اپل‌اینسایدر: اپل ناوگان خودروهای خودران کالیفرنیا را گسترش داده است

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اپل به‌منظور پیشبرد پروژه تایتان، ناوگان خودروهای خودرانش را در کالیفرنیا گسترده داده و ۱۶ مجوز رانندگی برای استفاده در جاده‌های این ایالت اتخاذ کرده است.
تبلیغات

مدت‌ها است که اخبار و شایعات متعددی از علاقه اپل برای ورود به حوزه ساخت وسایل نقلیه خودران در سطح اینترنت پخش می‌شود و در حال مذاکره با خودروسازان سرشناس برای برون‌سپاری تولید خودرویی با نام احتمالی اپل کار (Apple Car) است. با گذار از شایعات، غول دنیای فناوری از سال‌ها پیش به‌طور رسمی در حال آزمایش سیستم‌های خودران در سطح جاده‌های ایالت متحده آمریکا بوده است و بارها خودروهای شاسی‌بلند لکسوس و سایر برندها مجهز به تجهیزات اپل در بزرگراه‌های آمریکا دیده شده‌اند.

براساس داده‌های به‌دست‌آمده از بخش وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا، اپل تا بازه‌ی منتهی به ماه می (اردیبهشت) سال جاری میلادی، ۶۸ خودروی آزمایشی را در کالیفرنیا در اختیار داشته است؛ درحالی‌که براساس اطلاعات جدید، اهالی کوپرتینو تا ۳۰ جولای حداقل یک خودرو دیگر به این لیست اضافه کرده‌اند که برابر با تعداد خودروهایی است که این شرکت در آگوست ۲۰۱۹ در جاده داشت. گفته می‌شود غول دنیای فناوری تعداد رانندگان خودروهای خودران را از ۷۶ نفر در ماه می به ۹۲ نفر افزایش داده است. البته باید توجه داشت که اپل در ابتدای سال جاری تعداد رانندگان فعال در پروژه تیتان را به نصف کاهش داده بود.

جالب است بدانید که اپل دارای سومین ناوگان بزرگ خودروهای آزمایشی خودران در کالیفرنیا پس از Waymo و GM Cruise است که به ترتیب ۶۱۵ و ۲۰۱ خودرو در سطح بزرگراه‌های این ایالت در اختیار دارند و این در حالی است که کوپرتینویی‌ها تاکنون از اظهارنظر در رابطه با فعالیت‌هایشان در حوزه ساخت وسایل نقلیه سَر باز زده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که جنرال موتور کروز طی دو ماه گذشته تعداد خودروهای خودران آزمایشی‌اش را ثابت نگه داشته؛ اما در نقطه‌ی مقابل وِیمو تقریبا ۲۵۰ خودرو به فهرست خود اضافه کرده است. همچنین گفته می‌شود ویمو ۳۷۳ راننده و جنرال موتور کروز ۱۰۲ راننده جدید را به ناوگان‌هایشان اضافه کرده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد که اپل در این مدت سه تصادف داشته است؛ درحالی‌که جنرال موتورز کروز ۱۵۳ مورد و بخش خودروهای خودران گوگل (ویمو) ۱۱۱ مورد تصادف گزارش داده‌اند. در گزارش مذکور اشاره‌ای به ساعات رانندگی یا رویدادهایی که نیاز به کنترل راننده دارد، نشده و اپل هنوز پلتفرم بدون راننده را در جاده‌های عمومی مورد آزمایش قرار نداده است؛ بنابراین تا زمان نوشتن این مقاله، اطلاعات کامل و موثقی در این زمینه در اختیار نداریم.

شایعات مربوط به پروژه تایتان طی سال‌های گذشته به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌شود. این پروژه با تغییر جهت و کاهش کارکنان رو‌به‌رو شده است؛ اما به نظر می‌رسد توسعه سیستم‌های خودران اپل همچنان ادامه دارد و منابع و خبرگزاری‌های مختلفی عرضه‌ی این خودروی خودران اپل را در سال‌های آینده قطعی می‌دانند. چندی پیش مشخص شد که جان جیاناندریا، رئیس بخش هوش مصنوعی اپل، رهبری تیم پروژه‌ی تایتان را بر عهده گرفته است و از این پس خودروی خودران اپل تحت نظارت او توسعه خواهد یافت. علاوه بر این، اخباری مبنی بر همکاری TSMC و اپل به‌منظور تولید تراشه‌های این نوع اتومبیل‌ منتشر شده است.

براساس گزارش‌های قبلی، اپل برای مقطعی مذاکره با شرکت کانادایی مگنا اینترنشنال را آغاز کرد؛ اما با توجه به مشخص نبودن هدف اپل، این مذاکرات بی‌نتیجه ماند. شرکت یادشده بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قطعات خودرو در آمریکای شمالی و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی قطعات مورد نیاز جنرال موتورز، فورد و کرایسلر است. اصلی‌ترین مشتریان مگنا در سطح بین‌المللی فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و تویوتا به‌حساب می‌آیند.

شرکت واقع در کوپرتینو همچنین اخیراً اولریش کرانز، معاون ارشد پیشین BMW و یکی از کلیدی‌ترین افراد در توسعه‌ی وسایل نقلیه الکتریکی i3 و i8 شرکت آلمانی را استخدام کرده است. کرانز قبل از تأسیس شرکت خودروهای خودران کانو، بالغ‌بر ۳۰ سال در BMW حضور داشت. گفته می‌شود وی حدود یک ماه قبل از پیوستن به اپل از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل کانو کناره‌گیری کرد. استخدام مدیرعامل اسبق کانو و از اعضای کلیدی بی‌ام‌و، تلاش‌های اپل برای ابتکار عمل در خودروهای خودران را نشان می‌دهد. گفته می‌شود کرانز گزارش خود را به داگ فیلد ارائه خواهد داد که قبل از عزیمت به اپل برای اداره بخش اتومبیل آن موسوم به پروژه تایتان، رهبری توسعه‌ی تسلا مدل ۳ را بر عهده داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات