تسلا مدل اس در تصادفی مرگبار؛ خودروی خودران جان دو نفر را گرفت

دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک اتومبیل تسلا مدل اس درحالی‌که کسی در صندلی راننده حضور نداشت، با سرعت بالا با درخت کنار جاده تصادف کرد و دو سرنشین آن جان خود را از دست دادند.
تبلیغات

امروز بار دیگر سیستم خودران اتومبیل‌های تسلا زیر سؤال رفت و دلیل آن، رخ دادن یکی از مرگبارترین تصادف‌ها با تسلا مدل اس بود؛ در این تصادف کسی پشت فرمان قرار نداشت و اتومبیل به‌صورت خودران هدایت می‌شد.

به نقل از انگجت، یک دستگاه تسلا مدل اس به درختی در شمال هیوستون برخورد کرد و در این تصادف مرگبار دو مرد جان خود را از دست‌ دادند. بر اساس اطلاعات منتشرشده، یکی از سرنشینان این خودرو روی صندلی کنار راننده قرار داشت و سرنشین دیگر روی صندلی عقب نشسته بود.

البته هنوز هیچ مدرکی منتشر نشده است که فعال بودن حالت خودران اتومبیل مدل اس را تأیید کند. هویت افراد کشته‌شده در این تصادف مشخص نیست؛ اما اعلام شده که یکی از این افراد ۵۹ سال و دیگری ۶۹ سال داشته است. تسلا هنوز واکنشی به این تصادف نشان نداده است.

اگر عامل تصادف واقعا سیستم خودران تسلا مدل اس باشد، قطعا شک بزرگی در صاحبان این خودرو نسبت به حالت خودران یا راننده خودکار ایجاد خواهد کرد.

این نگرانی همیشه وجود داشت که تکنولوژی خودران اتومبیل‌های تسلا دست بالا گرفته می‌شود و خیلی از مردم فکر می‌کنند اگر دست خود را از روی فرمان بردارند، حالت خودران هدایت اتومبیل را بدون هیچ مشکلی به دست می‌گیرد و راننده می‌تواند کنترل اتومبیل را رها کند و روی صندلی دیگری بنشیند.

سیستم خودران اتومبیل‌های تسلا هیچ‌وقت به‌صورت کامل کنترل اتومبیل را به دست نمی‌گیرند و راننده همیشه باید روی کنترل اتومبیل تمرکز کامل داشته باشد. اتومبیل همیشه از راننده درخواست می‌کند که فرمان خودرو را در دست داشته باشد و هیچ‌وقت برای مدت‌زمان طولانی فرمان را رها نکنند.

از طرف دیگر این تصادف بار دیگر به تیم‌های اورژانس و پزشکی یادآوری کرد که استفاده از باتری‌های بزرگ لیتیومی در اتومبیل‌های برقی می‌توانند حادثه‌ی بزرگی خلق کند. به گزارش ورج، اتومبیل تسلا مدل اس در این تصادف نزدیک به ۴ ساعت در حال سوختن بود و برای خاموش کردن آن از ۳۰ هزار گالن آب استفاده شد.

تصادف تسلا مدل اس با درخت

دلیل طولانی شدن مدت‌زمان آتش‌سوزی این خودرو استفاده از باتری لیتیومی اعلام شده است که روند آتش‌سوزی را تجدید می‌کرد. گفته شده است مقامات محلی برای خاموش کردن آتش با تسلا هم تماس گرفته‌اند تا شاید شیوه‌ای دیگر برای خاموش کردن آتش پیدا کنند.

البته تسلا راهنمایی برای خاموش کردن آتش باتری‌های لیتیومی منتشر کرده است؛ اما این باتری‌ها توانایی شعله‌ور کردن مجدد آتش دارند و دلیل آن، انرژی ذخیره‌شده در باتری‌ است. تسلا اعلام کرده است که در این لحظه، به‌ جای تلاش برای خاموش کردن آتش باید باتری را به حال خود رها کرد تا انرژی آن به پایان برسد.

گزارش‌های اولیه به این موضوع اشاره دارند که این اتومبیل تسلا با سرعتی بسیار زیاد در حال حرکت بوده و کنترل خود را در لحظه رسیدن به پیچ جاده از دست‌ داده و با درخت‌ کنار جاده برخورد کرده است.

تا این لحظه ۲۳ حادثه برای اتومبیل‌های تسلا پیش‌ آمده است که در تمام آن‌ها، حالت رانندگی خودکار نقش مهمی ایفا کرده و تحقیقات درباره این تصادف‌ها ادامه دارد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، درگذشته پیشنهاد استفاده از تکنولوژی‌های نظارتی در خودرو برای عملکرد بهتر سیستم خودران را رد کرده بود. مهندسان تسلا پیشنهاد داده بودند که در خودروهای این شرکت از دوربین‌های دنبال‌کننده حرکت چشم و حسگرهایی روی فرمان استفاده کنند؛ اما ماسک استفاده از این تکنولوژی‌ها را بی‌تأثیر دانست.

ماسک در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که تسلا باید به‌صورت مرتب اطلاعات امینی مربوط به خودروهای خودران خود را منتشر کند؛ اما نظر منفی رسانه‌ها هم دلیل دیگری بر بی‌علاقگی مردم از حالت رانندگی خودران خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات