رانندگی دینامیک مانند گاز دادن، نگاه کردن به جاده، تعویض خطوط، راهنام زدن و واکنش نشان دادن به عوامل مختلف در پشت فرمان قرار گیرد.
Level 5 اما در مرحلهی تکامل یافتهی خود دیگر نیازی به حضور شخص در پشت فرمان ندارد. با کمک این سامانه، خودرو میتواند از پس هرگونه شرایطی که در جاده پیش بیاید برآید بدون اینکه نیاز به دریافت دستوری از سمت راننده داشته باشد. این به این معناست که از لحاظ تئوری شما در پشت فرمان چنین خودرویی میتوانید بخوابید و یا مشغول خواندن کتاب شوید. پس همانطور که گفتیم سیستم Level 5 یک قدم بسیار مهم به حساب میآید.
هشت عدد دوربین: دید ۳۶۰ درجه تا شعاع ۲۵۰ متری
مدل های جدید تسلا شامل مدل S، X و ۳ همگی به هشت عدد دوربین متکی هستند که دید ۳۶۰ درجهای را تا شعاع ۲۵۰ متری برای خودرو فراهم میکند. بر اساس تصاویری که تسلا منتشر کرده است، در جای جای خودرو از نقاط متداول مانند قسمت بالایی شیشهی جلو گرفته تا نقاظ نامعمولی مانند ستون B و آرم نصب شده بر روی گلگیرها لنزهای کوچکی به چشم میخورند.
حسگرهای فراصوت
سیستم اتوپایلوت تسلا برای شناسایی موانعی که در فاصلهی نزدیک قرار دارند به حسگرهای فراصوت یا اولتراسونیک مجهز است. این خودروساز در سیستم Level 5 این حسگرها را بروزرسانی کرده است. تسلا ۱۲ عدد حسگر را در نقاط مختلف جلو و عقب خودرو نصب کرده است که گفته شده است در مدل ۳ میتوانند موانع سخت و نرم را نیز از یکدیگر تمیز دهند، ضمن اینکه برد حسگرها نیز در مقایسه با نسل قبلی به میزان دو برابر افزایش یافته است.
رادار نصب شده در جلوی خودرو سومین مرحلهی محافظت را تشکیل میدهد و با استفاده از طول موج های زائد میتواند در هر شرایطی اعم از بارانی، مه و حتی در صورت وجود خودرویی در جلو کار خود را به درستی انجام دهد.
سیستم عصبی برای تحلیل اطلاعات
تسلا یک کامپیوتر جدید و قدرتمند را در خودروهایش نصب کرده است که میتوانند اطلاعات به دست آمده از سه منبع مختلف را با سرعتی ۴۰ برابر سیستم اتوپایلوت قبلی تحلیل کنند. بر اساس گزارشها، این کامپیوتر جدید توسط Nvidia ساخته شده استو توسط تسلا با نام شبکهی اعصاب شناخته میشود که میتواند به طور همزمان تمامی جهات را زیر نظر گرفته و طول موجهای فراتر از حس انسان را نیز ارسال و دریافت کنند.
و خبر بد...
در حالی که تسلا این تکنولوژی جدید را بر روی محصولات جدید خود نصب میکند، خودروهای دیگر بازار که فاقد سیستم اتوپایلوت هستند نیز به سیستمهای ایمنی کارآمدی مانند ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار برخورد از جلو و سیستمهای رفاهی مانند کروز کنترل هوشمند مجهز میشوند.
تسلا اعلام کرده است که این سیستم تا زمانی که تستهای خود را به میزان چند میلیون مایل در شرایط جاده ای واقعی طی نکند بر روی مدلهای این شرکت به صورت غیر فعال باقی عرضه خواهد شد. تسلا همچنین گفته است که فعالسازی این سیستم به سادگی و از راه دور انجام خواهد گرفت. این حقیقت که شما میتوانید یک هوندا سیویک را با سیستم کروز کنترل هوشمند خریداری کنید اما یک تسلا مدل S و یا مدل X با قیمت حدود سه برابر فاقد این سیستمها باشد بسیار آزار دهنده است.