تسلا از تقویت دید ماشینی در سیستم خودران حمایت می‌کند

چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
تسلا قرار است به کمک ابرکامپیوتر Dojo، قابلیت دید ماشینی را در سیستم خودران خودرو‌های الکتریکی خود تقویت کند.
تبلیغات

تسلا معتقد است دید ماشینی بهتر از تشخیص راداری و حسگر در افزایش دقت و سرعت واکنش سیستم خودران اتومبیل‌های خود عمل خواهد کرد. در ورک‌شاپ CVPR 2021، آندری کارپاتی، مدیر ارشد واحد هوش مصنوعی تسلا، توضیح داد که قابلیت دید ماشینی قرار است به کمک ابرکامپیوتر تسلا به نام دوجو (Dojo) به سیستم رانندگی خودکار آورده شود. 

به گزارش Engadget، کارپاتی در این ورک‌شاپ توضیح داد که ابرکامپیوتر قدرتمند تسلا قادر خواهد بود هوش مصنوعی را در مقیاس عظیمی از داده چنان آموزش بدهد تا با همان سرعت و دقت انسان عمل کند. Dojo مدل نسل بعدی ابرکامپیوترها با قدرت پردازشی ۱٫۸ اگزافلاپس و ۱۰ پتابایت حافظه NVM Express با سرعت ۱٫۶ ترابایت در ثانیه است.  

هنوز از Dojo بنچمارک گرفته نشده؛ اما کارپارتی معتقد است که این سیستم یکی از سریع‌ترین‌ها در دنیا خواهد بود. به گفته او، «اگر تعداد کل فلاپس‌ را در نظر بگیرید، (دوجو) جایگاه پنجم را به خود اختصاص خواهد داد. این جایگاه در حال حاضر متعلق به ابرکامپیوتر سلین ساخت NVIDIA است که از معماری و تعداد مشابهی واحد پردازش گرافیکی برخوردار است.»

ابرکامپیوتر Dojo برای آموزش سیستم هوش مصنوعی از ویدئوهای جمع‌آوری‌شده از هشت دوربین قرارگرفته در خودرو تسلا کمک می‌گیرد که هر کدام، در هر ثانیه ۳۶ فریم ثبت می‌کند. مدیریت این حجم داده دشوار به نظر می‌رسد؛ اما مقیاس‌پذیری آن‌ها نسبت به ساخت و نگه‌داری نقشه‌های با کیفیت بالا در سراسر دنیا بیشتر است. 

این سیستم توانسته در مناطق کم‌جمعیت که عبور و مرور اتومبیل‌ها بدون برخورد با موانع ممکن است، به‌خوبی کار کند؛ اما مثل سایر سازندگان وسایل نقلیه خودران، تسلا دریافته که مسیریابی در مناطق پرجمعیت بسیار دشوارتر است. به هر حال، کارپاتی مدعی شده که کامپیوتر تسلا توانسته است از عهده آنالیز داده‌های مربوط به انواع جدیدتر هشدارهای رانندگی، تشخیص برخورد با عابر پیاده و فشردن اشتباهی پدال گاز به جای ترمز برآید. 

اتومبیل‌های خودران تسلا در گذشته به خاطر برخورد با موانع یا ناتوانی در مسیریابی صحیح دچار سانحه شده بودند؛ اما ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، به‌شدت حامی استفاده از دید ماشینی است. او اخیراً در توییتی نوشت: «هنگامی که اطلاعات رادار و دید با هم متفاوت هستند، شما به کدام یک اعتماد می‌کنید؟ دید  ماشینی دقت بسیار بیشتری دارد؛ پس بهتر است به جای ترکیب حسگرها، دید ماشینی را تقویت کنیم.»

تسلا معتقد است ابرکامپیوتر می‌تواند سرانجام به خودروها در دستیابی به توانایی پیشرفته رانندگی خودکار کمک کند؛ اما بهتر است تا مشاهده نتیجه این آزمایش‌ها صبر کنیم، چون تسلا عادت دارد به وعده‌های بلندپروازانه خود جامه عمل نپوشاند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات