ولوو شیشه جلو خودروهایش را به نمایشگر واقعیت افزوده تبدیل می‌کند

دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ولوو قصد دارد به‌کمک فناوری جدیدی، شیشه جلو خودرو را به نمایشگر واقعیت افزوده‌ای تعاملی تبدیل کند که اطلاعات مفید و موردنیاز را هنگام رانندگی به رانندگان نمایش دهد.
تبلیغات

ولوو، غول خودروسازی سوئدی، به‌تازگی همکاری خود را با استارتاپی به نام Spectralics اعلام کرده است. هدف از همکاری این دو شرکت ارائه فناوری جدیدی است که شیشه‌ی جلو خودرو را به نمایشگر HUD هوشمند تبدیل می‌کند.

نمایشگرهای HUD در آغاز برای نمایش جزئیات مهمی مانند سرعت و ارتفاع و سایر اطلاعات در هواپیماهای نظامی طراحی شده بودند؛ ولی امروزه در هواپیماهای تجاری و تانک و دیگر وسایل نقلیه از‌جمله خودروها نیز استفاده می‌شوند.

ولوو قصد دارد از این فناوری برای تبدیل شیشه جلو خودرو به نمایشگر واقعیت افزوده‌ای استفاده کند که با رانندگان به‌صورت تعاملی ارتباط برقرار می‌کند و اطلاعات مفید و مورد‌نیاز را به آنان نمایش می‌دهد.

arhud

چند ماه پیش، هواوی فناوری HUD واقعیت افزوده را برای تبدیل شیشه جلو خودرو به نمایشگری هوشمند معرفی کرده بود و حالا به‌نظر می‌رسد که ولوو نیز قصد دارد روی سیستم مشابهی کار کند.

به‌گزارش gizmochina، استارتاپ Spectralics در حال ساخت فیلمی با تداخل لایه‌نازک (MLTC) است که در آن امواج نور منعکس‌شده‌ی نواحی بالایی و پایینی لایه یا فیلم، با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند و باعث کاهش یا افزایش نور منعکس شده می‌شوند. این استارتاپ می‌خواهد این فناوری را در شیشه جلو اتومبیل قرار دهد و کل این شیشه را به نمایشگری بزرگ مبتنی بر واقعیت افزوده تبدیل کند.

soap-bubble-sky

رنگ‌های مشاهده‌شده روی حباب براثر پدیده‌ی تداخل لایه‌نازک

همان‌طور‌که گفتیم، این نمایشگر HUD می‌تواند اطلاعات مفیدی مانند هشدار برای خطرهای احتمالی یا نزدیکی بیش‌از‌حد به خودرو‌های دیگر را به رانندگان نمایش دهد.

به‌گفته‌ی ولوو، میدان دید وسیعی نمایشگر‌های HUD می‌تواند حس فاصله‌ی واقعی را القا کند، چرا‌که اشیای مجازی برای تجربه‌ای ایمن و همه‌جانبه روی محیطی واقعی (شیشه جلو خودرو) نمایش داده می‌شوند.

این فناوری هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه قرار دارد؛ اما توجه شرکت‌های بزرگی مانند هواوی یا ولوو به آن انگیزه‌ای برای خودروسازان دیگر به استفاده از نمایشگرهای HUD خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات